پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۸۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
رشد کنونی جمعیت جهان و نیاز روزافزون به پروتئین، مستلزم تعیین راهکارهای بهینه در تأمین این ماده غذایی است و در همین راستا آبزی‌پروری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند یکی از محورها و راهبردهای تولید پروتئین مورد نیاز کشور باشد، اما فعالان این صنعت از چالش‌های بسیاری در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد رنج می‌برند.

شعار سال: هرچند سال گذشته نزدیک به ۱۸۹ هزار تن ماهیان گرم‌آبی، ۱۷۴ هزار تن ماهیان سردآبی، ۶۰ هزار تن ماهیان منابع آبی داخلی، ۴۷ هزار تن میگو و دو هزار و 800 تن گوشت ماهیان خاویاری در کشور تولید شد، اما به‌رغم وجود منابع آبی راکد و خروشان به عنوان زیرساخت‌های اصلی پرورش آبزیان، اما این استان تنها توانسته ماهیان سردآبی و کمی ماهی خاویاری تولید کند.

کارشناسان حوزه شیلات می‌گویند استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تنوع آب و هوایی ظرفیت‌های خوبی برای تولید ماهی در قفس، ماهیان گرم، سردآبی و زینتی دارد. در روش پرورش ماهی در قفس که در آب‌های راکد چون سدها ممکن است، بچه ماهی‌ها در قفس‌های مخصوص رها می‌شوند و پرورش‌دهندگان به صورت مرتب غذای مورد نیاز آن‌ها را در قفس‌ها تأمین و در مدت معینی ماهی‌ها را برداشت می‌کنند.

اما به رغم وجود سد، به دلیل نبودن سرمایه‌گذار هنوز پرورش ماهی در قفس در کهگیلویه و بویراحمد صورت نگرفته است. کارشناسان شیلات بر این باورند تولید ماهیان خاویاری به عنوان یکی از ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد افزون بر تولید گوشت، از اهمیت ویژه‌ای در صادرات و ارزآوری برخوردار است، اما این نوع ماهی هم به صورت محدود در استان تولید می‌شود.

از سوی دیگر به دلیل صید بی‌رویه ماهیان خاویاری در استان‌های حاشیه دریای خزر، تعداد این گونه ارزشمند رو به کاهش گذاشته است. ماهیان خاویاری جزو ذخائر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار می‌روند و هم‌اینک صید تجاری آن‌ها در این دریا از سوی دولت ممنوع شده است.

به عقیده کارشناسان شیلات، با توجه به وضعیت موجود، افزایش مزارع تولید بچه ماهی خاویاری و پرورش در استان‌های دیگر هم سهم تولید ایران در بازار جهانی را حفظ و هم از نابودی نسل ماهیان خاویاری جلوگیری می‌کند.

 

ضرورت ایجاد کارخانجات تولید غذای بچه ماهی

یکی از فعالان پرورش ماهی با اشاره به این‌که تأمین غذای بچه ماهی یکی از نیازهای پرورش آبزیان در کهگیلویه و بویراحمد است، به ایرنا گفت: راه‌اندازی چنین واحدهای تولیدی به کاهش قیمت تمام شده محصول در استان و افزایش درآمد بهره‌برداران کمک می‌کند.

محمد اکبری افزود: هم‌اکنون غذای مورد نیاز بچه ماهی‌ها از استان‌های دیگر خریداری و باعث تحمیل هزینه‌های حمل و نقل به بهره‌برداران می‌شود.

وی با یادآوری این نکته که قیمت هر کیلوگرم غذای ماهی 12 هزار تومان است، اظهار داشت: این واحدهای تولیدی درآمد قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند.

یکی دیگر از بهره‌برداران پرورش ماهی گفت: همه بهره‌برداران اقدام به راه‌اندازی واحدهای پرورش ماهیان سردآبی می‌کنند، در حالی که کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های خوبی در زمینه پرورش ماهیان گرم‌آبی، خاویاری و زینتی دارد.

علی کرمی‌نژاد افزود: تنوع‌بخشی به تولید ضمن برطرف کردن نیاز مردم استان با قیمت تمام شده کم‌تر، باعث استقبال بهتر از محصولات در بازارهای مصرف خواهد شد.

 

تولیدکنندگان خسارت‌دیده از سیل در انتظار حمایت دولت

یک بهره‌بردار دیگر با بیان این‌که سیلاب ابتدای امسال خسارت زیادی به زیرساخت‌های مزارع پرورش ماهی در استان زده، گفت: فعالان خسارت‌دیده این عرصه در انتظار حمایت دولت برای بازگشت به تولید هستند.

محمدحسن یوسفی افزود: بهره‌برداران از دولت انتظار دارند در سال رونق تولید برای تحقق وعده‌های خود در زمینه پرداخت تسهیلات بلاعوض و بانکی برای راه‌اندازی مجدد واحدهای آسیب‌دیده از سیلاب همت کند.
 

واحد تولید بچه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد

در همین ارتباط مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد واحدهای تولیدی بچه‌ماهی یکی از نیازهای استان است که می‌تواند منجر به سودآوری برای سرمایه‌گذاران، ایجاد فرصت‌های شغلی و کمک به تولید دیگر واحدها شود.

حمزه جانبازی افزود: هم‌اکنون با وجود ۲۵۱ واحد پرورش ماهی، واحد تولید بچه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.

وی بیان کرد: یک سرمایه‌گذار از استان چهارمحال بختیاری برای ایجاد یک واحد تولید بچه ماهی در استان شناسایی شده و هم‌اکنون در حال انجام مراحل مقدماتی برای راه‌اندازی این واحد تولیدی مهم در استان است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: پنج هزار متر مربع زمین در یکی از شهرک‌های صنعتی بویراحمد برای ایجاد واحد پرورش بچه ماهی در استان پیش بینی شده است.

جانبازی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت تولید بیش از ۱۰ هزار تن ماهی در هر فصل، واحدهای تولید بچه ماهی بیش‌تری نیاز است.

وی پرداخت تسهیلات و صدور مجوز در کم‌ترین زمان ممکن را از مهم‌ترین حمایت‌های دولت برای ایجاد واحدهای تولیدی بچه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

جانبازی پرورش ماهی در قفس در آب‌های سد کوثر و مارون را از ظرفیت‌های مغفول پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان بهره‌وری از ظرفیت‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در ماهیان خاوریاری و گرم‌آبی را محدود دانست و افزود: متقاضیانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشند، با پرداخت تسهیلات بانکی حمایت خواهند شد.

وی بیان کرد: شش میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های سیلاب‌های سال زراعی گذشته به حوزه شیلات استان اختصاص یافته است.

 

پرداخت تسهیلات بلاعوض به ۱۱۱ واحد تولیدی خسارت‌دیده

جانبازی اظهار داشت: این میزان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های ناشی از بچه ماهی‌هایی که به دلیل سیلاب از بین رفتند، به ۱۱۱ واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: مستندات مورد نیاز تعدادی از واحد‌های تولیدی مزارع پرورش ماهی مورد تأیید کارگروه استانی قرار گرفته و به زودی پرداخت تسهیلات بلاعوض حوزه شیلات آغاز خواهد شد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از بقیه واحدهای تولیدی خسارت دیده حوزه شیلات خواست با تکمیل مستندات خود از مزایای قانونی پیش‌بینی شده بهره‌مند شوند.

وی ابراز داشت: سیل همچنین به تأسیسات زیربنایی ۳۱ مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد خسارت زده است که براساس برنامه‌ریزی و بعد از احراز مستندات قانونی به این بهره‌برداران نیز تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای بازسازی پرداخت خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 79137

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
باید خود این فعال ها با هم مشارکت کنن و این زیر ساخت ها رو بوجود بیارن چرا همه اش باید دولت انجام بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین