پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم چهارمین سالگرد تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به نقش ویژه اکوسیستم در پیشبرد اهداف شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.
شعارسال: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی که پیش از ظهر امروز در جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: کشور نیاز به اکوسیستم دارد. حوزه دانش بنیان با اکوسیستم پیش می‌رود نه با پول.

وی افزود: کار ما این است که اکوسیستم را اصلاح کنیم. نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد. نباید بعد از ۱۵۰ پژوهشکده و پژوهشگاه داشتن، واکسن وارد کشور کنیم.

ستاری به دلیل حضور و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های داروسازی، میزان خروج نیروی انسانی در این حوزه به شدت کاهش یافته است. چرا یک استارت‌آپ در سال ۱۵ نمونه دارو و واکسن می‌سازد، اما یک پژوهشکده قادر به تولید یک محصول هم نیست؟ این نشان می‌دهد که یک جایی از کار می‌لنگد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در حوزه پژوهش باید تفکرات تغییر کند تا به محصول برسیم. محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. با پول دولتی نمی‌توان محصولی تولید کرد که مردم استفاده کنند.

وی مطرح کرد: جوانان با پول مردم درس می‌خوانند تا مشکلات جامعه و مردم را حل کنند. اگر پژوهش به محصول منتهی نشود چه فایده‌ای خواهد داشت؟ بیش از ۶ هزار استارت‌آپ و ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که در حال اثرگذاری روی تولید ناخالص داخلی هستند.

ستاری افزود: دولت سازمان‌ها را مجبور کرد که بخشی از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند، سازمان‌هایی که اعتقادی به پژوهش ندارند. فکر می‌کنیم که پژوهش به پول نیاز دارد این پدیده نتیجه تفکر اقتصاد نفتی است.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: با استفاده از ظرفیت اکوسیستم علم و فناوری و کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها تا دو سال آینده واردات کشور را ۱.۴ میلیارد دلار کاهش می‌دهیم. دولت موظف به هزینه برای پژوهش پایه است. اگر بخواهیم پژوهش به محصول ختم شود به کمک بخش خصوصی نیاز است.

وی در ادامه گفت: شرکت‌ها سربازان مقابله با اقتصاد هستند اگر شرکت داخلی شکست بخورند و محصولات خارجی بازار را تصرف کند یعنی اقتصاد داخلی شکست خورده است؛ بنابراین باید به فکر تقویت شرکت‌ها و بهبود فضای کار بود.

سورنا ستاری افزود: در حال حاضر موسسه رویان جهاد دانشگاهی تبدیل به یک هاب تکنولوژی شده است. یک اکوسیستم خرد خرد تشکیل می‌شود. رویان با این هدف ایجاد شد تا یکی از مشکلات جامعه را حل کند.

ستاری مطرح کرد: باید کار آفرینی را به ارزش تبدیل کرد. تحریم‌ها فرصت استثنایی ایجاد کردند تا خودمان را ثابت کنیم، ایده‌های خلاقانه بیاوریم و واردات را کاهش دهیم. در پژوهش دو محور وجود دارد که یکی پژوهش پایه و دیگری پژوهشی است که به بازار می‌رسد. نوع اکوسیستم، تفکر موجود در آن و نیروی انسانی در این محور بسیار متفاوت از دیگری است.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری گفت: با پول دولت سقف پرش محدود است. در حال حاضر با اقتصاد نفتی در جنگ هستیم. باید به فکر و ایده جوانان بیشتر از پول توی جیبشان اهمیت داد. ایران در بیوتک در آسیا بی‌نظیر است و در منطقه نیز رقیبی ندارد، اما مردم اعتقادی به محصولات داخلی ندارند. این خاصیت اقتصاد نفتی است که مردم جنس خارجی را بهتر از جنس داخلی می‌دانند. ما با این فرهنگ باید مدارا کنیم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده سرمایه‌گذاری بیشتر در جهاد دانشگاهی است. همکاری این دو سازمان در آینده بیشتر خواهد شد. باوجود این، پول حرف اول را در زیست بوم علم و فناوری نمی‌زند، اما به نظر می‌رسد سال آینده نیز دستمان بازتر خواهد بود. باید در کنار یکدیگر تلاش کرد تا مبارزه علیه اقتصاد نفتی را برنده شد.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: با استفاده از ظرفیت اکوسیستم علم و فناوری و کمک شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها تا دو سال آینده واردات کشور را ۱.۴ میلیارد دلار کاهش می‌دهیم. دولت موظف به هزینه برای هرگونه پژوهش و به‌ویژه پژوهش پایه است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 3 دی 1398 ، کدخبر:  452406 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین