پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در بدو ورود به آنکارا ٬ روابط ایران و ترکیه را خوب و مهم توصیف کرد و با تاکید بر لزوم رایزنی بین کشورهای منطقه، ایران، ترکیه و روسیه را بازیگران مهم منطقه خواند.

شعارسال: جواد ظریف روز جمعه برای گفت وگو با مقامات ترکیه وارد آنکارا شد. این اولین سفر یک مقام بلند پایه کشورمان به ترکیه بعداز کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته است.

جواد ظریف قرار است ابتدا با همتای ترکیه ای خود مولود چاوش اوغلو دیدار و گفت و گو کند. بعداز دیدارهای هیات های سیاسی دو کشور، انتظار می رود هر دو وزیر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک نتایج مذاکرات را اعلام کنند.

ظریف با حضور در نهاد ریاست جمهوری، با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار می کند.

وزیر خارجه کشورمان به هنگام ورود در گفت و گوی کوتاه با خبرنگاران صدا و سیما گفت: جمهوری اسلامی نه در روز اول بلکه در ساعت اول ٬اقدام کودتاگران را در ترکیه محکوم کرد. به این دلیل که ما اعتقاد داریم کودتا در منطقه ما هیچ جایی ندارد و رای مردم و خواست مردم را نمی شود با اقدامات یک گروه نظامی سرکوب کرد. به همین دلیل همه مقامات جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری اسلامی و سایر مقامات کشورمان کودتا را محکوم کردند. حرکت بسیار مهمی که مردم ترکیه کردند در از بین بردن مبانی کودتای نافرجام، حرکت مبارکی بود. حضور مردم در صحنه درس مهمی بود نباید با خواست مردم برخورد کرد. لذا آنچه که در برخورد با اقدام کودتاچیان در ترکیه صورت گرفت، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بود.

ظریف روابط ایران با ترکیه را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ترکیه یکی از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران است. روابط بسیار خوب با مقامات ترکیه داریم. مردم دو کشور نیز ارتباطات دیرینه دارند. روابط اقتصادی بسیار خوبی هم در دوران دشواری تحریم ها و هم بعداز پایان تحریم ها و اجرای برجام با ترکیه داریم.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اینکه دو کشور ٬ظرفیت های همکاری زیادی دارند، گفت: برخی اختلاف نظرها در مورد مسائل منطقه داشتیم که معتقدیم این اختلاف نظرها هم باید به جای تعارض در منطقه ٬ مبنای گفت و گو باشد.

ظریف در ادامه در خصوص سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به باکو و دیدارهای رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه در سن پترز بورگ گفت: در اجلاس باکو رئیس جمهوری کشورمان با ولادیمیر پوتین گفت و گو داشتند و وی نیز با سرگئی لاوروف گفت و گوهایی را انجام داده است. سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بازیگران مهم در منطقه هستند و نیاز است که بایکدیگر گفت و گو و همکاری داشته باشیم. اگر هم اختلاف نظری هست، از طریق گفت و گو حل و فصل کنیم. با دوستان ترکیه ای از گذشته در مورد مسائل منطقه ٬گفت و گوهای زیاد و فشرده ای داشتیم که امروز می خواهیم این گفت و گو ها را ادامه دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22مرداد1395، کدخبر: 82185284: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین