پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۳۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
محققان کشور دستگاه شبیه ساز حرکت نوسانی ترکیبی پره ها را برای آزمون تونل باد ساخته اند که با آن توربین های باد استاندارد به تولید می رسند.

شعار سال:محققان کشور دستگاه شبیه ساز حرکت نوسانی ترکیبی پره ها را برای آزمون تونل باد ساخته اند که با آن توربین های باد استاندارد به تولید می رسند.

عباس دلیری رضاقلی قشلاقی برگزیده بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی، دانشجوی دکتری مهندسی هوافضا و مجری طرح «دستگاه شبیه ساز حرکت نوسانی ترکیبی پره ها برای آزمون تونل باد» اظهار کرد: یکی از منابع در دسترس انرژی تجدیدپذیر در کشور، باد است که در حال حاضر تنها درصد کمی از تولید برق کشور از منابع تجدیدپذیر صورت می‌گیرد.

وی افزود: یکی از ملزومات اساسی برای دستیابی به فناوری بومی طراحی و ساخت توربین‌های بادی فراهم آوردن بسترهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی برای مطالعه و اندازه گیری عملکرد آنهاست.

دلیری خاطر نشان کرد: به دلیل پیچیدگی مسائل سازه‌ای و آئرودینامیکی مرتبط با پره توربین‌های بادی، همواره مطالعات تونل باد در کنار شبیه سازی های رایانه‌ای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه پره توربین‌های بادی در طی چرخش توربین به دلیل عوامل متعدد حرکات آئرودینامیکی و سازه‌ای پیچیده‌ای را تجربه می‌کند، بیان کرد: یکی از راه‌های اندازه گیری، نصب حسگرها روی پره واقعی و اندازه گیری حین چرخش است که ایرادات متعددی دارد.

به گفته وی در حال حاضر به منظور دستیابی به یک بستر تحقیقاتی مطلوب برای اندازه گیری مشخصات آئرودینامیکی و آئروالاستیک پره توربین باد و همچنین رفع نواقص رویکردهای پیشین از جمله امکان شبیه سازی حرکت واقعی پره، یک سامانه شبیه سازی حرکت ترکیبی پره توربین باد را طراحی کردیم.

وی تاکید کرد: آزمایشات گسترده‌ای برای نمونه مقیاس شده از پره یک توربین بادمحور افقی در تونل باد صورت پذیرفته است. این سامانه دارای دو محور پیچشی و انتقالی است که زاویه حمله میانگین مدل، دامنه و فرکانس نوسانات هر محور و اختلاف فاز محورها نسبت به یکدیگر با استفاده از مکانیزم‌های مکانیکی و یک بخش کنترلی دقیق به صور خودکار و به دقت تنظیم می‌شود.

این محقق با بیان اینکه سایر کاربردهای این دستگاه شامل آیرودینامیک پره بالگرد، ریز پرنده‌ها و مولدهای انرژی باد فلپینگ می‌شود، خاطر نشان کرد: دستگاه شبیه سازی حرکات نوسانی پره های توربین‌های باد برای تست تونل باد استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این دستگاه در اختیار یکی از مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است، بیان کرد: با استفاده از این دستگاه، بهینه سازی پره ها رخ می‌دهد تا انرژی کمتری به هنگام استفاده مصرف کنند و در مقابل آن کارآمدی توربین‌های بادی افزایش می‌یابد.

به گفته برگزیده جشنواره جوان خوارزمی، تاکنون نمونه ایرانی و خارجی دستگاه در کشور وجود نداشته و می‌تواند زیرساخت تحقیقاتی برای بهینه سازی پره های توربین‌های بادی باشد.

 این طرح که با همکاری محمد بدر گل تپه به نتیجه رسیده در گروه مکانیک رتبه اول پژوهش‌های کاربردی بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی را کسب کرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:6دی1398،کد خبر:4806945،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
الان شما تبلیغ دستگاه شبیه ساز باد ایرانی رو دارید می کنید یا تولید پره های توربین ؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین