پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
تدوین لایحه بودجه 99 با رقم غیرواقعی صادرات نفت مانع جدی در مسیر اصلاحات ساختاری بودجه بوده و باعث می‌شود دولت در اواسط سال آینده با کسری بودجه چشمگیر مواجه شود و برای اصلاح آن مجددا از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کند.

شعار سال:تدوین لایحه بودجه 99 با رقم غیرواقعی صادرات نفت مانع جدی در مسیر اصلاحات ساختاری بودجه بوده و باعث می‌شود دولت در اواسط سال آینده با کسری بودجه چشمگیر مواجه شود و برای اصلاح آن مجددا از طریق شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اقدام کند.

 دولت رقم صادرات نفت در لایحه بودجه سال 99 روزانه 1 میلیون بشکه در نظر گرفته است. این در حالی است که طبق آخرین گزارش اوپک، میزان تولید روزانه نفت خام ایران 2.2 میلیون بشکه بوده است که با در نظر گرفتن 1.9 میلیون بشکه مصرف داخلی پالایشگاه‌ها، رقم صادرات نفت ایران حدود 300 هزار بشکه نفت در روز است. اخیرا مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در یک برنامه رادیویی درباره این موضوع گفته است: «نکته مهم درباره درآمدهای نفتی در بودجه 99 بحث امیدآفرینی است. اینکه در بودجه بگوییم در مقابل تحریم‌ها پذیرفتیم بیش از 300 هزار بشکه نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم در راستای امیدآفرینی به مردم نیست».

کارشناسان معتقدند که تدوین لایحه بودجه 99 با رقم غیرواقعی صادرات نفت مانع جدی در مسیر اصلاحات ساختاری بودجه بوده و باعث می‌شود دولت در اواسط سال با کسری بودجه چشمگیر مواجه شود.

دولت در تدوین لایحه بودجه سال 98 نیز رقم صادرات نفت را به صورت غیرواقعی 1.5 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته بود و با کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی مواجه شد. در نتیجه، در اوایل امسال، دولت مجبور شد در شورای هماهنگی سران قوا، بودجه را اصلاح کند و هم رقم صادرات نفت را به 300 هزار بشکه در روز کاهش دهد و هم برای جبران کسری بودجه، مجوز برداشت 45 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی دریافت کند.

با توجه به آنچه گفته شد، احتمالا دولت تصمیم دارد مسیر سال جاری در سال 99 هم تکرار کند یعنی با بیش‌برآورد رقم صادرات نفت و محقق نشدن آن، دوباره برای اصلاح قانون بودجه از مسیر شورای سران هماهنگی سران قوا اقدام کند و مجوزهای خاص برای جبران کسری بودجه دریافت نماید که این اقدام هم اثرات تورمی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت و هم راه اجرای اصلاحات ساختاری بودجه را مسدود می نماید.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

تعداد بازدید : 5

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:13981003000549،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین