پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
طرح راه اندازی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، در حالی روزهای ۱۵ سالگی خود را طی می‌کند که این بار صدای دیوان عالی پاکستان و قضاتش را درآورده، که خواستار تعیین تکلیف این خط لوله هستند.

شعار سال: روزنامه پاکستانی «جنگ» امروز با پیش کشیدن پرونده ای مربوط به مالیات توسعه زیرساخت‌های گازی از سوی دولت پاکستان، در خصوص دلایل عدم تکمیل به موقع طرح انتقال گاز از ایران پرسیده  و خواسته تا دولت پاکستان پاسخ دهد که آیا تا حالا کاری از  پیش برده و یا فقط از مردم مالیات دریافت می کند؟
در ادامه این مطلب آمده:دو قاضی دیوان عالی در واکنش به تغییر مواضع دولت پاکستان درخصوص هزینه زیرساخت گاز و یا تامین آن از طریق دریافت مالیات از مصرف کنندگان، خطاب به معاون دادستان کل پاکستان گفتند: تکلیف طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان چیست؟ و چرا دولت طی هشت سال گذشته گزارش صریح و شفافی به پارلمان و یا دیوان عالی در این خصوص ارائه نکرده است.
معاون دادستان کل پاکستان هم در پاسخ به پرسش های قضات دیوان عالی، مدعی شد که طرح گازی ایران با بسیاری از چالش های بین المللی مواجه است و چنین طرح ها را نمی توان یک شبه تکمیل کرد.
این در حالی است که، از نگاه بسیاری از کارشناسان این کوتاهی از جانب پاکستان است، زیرا دولت اسلام آباد موظف بود این طرح را تا پایان دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل کند ، اما با پایان ضرب الاجل تعیین شده با این که جمهوری اسلامی ایران مدت ها قبل از سررسیدن این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرده بود و خط لوله گاز را در خاک خود از میدان های گازی جنوب تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرده بود؛ پاکستان اقدامی صورت نداده بود.
افرون بر این با این که در قرارداد میان تهران و اسلام‌آباد بندی آورده شده بود که اگر هر یک از طرفین به هر دلیلی تا ضرب‌الاجل تعیین شده احداث خط لوله در خاک خود را کامل نکنند باید روزانه ۳ میلیون دلار جریمه بپردازند.
دیگر با نزدیک شدن به دسامبر ۲۰۱۷، اسلام‌آباد تمرکز خود را بر متقاعد کردن ایران برای عدم پرداخت این جریمه گذاشته بود و در فوریه ۲۰۱۴ رسما به ایران اعلام کرد که نمی تواند پروژه انتقال گاز را به علت تهدیدهای آمریکا به تحریم این کشور، پیش برد.از این رو این کشور در آخرین تلاش برای جلوگیری از پرداخت جریمه به ایران، به دنبال تمدید مهلت تکمیل این پروژه بود.
در واقع تحریم ها، دست آویزی شد برای دولتمردان پاکستانی تا آن را مانع اصلی در مسیر پیشبرد طرح خط لوله آی پی عنوان کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران اکنون همکاری های گسترده در بخش انرژی به ویژه فروش گاز را با کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق و ترکیه دارد.
با تمام این وجود سردرگمی اسلام آباد برای اجرای این طرح عظیم انرژی که کلید اصلی حل بحران انرژی به ویژه کمبود گاز در پاکستان محسوب می شود، جای تعجب دارد و حال باید دید آیا فشار داخلی تاثیری در بهبود روند تکمیل این پروژه خواهد داشت یا خیر.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نفتی ها، تاریخ 5 آذر 98، کد مطلب: 27159: www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین