پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
یک نماینده مجلس معقتد است استقامت و ایستادگی که این روز‌ها مطرح می‌شود با شرایط کشور باید لحاظ شود، برای مردم است نه تصمیم گیران و حاکمیت.
شعارسال: غلامعلی جعفرزاه ایمن آبادی درباره بودجه سال ۹۹ و اینکه گفته می‌شود این بودجه بر اساس شرایط تحریمی کشور بر محور‌های استقامت و ایستادگی بسته شده است، عنوان کرد: واقعیت امر آن است مقاومتی که مسئولان و تصمیم‌گیران از آن صحبت می‌کنند بیشتر به سمت و سوی ملت بوده است نه حاکمیت.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه هنگامی می‌توانیم بگوییم یک بودجه کامل بر اساس شرایط این روز‌های کشور بسته شده است که تمامی خرج و مخارج کاهش پیدا کرده باشد، گفت: آن‌چه ما مشاهده می‌کنیم این است که نه هزینه‌های دولت کاهش پیدا کرده است و نه این‌که نظام صرفه‌جویی در قوه مجریه استقرار پیدا کرده است، پس این چه بودجه مقاومتی است؟

بودجه سال ۹۹ فقط بر روی کاغذ نوشته شده است

وی تاکید کرد: بودجه سال ۹۹ شامل درآمد‌های کاذب و غیرواقعی در کنار اعداد غیرواقعی است و معتقدم آن چیزی که به عنوان بودجه این روز‌ها در صحن خانه ملت مطرح می‌شود، روی کاغذ است و بس.

نماینده مردم رشت با اشاره به این‌که بودجه باید شرایط کشور را تغییر دهد نه باری بر مشکلات مردم اضافه کند، بیان کرد: بودجه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور به مجلس تحویل داده شد تورم‌زاست و بسیار کسری خواهد داشت و به دلیل این‌که ۲ ساله هم بسته شده است این کسری را در سال بعدش هم شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: بودجه به هیچ عنوان واقعی نوشته نشده است، مطالبی هم که در کتابچه بودجه منتشر شده به درد بخور و قابل احصاء نیست.

ارقام بودجه نشان می‌دهد قرار نیست اتفاق خاصی در بعضی از حوزه‌ها رخ دهد

جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: در کنار تمامی مواردی که برای بودجه مطرح شده است مباحثی هم وجود دارد که خود محل سوال است، مثل بیرون کشیدن ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد‌های گازی از صندوق ذخیره ارزی و یا برداشت از صندوق توسعه ملی که در منابع عمومی دولت آورده نشده است چرا صورت گرفته است؟

وی با اشاره به این‌که برخی از اعداد و ارقام موجود در بودجه نشان می‌دهد قرار نیست اتفاق خاصی در بعضی از حوزه‌ها رخ دهد، اظهار کرد: ۶ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان در بودجه لحاظ شده است، یعنی از همین الان ما نمی‌خواهیم کاری برای آنان انجام دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمیع جهات بیانگر آن است که بودجه تورم‌زا، غیر واقعی و قطعا داری کسری خواهد بود، گفت: آن‌چه که با عنوان بودجه تقدیم مجلس شد با شاخص‌ها متفاوت است ضمن آن که اصلاح ساختاری که بسیار مورد تاکید هم بود اتفاق نیفتاده است.

اصلاح ساختار بودجه هیچ وقت به صحن مجلس نیامد

وی تصریح کرد: قرار بود اصلاح ساختار بودجه به صحن مجلس بیاید، اما نیامد، آن زمان دولت ادعا داشت نیازی به آن ندارد و این مهم را لحاظ خواهد کرد، حال بفرمایند کجای بودجه‌ای که به خانه ملت آورده شد اصلاح ساختاری اتفاق افتاده است، با شعار و حرف کاری از پیش نمی‌رود.

بودجه در خواب و خیال نوشته شده است

جعفرزاده ایمن‌آبادی بیان کرد: همه می‌توانند یک کاری انجام دهند، اما بگویند که در حال انجام کاری به نفع دیگران هستند، من هم می‌توانم چلو کباب بخورم، اما بگویم مقابلم نان و پنیر است. بودجه بالای ۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده است، اما می‌گویند مقاومتی است!

وی ادامه داد: گفته شده است در ۸ ماه ۸۵ هزار میلیارد تومان مالیات کسب شده است که میانگینش ماهی ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، طبق قانون ۱۶۰ هزار میلیارد تومان که بیشتر نمی‌شود مالیات گرفته می‌شود آقایان بفرمایند کسری تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان را از کجا می‌خواهند به دست بیاورند؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نمی‌خواهم بگویم کار کارشناسی برای نوشتن بودجه انجام نشده است، گفت: بودجه در خواب و خیال نوشته شده است و بر اساس واقعیت نیست. بودجه باید با واقعیت کف خیابان همخوانی داشته باشد که نمی‌خواند.

عده‌ای با علم، مطالبی بیان می‌کنند که می‌دانند امکان پذیر نیست

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی درباره اینکه هر سال از سوی جامعه هنگام انتشار بودجه این مطرح می‌شود چرا برخی از نهاد‌ها علاوه بر اینکه مالیات پرداخت نمی‌کنند بودجه هم دریافت می‌کنند در صورتی که اینگونه نهاد‌ها نقشی در زندگی‌شان ندارد، آیا مجلس می‌خواهد این مطالبه را پیگری کند، گفت: اختیاراتی که قانون اساسی به نمایندگان می‌هد برای تغییر واقعا بیشتر از ۵ درصد نیست.

وی ادامه داد: اگر به طور مثال ما بخواهیم تغییراتی بالای ۱۰ تا ۱۵ درصد اعمال کنیم شورای نگهبان به عنوان اینکه دیگر از حالت لایحه خارج شده و طرح محسوب می‌شود بر می‌گرداند، با چنین اتفاقی ما دچار خسران خواهیم شد، بنابراین کاری که می‌شود انجام داد این است که کلیات لایحه بودجه را برگردانیم و بگوییم این کلیات محلی برای تصویب ندارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای درباره صحبت‌های برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر این که هنگام بررسی بودجه قسمت بنزین را پائین خواهیم آورد، گفت: دوستانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند یا اطلاعات‌شان ضعیف است و یا دنبال چیز دیگری هستند.

مجلس مصمم بود که قیمت بنزین را روی ۲ هزار تومان ببنند

وی تاکید کرد: مجلس مصمم بود که قیمت بنزین را روی ۲ هزار تومان ببنند و تک نرخی کند، اما بر اساس قانون هرکاری کنیم کمتر از ۳ هزار تومان نخواهد شد.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی خاطرنشان کرد: مجلس می‌تواند قیمت بنزین را کاهش و تک نرخی کند، اما به شرط این که تک‌نرخی را به گونه‌ای اعمال کند که بالای هزار و ۵۰۰ تومان باشد تا سر مجموع درآمد‌های دولت کاهش پیدا نکند.

وی تشریح کرد: این حساب و کتاب یعنی چی؟ ببینید دولت یک بخشی از بنزین را هزار و ۵۰۰ و بخش دیگر ۳ هزار تومان به فروش می‌رساند، میانگین یک پولی از این نرخ‌ها به دست می‌آورد، بنابراین ما دست به کاری می‌زنیم و عددی که به دست می‌آوریم نباید کمتر از آن چیزی باشد که دولت به دست می‌آورد.

همه بخش‌های بودجه باید بررسی شود ​

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه ثابت ماندن درآمد دولت از محل افزایش قیمت بنزین باید حتما صورت گیرد، عنوان کرد: قانون هم در این مورد وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نقدی و غیر نقدی باید با آن درآمدی که دولت در نظر گرفته همسو باشد، خب ما که نمی‌توانیم کاری خلاف قانون انجام دهیم، اما بعضی از دوستان پیشنهاد‌هایی می‌دهند که باید از آن‌ها پرسید آیا شما قانون را خوانده‌اید.

وی افزود: اگر ما می‌خواهیم یک چیزی بگوییم که مردم خوششان بیاید یک داستان است، عمل کردن به قانون داستانی دیگر، ما نمی‌توانیم قانونی که دیروز تصویب کردیم علیه‌اش کاری انجام دهیم؛ یک حرف‌هایی می‌زنیم که اگر کسی از ما بپرسد چگونه می‌خواهید مقابل این قانون بایستید می‌مانیم چه جوابی بدهیم.

هر اقدامی در جهت رفاه مردم باید بر اساس داشته‌های واقعی صورت گیرد

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: ماده ۶ و ۷ قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید ۵۰درصد نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوار‌های کشور به سرپرست خانوار پرداخت شود، خب خارج از این قانون که نمی‌توانیم عمل کنیم.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد ۳۰ هزار میلیارد تومان ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود که باید نقدی و یا غیرنقدی به حساب خانواده‌ها ریخته شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر اقدامی در جهت رفاه مردم می‌خواهیم انجام دهیم باید بر اساس داشته‌های واقعی صورت گیرد، گفت: بعضی از دوستان مطالبی را بیان می‌کنند که خود ما هم از آن‌ها می‌پرسیم بر چه اساسی چنین حرفی را زده‌اند می‌گویند گفتیم تا مردم خوششان بیاید، خب یک اقتصاد و یا یک خبرنگار آشنا به بودجه پیدا می‌شود بپرسد بر چه اساسی چنین طرحی را مطرح کرده‌اید؟ آن وقت چه جوابی باید بدهیم.

کلمات بودجه برایمان حرف می‌زنند

وی خاطرنشان کرد: تنها نباید به کلیات بودجه بسنده کرد بلکه باید جز به جز و بخش به بخش بودجه را بررسی کرد. ببینیم به طور مثال وضعیت در کشاورزی، آموزش و پرورش، صعنت و فرهنگ و هنر، وضعیت آلاینده‌ها و زیر ساخت‌های کشور چگونه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای هر واژه در بودجه باید تعریف داشته باشیم، وقتی به طور مثال می‌گوییم «زیر ساخت» این کلمه تعریف دارد تملک دارایی‌ها و پروژه‌های عمرانی تفاوت دارد، شاید مردم جامعه معانی این کلید واژه‌ها را از یکدیگر تکفیک نکنند، اما ما که کارمان تخصصی بررسی بودجه است کلمات برایمان حرف می‌زنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 3 دی 1398 ، کدخبر: 793891 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین