پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۲۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کردند شهرداری‌ها از این پس مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک برخلاف طرح تفصیلی نخواهند بود.

شعار سال : شهر فروشی با فروش تراکم یا تغییر کاربری همواره از چالش های پیش روی شهرداری ها بوده که شهرهای ما به ویژه کلان شهرها را به وضعیت امروزی تبدیل کرده است. از سوی دیگر کارشناسان بر این باورند در دنیا 60درصد درآمدهای شهرداری ها با کمک های دولت ها تامین می شود که البته در کشور ما شهرداری ها تاکنون نتوانسته اند از دولت بودجه های قابل توجهی داشته باشند. از این رو از امورشهری و گاهی نیز از امور ضدشهری همچون فروش تراکم یا تغییر کاربری کسب درآمد کرده اند که حالا مجلس در مصوبه  شهرداری‌ها را موظف به رعایت طرح تفصیلی شهرها کرده است.

گزارش خراسان حاکی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز تصویب کردند شهرداری‌ها از این پس مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک برخلاف طرح تفصیلی نخواهند بود. این خبر حاکی است، نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر دیروز یک‌شنبه پارلمان و در ادامه رسیدگی به لایحه درآمد پایدار شهرداری ها، الحاق یک ماده به لایحه دو فوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را بررسی کردند و آن را به تصویب رساندند. براساس این ماده الحاقی، شهرداری‌ها موظف به رعایت طرح تفصیلی شهرها بوده و از این پس مجاز به فروش تراکم مازاد و تغییر کاربری املاک برخلاف طرح تفصیلی نخواهند بود. مرتکب مشمول بند هفت ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی (بدون حبس) می‌شوند.
ثبت درآمد‌ها در سامانه برخط
همچنین  نمایندگان مجلس دیروز شهرداری‌ها را به ثبت درآمد‌ها و هزینه‌های خود در سامانه برخطی که از سوی وزارت کشور راه‌اندازی می‌شود، موظف کردند. به گزارش خراسان، در تبصره ۳ ماده ۱۷ این لایحه آمده است: شهرداری‌ها موظفند به ثبت درآمد‌ها و هزینه‌ها در سامانه الکترونیکی برخط (آنلاین) که توسط وزارت‌کشور حداکثرظرف مدت یک‌سال از تاریخ لازم‌الاجراشدن این قانون راه‌اندازی می‌شود، اقدام کنند.همچنین شهرداری و شورا‌های اسلامی مکلفند گزارش‌های صورت‌های مالی و تفریغ بودجه را از طرق جراید و درگاه الکترونیکی منتشر کنند  و  به اطلاع عموم برسانند.
آیا شهرفروشی تمام می شود؟
از آن جاکه طی سال های گذشته همواره یکی از چالش های دولت ها و شهرداری ها بی تعهدی دولت ها به تعهدات خود درقبال منابع درآمدی شهرداری ها بوده است، این پرسش مطرح می‌شود که این مصوبه مجلس تا چه میزان می‌تواند در میدان عمل اجرایی شود تا شهرداری ها برای اداره شهرها دچار مشکلات بودجه‌ای نشوند.این گزارش حاکی است،  نگاهی به ماده 55 قانون شهرداری ها برای منابع درآمدهای معرفی شده برای شهرداری‌ها   این واقعیت را بیان می‌کند که منابع درآمدی پایدار شهرداری ‌ها کمتر از 30 درصد بودجه آن ها را تشکیل می‌دهد و بیش از 70 درصد درآمدهای شهرداری کشور ناپایدار و مربوط به فعالیت‌های ساخت و سازهای ساختمانی است. این درآمدها شامل مواردی چون فروش تراکم مازاد، عوارض پروانه‌های ساختمانی و موارد مشابهی است که درآمدهایی ثابت و پایدار نبوده و متاثر از دیگر عوامل ممکن است، تغییر کند.
همچنین در نتایج پژوهش یک مطالعه دانشگاهی که به سفارش شورای عالی شهرسازی انجام شد و سال95 پایگاه خبری وزارت را ه و شهرسازی آن را منتشر کرد، چنین آمده است:   «سهم درآمد حاصل از انواع عوارض ساخت و ساز در بودجه‌های سالانه پنج کلان‌شهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد به ۷۹ درصد رسیده است به‌طوری که در اصفهان، مشهد و شیراز، این نوع درآمد، به ترتیب ۸۲ درصد، ۹۴ درصد و ۹۱درصد کل منابع مالی اداره شهر را تشکیل می‌دهد. سه نوع عوارض مرتبط با ساخت‌و‌ساز، ناپایدارترین درآمد در بودجه شهرداری‌ها محسوب می‌شود که وابستگی به آن، از یک سو امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه شهر را سلب می‌کند و از سوی دیگر عادت به دریافت آن در شهر خود باعث افزایش هزینه‌های اداره شهر و رشد آسیب‌های اجتماعی، جمعیتی و زیست محیطی در شهرهای بزرگ خواهد شد.»

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان ، تاریخ انتشار 25 آذر 98 ، کد خبر : 681891، khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
شهرداری ها موظف اند که آمارهای سالانه رو ارائه بدن و گزارشات تکمیلی رو ارسال کنن به مراجع مربوطه
ناشناس
Canada
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
خیلی اتفاق خوبیه شهرداری ها از این راه هزار جور فساد و ضربه به شهرها رو ایجاد کرده بودن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین