پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۴۷۵۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
با وجود آن‌که قیمت مسکن در شهر تهران دو درصد کاهش یافت و کارشناسان چشم‌انداز صعودی برای این بازار متصور نیستند، بررسی‌ها گویای مقاومت فروشندگان مناطق مصرفی شهر نسبت به کاهش قیمت‌ها دارد.
شعارسال: با وجود آن‌که قیمت مسکن در شهر تهران دو درصد کاهش یافت و کارشناسان چشم‌انداز صعودی برای این بازار متصور نیستند، بررسی‌ها گویای مقاومت فروشندگان مناطق مصرفی شهر نسبت به کاهش قیمت‌ها دارد.
 
به گزارش ایسنا، قیمت مسکن در کل شهر  تهران دو درصد کاهش یافت اما آمار به دست آمده از مناطق میانی پایتخت، امتناع مالکان در برابر کاهش قیمت را نشان می‌دهد. این در حالی است که قیمت در مناطق شمالی مجددا افت کرد. پس از آن‌که  برخلاف ماه‌های قبل در مهرماه ۱۳۹۸ امسال میانگین قیمت مسکن در مناطق یک تا سه شهر تهران نسبت به شهریورماه به ترتیب ۷.۶، ۹ و ۰.۵ درصد بالا رفت، در آبان ماه ۱۳۹۸ مجددا قیمت‌ها در سه منطقه شمالی شهر ۱۳، ۱۳.۲، ۳.۶ درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر در مناطق پرتقاضا مثل ۴، ۵، ۱۰، ۱۴ و ۱۵ رشد ماهیانه قیمت‌ها به ترتیب ۴، ۱.۶، ۲، ۶ و ۴ درصد بود. این در حالی است که ماه گذشته در مناطق مصرفی شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. به نظر می‌رسد دو افزایش ۲۲ و ۱۹ درصدی ماهیانه تعداد معاملات طی دو ماه گذشته در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.
 
اگرچه قیمت ماهیانه در مناطقی که بالاترین میزان معاملات برخوردارند افزایش یافته اما سه منطقه‌ی ۸، ۱۱ و ۲۰ بازار نزولی و قیمت‌ها  به ترتیب  ۳.۳، ۷.۳ و ۱۴ درصد پایین آمد.
 
آمار به دست آمده از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۸ می‌تواند نشان‌دهنده تصویر قالب از نزدیک شدن قیمت مسکن به کف باشد. گروهی از خریداران با این تصور که در ماه‌های پایانی سال ممکن است با تورم در بخش ملک مواجه شوند وارد بازار شده‌اند. از سوی دیگر پس از ثبات بازارهای ارز، طلا و بورس در ماه‌های اخیر معاملات بازار مسکن اندکی افزایش پیدا کرد؛ در حالی که قیمت‌ها پایین آمد. البته به دنبال تغییر نرخ بنزین نیز گروهی از مالکان تا اطلاع ثانوی، فروش املاک خود را به حالت  تعلیق درآوردند؛ هرچند کارشناسان، رشد قابل توجهی  را برای بازار مسکن متصور نیستند.
 
 
پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۹۸
 
دبیر کانون انبوه‌سازان درباره تاثیر نرخ سوخت بر  قیمت مسکن گفت: مهم‌ترین عامل رکودی حال حاضر بازار مسکن، کاهش قدرت خرید متقاضیان است. وقتی قیمت یک کالای استراتژیک مثل بنزین افزایش می‌یابد ممکن است التهاباتی را در کوتاه مدت در برخی کالاها ایجاد کند.  اما در بخش  مسکن، علی‌رغم وجود تقاضای بالقوه‌ای که دیده می‌شود هر نوع افزایش قیمت، عمق  رکود را بیشتر می‌کند. لذا رشد قیمت‌ها در بازار مسکن بعید به نظر  می‌رسد.
 
وی افزود: کاهش نسبی قیمت مسکن شهر تهران در دو سه ماه اخیر به ثبات اقتصادی مربوط می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری در دو بخش خرید و ساخت را کاهش داد. از سوی دیگر ثبات  بازارهای موازی مسکن، تقاضا را به  سمت بازار ملک هدایت کرد. بعد از یک دوره پرالتهاب در سال ۱۳۹۷ که فعالیت‌های  سوداگرانه در بازار ملک را تشدید کرده بود بازار در ماه‌های اخیر به آرامش نسبی رسیده و به همین دلیل رغبت فعالان عرصه ساخت و ساز برای حضور در بازار  بیشتر شده است. برخی از متقاضیان مصرفی نیز در این شرایط اقدام به خرید کردند که به افزایش نسبی معاملات انجامید.
 
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش  ۲ درصد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران و افزایش ۱۹.۵ درصدی معاملات در آبان ماه تصریح کرد: اگر به همین منوال ثبات اقتصادی در بازار حاکم باشد می‌توان امیدوار بود که خرید و فروش مسکن به تدریج افزایش یابد. بازار مسکن هنوز جاذبه خود را دارد. میزان ثبت نامی که برای طرح اقدام ملی مسکن در برخی  استان‌ها صورت گرفته موید این موضوع است که تقاضای بالقوه برای مسکن در سراسر کشور وجود دارد اما شرایط برای آنها فراهم نیست که باید در جای خود مورد تحلیل قرار گیرد.
 
به گزارش ایسنا، آبان‌ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۴۱۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد کاهش داشته است. هم‌چنین متوسط قیمت خرید فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب دو درصد کاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا  ،تاریخ انتشار:    9  آذر 1398،کدخبر:  98090905924  ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
یکی از بی قانون ترین ها تو ایران مسکن هستش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
0
مهم‌ترین عامل رکودی حال حاضر بازار مسکن، کاهش قدرت خرید متقاضیان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین