پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
مانور مشترک سه کشور در اقیانوس هند، که به نام «کمربند امنیت دریایی» برگزار می شود، هشداری به امریکا برای اجتناب از درگیری است و نشان می دهد که دو قدرت بزرگ اقتصادی(چین) و نظامی(روسیه) به همراه یک قدرت منطقه ای هم چون جمهوری اسلامی ایران در برابر هر نوع یکه تازی و یکجابنه گرایی ایالات متحده خواهند ایستاد.

شعارسال: مانور مشترک سه کشور در اقیانوس هند، که به نام «کمربند امنیت دریایی» برگزار می شود، هشداری به امریکا برای اجتناب از درگیری است و نشان می دهد که دو قدرت بزرگ اقتصادی(چین) و نظامی(روسیه) به همراه یک قدرت منطقه ای هم چون جمهوری اسلامی ایران در برابر هر نوع یکه تازی و یکجابنه گرایی ایالات متحده خواهند ایستاد.
 
اقیانوس هند که یکی از مهمترین آبراهه های جهان است، در آینده ای نزدیک با بهره برداری کامل جمهوری خلق چین از بنادری که به عنوان «گردن بند مروارید» از آن نام می برند، راه ابریشم دریای خود را در چارچوب «ابتکار کمربند و راه» مورد بهره برداری قرار خواهد داد. این امر بر اهمیت منطقه ای و جهانی این آبراهه پر تردد خواهد افزود. در همین عرصه ایران در تدارک توسعه بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی خود است که در دهانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. روسیه برای حضور در خاورمیانه با ایران همکاری دارد و مدل سوریه آغاز این همکاری است. در دهانه دریای سرخ که دروازه ورود به کانال سوئز و دریای مدیترانه است، نا آرامی های شاخ افریقا و بحران یمن از یک سو و نا امنی سومالی از سوی دیگر، این منطقه را با چالشی بزرگ روبرو کرده است.
 
علاوه بر بنادری که جمهوری خلق چین در میانمار، بنگلادش، سریلانکا،  پاکستان(بندر گوادر) و بندر جیبوتی در شاخ آفریقا دارد، برای تامین آزادی کشتیرانی در شرق آفریقا نیز در بندر مومباسا و از آنجا جاده ای تا سودان را در اختیار خواهد داشت. بنابراین عرصه اقیانوس هند، به آوردگاهی برای برخورد استراتژی ها تبدیل خواهد شد. ایالات متحده که در سال جدید با افزایش بودجه نظامی خود تا 730 میلیارد دلار(بیشترین بودجه نظامی ایالات متده تا کنون)، قصد ماجراجوئی در منطقه دارد، افزون بر روبارویی با چین در دریای چین جنوبی و تنگه مالاکا که مهمترین و استراتژیکی ترین تنگه جهان است، ناگزیر در اقیانوس هند نیز به رویاوریی خواهد پرداخت. زیرا در جنگ تجاری که نمود بیرونی تقابل استراتژیک ایالات متحده با چین است، نا امن شدن راههای واردات انرژی برای چین که منشا اصلی آن از خاورمیانه و غرب آفریقاست، در این نقطه استراتژیک یا مثلث اقیانوس هند می تواند روی دهد. هم چنین روسیه برای حضور در خاورمیانه و بویژه مناطق خلیج فارس و اقیانوس هند و ورود به عرصه اقیانوس آرام، جهت ارتباط استراتژیکی با پایگاههای دریایی خود در شمال غرب اقیانوس آرام در مرز با چین، ناگزیر به حضور در اقیانوس هند است.
 
از این رو مانور مشترک سه کشور در اقیانوس هند، که به نام «کمربندر امنیت دریایی» برگزار می شود، هشداری به امریکا برای اجتناب از درگیری در این عرصه است و نشان می دهد که دو قدرت بزرگ اقتصادی(چین) و نظامی(روسیه) به همراه یک قدرت منطقه ای هم چون جمهوری اسلامی ایران در برابر هر نوع یکه تازی و یکجابنه گرایی ایالات متحده خواهند ایستاد. این سه کشور قصد دارند که امنیت راههای دریایی منطقه را تامین کنند و به کشورهایی که از بیرون از منطقه به نیت تامین امنیت منطقه در تدارک ائتلافهای بین المللی هستند، هشدار می دهند که می توانند بدون نیاز به آنان امنیت منطقه را تامین کنند. گرچه بنا به گفته وزیر دفاع روسیه، بودجه نظامی آمریکا ۱۶ برابر بودجه نظامی روسیه است، با این حال روسیه با دستیابی به سلاحهای مافوق پیشرفته و ارتشی قدرتمند در برابر هر نوع زیاده طلبی ایالات متحده ایستاده است و همراه با چین و ایران مثلثی قدرتمند پدید آورده اند. مانور دریایی مشترک سه کشور آغازی برای همکاری های امنیتی در این منطقه است. البته نباید از نظر دور داشت که هندوستان مترصد فرصتی است تا حضور خود را در مانور احتمالی با ایالات متحده در چارچوب استراتژی پاسیفیک-ایندین نمایان سازد. باید منتظر بود و دید که در آینده چه اتفاقی ممکن است روی دهد. در هر حال منطقه اقیانوس آرام و اقیانوس هند عرصه ای برای رقابت های استراتژیکی محتمل است.  
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  خبرآنلاین   ،تاریخ انتشار:   7 دی   1398،کدخبر:  1335204 ،www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین