پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
در پس زمینه اخبار مربوط به بودجه سال ۹۹ حوزه میراث و گردشگری، امروز و فرداست که خبر جهانی شدن دوتار ایرانی اعلام شود و در این احوال آمدن اینفلوئنسر مشهور غذا به ایران و علاقه‌اش به کباب رشتی در فضای مجاز حسابی سرو صدا کرده است.

شعار سال:در پس زمینه اخبار مربوط به بودجه سال ۹۹ حوزه میراث و گردشگری، امروز و فرداست که خبر جهانی شدن دوتار ایرانی اعلام شود و در این احوال آمدن اینفلوئنسر مشهور غذا به ایران و علاقه‌اش به کباب رشتی در فضای مجاز حسابی سرو صدا کرده است.

این هفته وزارت میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری را نمی‌توان بدون تاثیر از اخبار ارائه لایجه بودجه سال ۹۹ دولت به مجلس شورای اسلامی، بررسی و ارزیابی کرد. پس از انتشار جزئیات لایحه بودجه داد و فریاد بسیاری از میزان بودجه این وزارتخانه درآمد. بسیاری می‌گویند اگر قرار بوده مشکلات وزارت میراث فرهنگی حل شود راه حل آن تبدیل سازمان به وزارتخانه نبوده بلکه باید با افزایش بودجه،‌ مشکلات آن رفع شود که در بودجه سال جاری این گونه مشاهده نمی شود.

افزایش ۱۱ درصدی بودجه

بر این اساس بودجه بخش هزینه ای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۵۴۷ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان و بخش تملک دارایی‌های سرمایه ای (پروژه های عمرانی) ۷۳۲ میلیارد تومان تعیین شده است.

در مجموع بودجه پیشنهادی این وزارتخانه با احتساب بخش تملک دارایی های سرمایه ای حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است. سال گذشته بودجه سازمان میراث فرهنگی یک هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان (۱۱,۱۰۳,۷۲۰ میلیون ریال) تعیین شد که این بودجه دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را شامل می‌شد.

کاهش بیش از ۱۵ درصدی بودجه پژوهشگاه میراث فرهنگی

بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کاهش بیش از ۱۵ درصدی بودجه این مرکز خبر داد و گفت: در حالی که بودجه پژوهشگاه در سال جاری تنها ۴۵ میلیارد تومان بود که این رقم در سال آینده به ۳۷ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بهروز عمرانی در نشستی که به مناسبت هفته پژوهش در ساختمان این پژوهشگاه برگزار شد، با انتقاد از کاهش بودجه این مرکز برای سال آینده گفت: این ارقام از کاهش ۱۶ درصدی بودجه این بخش حکایت دارد.

وی افزود: در سال جاری نیز تنها ۷۰ درصد بودجه اختصاص یافته محقق ‌می‌شود و به نظر می‌رسد در سال آینده نیز همان ۷۰ درصد بودجه محقق شود که برای ما مشکل ساز است. در سالی که بودجه تمام مراکز فرهنگی افزایش یافته چرا بودجه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که مرکزی فرهنگی است کاهش یافته است؟. حال که با وجود افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌های عمومی، بودجه پژوهشگاه این میزان درصد کاهش یافته، می‌توان گفت در سال آینده تنها کاری که می توان انجام داد، پرداخت حقوق کارمندان است اینگونه به نظر می‌رسد که سال آینده پمپ بنزین بدون بنزین خواهیم بود.

عوارض خروج ۴۰ هزار تومان گران شد

عوارض خروج از کشور در سال ۹۹، ۲۶۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که در مقایسه با سال جاری ۴۰ هزار تومان افزایش دارد.

در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده تا عوارض خروج برای هر نفر ۲۶۴ هزار تومان باشد در حالی که در سال جاری ۲۲۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود.

بر این اساس عوارض خروج برای مسافران برای بار دوم تا ۵۰ درصد و برای بار سوم تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره ۱۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

اما در مورد زائران اربعین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی شده که زائرانی که از تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۳۹۹ تا دوم آبان‌ماه همان سال از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از ایران خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف باشند.

عوارض خروج از کشور زائران اربعین برای خروج هوایی ۴۵ هزار تومان و برای خروج زمینی و دریایی ۱۵ هزار تومان است. همچنین در سال آینده عوارض خروج از کشور موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال اخذ خواهد شد.

اینفلوئنسر مشهور دنیا عاشق کباب رشتی شد

مارک وینز اینفلوئنسر گردشگری غذا در یوتیوب و اینستاگرام که در بانکوک زندگی می‌کند به ایران آمده‌ است. وی یکی از ۲۰ چهره مطرح در یوتیوب است و با توجه به اینکه حدود هشت میلیون کاربر در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام او را دنبال می‌کنند، ویدئوهای او از غذاهای بومی و خیابانی بیش از یک میلیون بازدید کننده دارد. وی اوایل هفته با انتشار تصاویری از برج آزادی و کباب ایرانی از حضورش در ایران خبر داده است. او سفر خود و نوشتن در مورد خوراکی‌های ایرانی را با گذاشتن ویدئویی از رشته خوشکار رشتی آغاز کرده‌ است. وی همچنین تصاویری از کبابی‌های رشت و همچنین سفره‌ای از غذاهای رشتی را منتشر کرده‌ است.

ثبت آثار شاخص موزه‌های کاخ نیاوران بر روی تمبر

بخشی از آثار شاخص هنری و تاریخی موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بر روی تمبر ثبت و ماندگار شد. مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، گوشه‌هایی از تاریخ هنر و معماری کاخ نیاوران با همکاری بخش خصوصی به نمایندگی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در قالب مجموعه‌ای از تمبرهای تاریخی چاپ شده است.

این برگ‌های ماندگار بخشی از مجموعه ۴۸ عددی از تمبرهایی است که با موضوع میراث‌فرهنگی ایران در آبان سال جاری منتشر شده است و شامل تصاویری از موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی کشور بوده که تعدادی از آن‌ها به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اختصاص دارد. این تمبرها در ابعاد ۶/۵ در ۴/۵ سانتی‌متر به ارزش ۳هزار ریال به بازار عرضه شده است.

دوتار ایرانی در آستانه جهانی شدن در کلمبیا

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌ فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گفت: پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اثر میراث‌فرهنگی ناملموس به آثار ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی ناملموس افزوده شود. مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی کشور است که به‌شکل گسترده رواج دارد.

طالبیان تصریح کرد: دوتار یکی از مهم‌ترین سازهای زهی-زخمه‌ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته‌ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می‌شود. اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو ۹ تا ۱۴ دسامبر ( ۱۸ تا ۲۳ آذرماه) ‌در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار می‌شود.

همکاری سازمان جهانی گردشگری با ایران توسعه می‌یابد

مارچلو نوتاریانی مشاور سازمان جهانی گردشگری با ابراز خرسندی از اینکه «گردشگری» از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، از آمادگی این سازمان برای توسعه همکاری و تهیه برنامه جامع و کامل گردشگری با این کشور خبر داد.

مارچلو نوتاریانی در دیدار با ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با ابراز خرسندی حضور در جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: در حدود ۳۰ کشور جهان به عنوان مشاور حوزه گردشگری فعالیت داشته است.

وی ادامه داد: این‌که همه دست اندرکاران صنعت گردشگری در این حوزه مشارکت داشته باشند موضوع بسیار با اهمیتی است ازاین رو اینجا هستم تا اطلاعات و داده‌ها را برای تهیه یک برنامه جامع از مناطق مختل گردشگری ایران جمع‌آوری کنم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:21آذر1398،کد خبر:83590760،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین