پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰
معظم حسن پور، گفت: با دور شدن تدریجی کشاورزی و مخصوصا کشت چای از صنعت طی سالهای اخیر، تولید این محصول برای چای کاران صرفه اقتصادی ندارد.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، معظم حسن پور، استاد دانشگاه گیلان و صاحب بیش از هفتاد مقاله تخصصی در حوزه ی چای، درباره تولید چای ایرانی گفت: با دور شدن تدریجی کشاورزی و مخصوصا کشت چای از صنعت طی سالهای اخیر، تولید این محصول برای چای کاران صرفه اقتصادی ندارد.

حسن پور در ایران و مخصوصا نامناسب بودن پراکنش زمانی بارندگی در باغات چای گفت: با توجه به مشکلات در حوزه ی کشاورزی، برای حفظ تولید داخلی چای نیازمند حمایت تمام قد دولت از این محصول هستیم.

این استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه عمر مفید بوته های چای که بتوان از آنها برداشت اقتصادی داشت حداکثر شصت سال است، گفت: غالب بوته های فعلی در باغات چای شمال کشور، قدیمی بوده و عمر اقتصادی خود را کرده اند و نیاز به واکاری و جایگزین کردن با ارقام پرمحصول دارند.

وی افزود: حتی پس از واکاری نیز با توجه به اینکه حداقل پنج سال طول می کشد تا برداشت چای از بوته های جدید به شکل طبیعی خود برگردد، در این مدت نیازمند حمایت های دولت هستیم تا چای کاران ورشکسته نشوند.

*بی کیفیت ترین چای جهان وارد ایران می شود

این پژوهشگر حوزه ی چای با اظهار تاسف از واردات چای بی کیفیت خارجی گفت: هندوستان به عنوان بزرگترین تولید کننده چای جهان، سی درصد چای دنیا را تامین می کند اما برای اینکه بتواند چای خود را در ایران به فروش برساند، چای گران قیمت درجه یک خود را به کشورمان صادر نمی کند بلکه چای های وارداتی ما در اصل از نوع بی کیفیت درجه سه و چهار هستند.

وی با اشاره به اینکه تولید کنندگان چای های وارداتی برای کم رنگ جلوه دادن بی کیفیت بودن محصول خود اقدام به افزودن عطر و طعم مصنوعی به چای می کنند گفت: متاسفانه این عطرهای مصنوعی که غالبا برای سلامتی انسان می توانند مضر باشند، ذائقه مردم را تغییر داده و موجب شده چای ایرانی که جزء سالمترین چای های جهان و بدون افزودنی است، دیگر به کام مردم خوش نیاید.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر برگ سبز خوب و پرباری نداشته باشیم، فراوری خوبی هم نخواهیم داشت، گفت: علاوه بر بحث فراوری، در بحث صنایع تکمیلی هم انتظار می رود تا با تقویت صنعت بسته بندی چای، یکی از مشکلات اساسی فروش چای ایرانی نیز مرتفع شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 21 مرداد 95 ، کد مطلب: 1155093: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین