پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹
بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با تأیید اینکه دریافتی واقعی مدیران شهرداری در وب‌سایت شفاف منتشر نشده است، گفت: مخالفت برخی افراد در شهرداری و پراکندگی اطلاعات از جمله موانع انتشار کامل این اطلاعات است.

شعار سال:رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با تأیید اینکه دریافتی واقعی مدیران شهرداری در وب‌سایت شفاف منتشر نشده است، گفت: مخالفت برخی افراد در شهرداری و پراکندگی اطلاعات از جمله موانع انتشار کامل این اطلاعات است.

بهاره آروین با حضور در برنامه زنده تلویزیونی تهران ۲۰ که به موضوع شفافیت در شهرداری تهران اختصاص داشت، گفت: سامانه شفافیت بر مبنای یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری جدید در تاریخ ۲۱ فروردین سال ۹۷ ایجاد شد. اولین مورد منتشرشده در این سامانه اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان بود. پس از آن اطلاعات قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان هم بر روی سامانه قرار گرفت. در مراحل بعدی اطلاعات شهرسازی، مصوبه بودجه، عملکرد بودجه در قالب استاندارد و اکسل، اطلاعات مدیران و کارکنان از جمله سفرهای آنان و دیگر فیلدهای اطلاعاتی روی سامانه شفافیت قرار گرفت.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اطلاعات منتشرشده از مدیران‌ شهرداری هنوز کامل نیست، بیان کرد: مثلاً اطلاعات تحصیلی، سمت، سابقه و مبلغ پایه حکمشان منتشر شده اما برخی فیلدهای اطلاعاتی همچنان نیاز به تکمیل دارد. به‌شخصه معتقدم اطلاعات دریافتی واقعی مدیران باید منتشر شود اما مجری مصوبات شورای شهر تهران شهرداری تهران است و معاونت منابع انسانی دلایلی برای عدم انتشار دریافتی واقعی مطرح می‌کند.

وی افزود: البته مخالفان انتشار دریافتی‌ها می‌گویند لازم است مقدمات این کار فراهم شود. براساس ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه باید دریافتی مسئولین منتشر شود اما وقتی اطلاعات با جزئیات باشد، این شبهه حقوقی مطرح می‌شود که ممکن است این نقض حریم شخصی باشد؛ چراکه وضعیت مالی افراد را مشخص می‌کند. البته من مدافع انتشار اطلاعات همراه با جزئیات هستم.

آروین در ادامه گفت: انتشار دریافتی مسئولین یک مطالبه ملی و بالاتر از سطح شهرداری است. ما گام‌هایی را برای انتشار دریافتی مدیران شهرداری برداشتیم اما بعد بحث کوچک‌سازی و ادغام معاونت‌ها پیش آمد و معاونت منابع انسانی دچار تغییرات شد. ما حتی تا استخراج جداول دریافتی رده‌های مدیریتی پیش رفتیم اما برای انتشار این اطلاعات و رفع موانع همه باید کمک کنند.


انتشار پیام‌های سامانه ۱۸۸۸ و ۱۳۷، در دستورکار کمیته شفافیت

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سامانه قراردادهای شهرداری تهران نسبت به اطلاعات مدیران کامل‌تر است، اظهار کرد: اگر در حوزه حقوق و دستمزد و منابع انسانی هم هم سامانه یکپارچه‌ای داشتیم که بتواند فراخوانی کند، با بسیاری از مشکلات مواجه نبودیم. یکی از موانع ما این است که اطلاعات دریافتی‌ها پراکنده است و حتی دریافتی‌هایی وجود دارد که در فیش حقوقی هم ثبت نمی‌شود؛ مانند پاداش‌ها.

آروین تأکید کرد: هدف از ایجاد سایت شفاف این است که اگر سفر خارجی یا قراردادی از قلم افتاده است، مشخص شود. ۱۸۸۸ سامانه نظارتی شهرداری تهران است و برای رسیدگی به شکایات و گزارش‌های مردمی ایجاد شده است. اتفاقا انتشار پیام‌های ۱۸۸۸ و ۱۳۷ هم در دستورکار است تا داده‌ها تحلیل شود. البته قرار نیست مشخصات پیام‌دهنده منتشر شود.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اطلاعات سفرهای خارجی شهرداری گفت: همه سفرهای خارجی شهرداری که روی سایت قرار گرفته براساس دستورالعمل است و مصوبه کمیته سفرهای خارجی را دارد‌. البته در مورد براورد هزینه این سفرها با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چراکه واحدهای تابعه بودجه‌های مستقل دارند و آمار و ارقام همه آن‌ها منتشر نمی‌شود.


اگر انتشار اطلاعات سیستماتیک نباشد، احتمال پنهان‌سازی بالا می‌رود

آروین با تأکید بر اینکه شفافیت یعنی انتشار سیستماتیک اطلاعات، بیان کرد: اگر انتشار سیستماتیک نباشد، برخی اطلاعات پنهان می‌ماند و تبدیل به بازی می‌شود. باید پیگیری کنیم تا ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه اجرایی و تمام دریافتی مسئولان دولتی منتشر شود تا یک نهاد با انتشار اطلاعات تبدیل به سیبل شود.

آروین در ادامه اظهار کرد: سامانه شفافیت دارای دیتایی است که به صورت سیستماتیک۹۰۰ هزار پلاک شهرداری تهران را می‌خواند و اطلاعات پروانه‌های شهرسازی که مربوط به سال ۹۷ به بعد است، در آن منتشر شده است. از آنجا که امنیت این اطلاعات بالا بود، دسترسی به آن را از داخل حساب شهروندی داده‌ایم. منظورم این است که نقص موجود در برخی فیلدهای اطلاعاتی در مورد همه اطلاعات وبسایت شفاف صادق نیست.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه پیوستن واحدهای تابعه به سامانه شفافیت به صورت سیستماتیک، یکی از مواردی است که ما پیگیر آن هستیم. چهارشنبه هفته پیش تمام صورت‌های مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها از سال ۹۰ تا ۹۷ به‌علاوه اساسنامه و آیین‌نامه منتشر شد اما مشکل ما این است که برخی این شرکت‌ها به‌صورت سیستماتیک به سامانه ثبت عملکرد مالی متصل نشده‌اند.

آروین اضافه کرد: تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها موظف هستند قراردادهایشان را روی وبسایت شفاف بگذارند. این اطلاعات می‌توانند اصطلاحا بدون گردش باشند؛ یعنی ممکن است از زمان درخواست تا پایان فرایند به طور کامل منتشر نشود اما اطلاعات قرارداد باید منتشر شود.

وی افزود: آیین‌نامه مالی معاملاتی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری متفاوت است و به همین دلیل گردش و مراحل ثبت قراردادها متفاوت است. تمام‌الکترونیک شدن یعنی فرآیند ثبت معامله و بعد آگهی مناقصه و مراحل بعد باید سیستماتیک باشد و روی وب‌سایت قرار بگیرد.


اجرای کامل مصوبه انتشار عمومی معاملات شهرداری، تا پایان سال ۹۸

به گفته آروین، پایان سال ۹۸ پایان اجرای کامل مصوبه الکترونیکی شدن و انتشار عمومی معاملات شهرداری تهران است و به‌طور مداوم برای ارتقای آن در تلاش هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص حقوق شهردار تهران بیان کرد: حقوق شهردار براساس مصوبه هیات وزیران سقف دارد و تحت هیچ عنوانی نمی‌تواند بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد. اما صحت اطلاعات را باید از سرپرست منابع انسانی جویا شد. همچنین اعضای شورای شهر تهران بر مبنای مصوبه هیئت وزیران در سقف ۸۰ ساعت حق‌الجلسه دریافت می‌کنند که مبلغ آن ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است .

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در پایان با بیان اینکه شاید شهروندان هنوز امکان استفاده از داده‌های خام سامانه شفافیت را نداشته باشند، تصریح کرد: به هرحال در طول سالیان فساد در شهرداری ریشه دوانده است و ما خواستار کمک شهروندان هستیم تا با نظارت همگانی گلوگاه‌ها و قراردادهای خلاف ضوابط را کشف کنند. همچنین برای افزایش انگیزه متخصصان و دانشگاهیان مسابقه‌ای را روی وب‌سایت شفاف تحت عنوان تحلیل داده‌های شفاف برگزار کرده‌ایم. علاوه بر این لایحه حمایت از گزارشگران تخلف در حال تهیه است و به‌زودی به صحن شورای شهر تهران می‌آید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اندیشکده شفافیت برای ایران،تاریخ انتشار:26نوامبر2019،کد خبر:3670،tp4.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین