پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
نخستین وظیفه هر شهرداری خدمت به مردم آن شهر و تقویت اعتماد است و شهرداری سنندج نیز از این امر مستثنی نسیت و شهردار در رأس این نهاد مردمی و به‌عنوان سکان‌دار مدیریت شهری، باید به نحوه احسن و با همدلی و همراهی دیگر اعضاء به مشکلات سطح شهر رسیدگی کند. با این وجود همواره مشکلاتی در سطح شهر وجود داشته و بسیاری از شهرواندان از این وضعیت گله‌مند بوده و بارها خود را جای مدیر شهر قرار می‌دهند.
شعارسال: شهروندان سنندجی از نبود عزم کافی مسئولان برای حل مشکلات اصلی سطح شهر گله‌مند و خواستار انجام اولویت‌ها در امور شهرداری سنندج شدند.
 
 نخستین وظیفه هر شهرداری خدمت به مردم آن شهر و تقویت اعتماد است و شهرداری سنندج نیز از این امر مستثنی نسیت و شهردار در رأس این نهاد مردمی و به‌عنوان سکان‌دار مدیریت شهری، باید به نحوه احسن و با همدلی و همراهی دیگر اعضاء به مشکلات سطح شهر رسیدگی کند. با این وجود همواره مشکلاتی در سطح شهر وجود داشته و بسیاری از شهرواندان از این وضعیت گله‌مند بوده و بارها خود را جای مدیر شهر قرار می‌دهند.
 
به میان مردم رفتیم و با طرح این سوال «اگر شما شهردار سنندج بودید چگونه شهر را اداره می‌کردید؟» با شهروندان به گفت‌وگو پرداختیم که با برخی از مشکلات سطح شهر و راهکارهای مردمی در مواجه با این مشکلات آشنا شدیم.
 
بدون تحقیق و بررسی وعده سرکاری و عوام‌فریبانه به مردم نمی‌دادم
 
فرزاد الوندی از شهروندان سنندجی است که به گفته خودش روزانه برای رفتن به محل کار و برگشتن از خیابان فردوسی تردد می‌کند، وی با گلایه از عدم تحقق وعده‌های مسئولان شهری برای اجرای طرح پیاده‌ راه سازی این مسیر گفت: هرسال در فصول گرم سال شاهد هستیم که جمعی از مدیران از استانداری گرفته تا شهرداری و اعضای شورای شهر تبلیغات وسیعی برای ایجاد پیاده راه در مسیرهای مختلف شهر و به‌ویژه هسته مرکزی شهر انجام می‌دهند، اما بعد از مدتی این وعده‌ها فراموش می‌شوند.
 
وی افزود: وضعیت خیابان فردوسی به گونه‌ای است که در اکثر مواقع و به‌خصوص ساعات پایانی روز به‌دلیل کم عرض بودن پیاده رو از یک سو و تعرض مغازه‌داران و دستفروشان به حریم پیاده رو از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان ناچار می‌شوند این مسیر را از محل عبور خودروها گذر کنند که این وضعیت علاوه‌بر ایجاد خطر، موجب بی‌نظمی می‌شود.
 
شهروند سنندجی گفت: اگر شهردار سنندج بودم، بدون تحقیق و بررسی وعده سرکاری و عوام‌فریبانه به مردم نمی‌دادم، اما در نخستین گام طرح پیاده راه سازی هسته مرکزی شهر را با قدرت دنبال کرده تا شهروندان مسئولیت‌شناسی شهردار و شهرداری را کاملاً احساس کنند.
 
ساماندهی مشکلات شهر سنندج را به‌جد دنبال می‌کردم
 
نازنین سیفی، دانشجوی رشته معماری است؛ وی با انتقاد از آشفتگی ساختمان‌ها و ابنیه شهر سنندج گفت: معتقدم یک شهردار حرفه‌ای باید سازوکاری تدوین کند که سازندگان ساختمان‌های ما ملزم شوند معماری ایرانی اسلامی و منظم را در کار خود لحاظ کنند تا شهر به تدریج از این آشفتگی بصری رهایی یابد.
 
وی با اذعان به اینکه این امر تنها از عهده شهرداری بر نمی‌آید، گفت: اگر من شهردار بودم این مسئله را به کمک سایر دستگاه‌های دخیل مانند مسکن و شهرسازی به‌جد دنبال می‌کردم.
 
ناوگان حمل و نقل عمومی در سنندج بهبود یابد
 
شکوه کمالی دختری است که روزانه بخش زیادی از مسیرش را با اتوبوس‌های شرکت واحد طی می‌کند؛ وی با بیان اینکه در سال‌های قبل مدت زمان انتظار برای حرکت اتوبوس‌ها بسیار زیاد بود، گفت: اکنون این زمان کاهش یافته اما باز هم نیازمند بهبود است.
 
وی تاکید کرد: اگر من شهردار بودم ساماندهی و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار می‌دادم؛ چون به نظر من مشکل بزرگ سنندج در حوزه شهری همین مورد است.
 
شهروند سنندجی خاطرنشان کرد: بروزرسانی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها، تدبیر برای طراحی و اجرای روش‌های جدید حمل و نقل مانند مونوریل، قطار زیرزمینی و تراموا از دیگر اقداماتی‌ست که اگر شهردار بودم حتماً در برنامه کاری خود قرار می‌دادم.
 
سنندج از ضعف زیرساخت‌های فرهنگی رنج می‌برد
 
سپنتا کرمی شهروند سنندجی است که به معضل ضعف زیرساخت‌های فرهنگی در شهر انتقاد دارد و می‌گوید: من به عنوان شهردار تلاش می‌کردم تعداد اماکن فرهنگی را در سطح شهر افزایش دهم؛ با استفاده از متخصصان و افراد کارکشته و صاحب‌نظر حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های متناسب با اقشار مختلف را تهیه و اجرا می‌کردم چراکه فکر می‌کنم شهر بر پایه فرهنگ استوار و کار در این حوزه سرمایه‌گذاری برای آینده است تا نسل‌های بعد را انسان‌هایی مترقی و صاحب فکر بار بیاوریم.
 
وی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی نباید منحصر به مراسمات و یا مقاطع خاصی از سال شود، یادآور شد: در تمام طول سال و برحسب شرایط و مناسبت‌ها می‌توان برنامه‌های فرهنگی درخور و شایسته تدوین کرد و البته در این راستا من به عنوان شهردار شهروندان را در اجرای آنها مشارکت می‌دادم.
 
مشکلات آسفالت شهر و معضل کمبود پارکینگ را حل می‌کردم
 
ایوب زندی از دیگر شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: اگر من شهردار سنندج می‌شدم در ابتدای سکانداری صندلی مدیریت شهری، پاسخ مناسبی برای برخی از سوالات مهم مدیریت شهری خواهم یافت.
 
وی افزود: در ابتدا مشخص می‌کردم آیا اداره سنندج بر اساس یک برنامه‌ریزی مدون و نهایی شده‌ صورت می‌گیرد و اساساً خواسته‌ها و انتظارات مردم از مدیران شهری چیست؟ و به‌عنوان شهردار از ملزومات شهری، کمبودها و مشکلات شهر شناخت کافی دارم؟
 
زندی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های سطح شهر به‌خصوص مسیر چهار راه چهارباغ به طرف میدان آزادی و محلات قدیمی از نظر آسفالت و سنگ فرش وضعیت نامناسبی دارند، به‌عنوان شهردار سنندج در مرحله اول برای رفاه و آسایش همشهریان، جذب توریست، ظاهر شهر و آسفالت خیابان‌ها را رسیدگی می‌کردم.
 
وی تصریح کرد: به‌دلیل کمبود فضای پارک ماشین و پارکینگ در مقابل گره ترافیکی و افزایش ماشین‌های شخصی و تاکسی‌ها، تعداد پارکینگ‌های طبقاتی و عمومی را افزایش می‌دادم.
 
آقای شهردار وعده ساماندهی دستفروشان سنندج چه شد؟!
 
علی ویسانی جوان 29 ساله سنندجی در پاسخ به پرسش «اگر شهرار بودید چکار می‌کردید» با کمی تأمل گفت: من اگر شهردار بودم به فکر تفریح جوان‌های سنندج بودم چراکه جوان‌های ما یک تفریحگاه خوب ندارند. نه شهربازی، نه سینما، نه پارک مناسب. در ضمن چاله‌های خیابان را درست می‌کردم تا در روزهای بارانی شهروندان دچار مشکل نشوند.
 
وی افزود: شهردار فعلی سنندج در ابتدای شروع فعالیت خود وعده ساماندهی دستفروشان سنندج را داد اما تا امروز این امر محقق نشده و سؤال اینجاست به کجا رسید؟ً!؛ اگر شهردار بودم قطعاً وعده‌های خود را عملی کرده و ساماندهی دستفروشان را عملی می‌کردم چراکه چهره بسیار نامناسبی به سطح شهر داده است.
 
این جوان سنندجی گفت: ساماندهی کارتن خواب‌ها و ایجاد مکان مناسبی برای اقامت آنها از دیگر برنامه‌های اساسی بنده است؛ اساساً خدمات رفاهی بیشتری برای مردم شهر آماده و با مغازه‌دارانی که وسایل خود را در پیاده رو قرار داده و برای رفت و آمد مردم مزاحمت ایجاد کرده، برخورد می‌کردم.
 
سخنی با شهردار سنندج؛ تبعیض و بی‌عدالتی در محلات بالا و پایین شهر بی‌داد می‌کند
 
ژینو خانی یکی از دانشجویان سنندجی در گفت‌وگو با خرنگار تسنیم اظهار کرد: سنندج به‌دلیل وجود ماشین‌های قدیمی، در معرض آلودگی هوا قرار دارد؛ اگر شهردار سنندج بودم در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شهر از خودروهای هیبریدی استفاده کرده و به فکر نوسازی و توسعه آن بودم و علاوه‌بر آن سیستم معاینه فنی خودروها را جدی‌تر و درست‌تر اجرا می‌کردم چراکه در حال حاضر اکثر خودروها نهایتاً با داشتن چراغ و آینه بغل معاینه فنی دریافت می‌کنند در حالی که موتور و قطعات برخی از آنها قدیمی بوده و باعث آلودگی هوا می‌شود.
 
وی افزود: گاهی برخی از جملات ساده و مفهومی در فرهنگ‌سازی تأثیر فراوانی خواهد داشت، دستور می‌دادم از این جملات با رنگ‌آمیزی شاد و مناسب بر روی اتوبوس‌های درون شهری استفاده شود و با وانت‌هایی که در محلات سطح شهر با بلندگو برای مردم ایجا مزاحمت کرده و آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند برخورد جدی کرده و آنها را جمع‌آوری می‌کردم.
 
خانی تصریح کرد: سنندج شهر فرهنگی و خلاق موسیقی شناخته شده اما ظاهری بسیار نامناسب و چهره‌ای بی‌روح دارد، بنابراین به رنگ‌آمیزی و مناسب سازی سطح شهر توجه ویژه‌ای می‌کردم تا ظاهر شهر با ویژگی‌های آن، سنخیت داشته باشد.
 
وی یادآور شد: به ظاهر سطح شهر به‌صورت یکسان رسیدگی می‌کردم. در حال حاضر امکانات رفاهی، فضای سبز، روشنایی، وضعیت بهداشت و سطل زباله در محلات بالای شهر سنندج وضعیت خوبی دارند اما متأسفانه در محلات پایین شهر و مناطق منفصل شهری وضعیت کاملاً متفاوت بوده و تبعیض و بی‌عدالتی فراوانی در این‌باره بیداد می‌کند و بسیاری از آنها فاقد فضای سبز و پارک هستند و کودکان مکان مناسبی برای تفریح ندارند و این وضعیت حق شهروندان فهیم سنندجی نیست.
 
ضرورت ساماندهی سرویس‌های بهداشتی سطح شهر سنندج
 
فاطمه ادیبی بانوی میانسال سنندجی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که «اگر شهرار سنندج بودید چکار می‌کردید»؟ ابتدا با خنده در مقابل این سوأل عکس‌العمل نشان داد و با کمی تفکر گفت: تاکنون به شهردار بودن فکر نکردم چون وظیفه بسیار سنگینی بوده و نمی‌خواهم با عملی نکردن وعده‌های خود شرمنده همشهریان خود شوم اما اگر شهردار سنندج می‌شدم جوی‌های سطح شهر به خصوص جاهایی مثل زیر پل‌های بزرگ را درست می‌کردم تا در روزهای بارانی آب در آن جمع نشده و برای مردم مایه عذاب و دردسر نشود.
 
این بانوی سنندجی عنوان کرد: کمبود سرویس بهداشتی در سطح شهر به شدت نمایان بوده و سرویس‌های موجود نیز واقعاً کثیف و این وضعیت برای شهر به ظاهر فرهنگی سنندج شرم‌آور است، سرویس‌های بهداشتی بیشتری می‌ساختم تا مردم و مخصوصاً مسافرهایی که به این شهر می‌آیند دچار مشکل نشوند.
 
چرا جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز در سنندج گرفته نمی‌شود؟
 
شنو احمدی دانش‌آموز خوش زبان سنندجی شور و اشتیاق فراوانی نسبت به این سوأل داشت و گفت: اگر شهردار می‌شدم جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را گرفته و برای کوچه‌های تاریک شهر چراغ برق نصب می‌کردم و علاوه‌بر آن برای خیابان‌ها پل عابر می‌ساختم تا مردم با ماشین‌ها تصادف نکنند و حتماً پله برقی پل هوایی میان آزادی را درست می‌کردم چون تنها چند روز محدود در ماه کار می‌کند.
 
وی افزود: از چسپاندن برگه‌های تبلیغاتی بر روی دیوارهای سطح شهر به شدت جلوگیری کرده و کمربندی و محل تردد ماشین‌های سنگین را به خارج شهر منتقل می‌کردم تا از تصادفات مرگبار جلوگیری شود و علاوه‌بر آن برای تردد راحت مردم داخل سنندج همانند شهرهای بزرگ مترو احداث می‌کردم و درخت‌های زیادی می‌کاشتم تا شهر سالم بماند.
 
به گزارش تسنیم، انعکاس گزارش پیش‌رو و اظهارات و دیدگاه‌های مطرح شده، تنها بخشی از مطالبات شهروندان سنندجی و دغدغه‌های قابل تامل آنها بود و با کمی تفکر می‌توان دریافت مردم سنندج روزانه با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. حال سوال اینجاست آیا خود مسئولان به ویژه شهردار سنندج به این مشکلات واقف بوده و در صدد ساماندهی و رفع آن است؟!
 
باز هم از شهردار سنندج سؤال می‌شود، راستی اگر شما شهردار می‌شدید چکار می‌کردید؟!
 
خبرگزاری تسنیم استان کردستان آماده انعکاس نظرات شهردار سنندج در زمینه گزارش درج شده خواهد بود.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  تسنیم ،تاریخ انتشار:   13 آذر 1398،کدخبر:      2152659 ،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین