پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۷۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
نوسانات ارز طی ماه‌های اخیر از یک سو و تحریم‌های ظالمانه آمریکا از سوی دیگر حوزه تجهیزات پزشکی را با مشکلاتی مواجه کرده است؛ به طوری که کارشناسان معتقدند این مشکلات سلامت بیماران را به خطر انداخته است.

شعارسال: هشدار درباره تحریم دارو که چند‌یست از سوی مسؤولان وزارت بهداشت مطرح می‌شود اکنون به بازار تجهیزات پزشکی نیز رسیده است. نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر و بدهی‌های دولت به شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده‌ کالا و تجهیزات پزشکی حالا کار را به جایی رسانده است که کارشناسان و واردکنندگان از بحران و قرار گرفتن این صنایع سخن می‌گویند.

از سوی دیگر هرچند مسؤولان دولت بر اثرات تحریم بر روی صنایع دارو و تجهیزات پزشکی اشاره می‌کنند اما تاکید دارندکه کمبودی در بازار وجود ندارد و بیماران نباید برای تهیه این اقلام نگران باشند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این خصوص گفت: آمریکا در جریان تحریم‌‌ها همیشه سعی داشته است که نوع تحریم دردناک را پیش بگیرد. آمریکا در این شیوه تحریم سعی می‌کند، اقلام ضرری کشورها مانند دارو و غذا و تجهیزات پزشکی و از این قبیل را، علی‌رغم تمام ظاهرسازی‌های دولتمردانش مورد حمله قرار بدهد.

وی افزود: عمده فشارهایی که مقامات آمریکائی سعی کردند، در تمام تحریم‌های دوران اخیر و در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی  وارد کنند، اقداماتی بود که از طریق ایجاد محدودیت در نقل و انتقال مالی  انجام می‌دادند. به دلیل تحریم آنها برای ما انتقال و حمل‌و‌نقل تجهیزات پزشکی ممکن نبوده است، همچنین برخلاف ظاهرسازی‌هایشان، در مواردی به طور مستقیم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی را هدف قرار داده‌اند.

*شوآفی به نام تحریم نبودن تجهیزات پزشکی

برای بررسی اثرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر روی صنایع تجهیزات پزشکی با تعدادی از کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو نشستیم؛ برخی از این افراد معتقدند اثرات تحریم‌ها از یک سو و بدهی بیمارستان‌ها از سوی دیگر این صنعت را با چالش مواجه کرده و از سوی دیگر برخی معتقدند کشور تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده و توانستیم در این شرایط برخی از اقلام را تولید کنیم.

امیرحسین مهدی‌زاده نایب رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی، درباره تأثیر تحریم‌ها بر صنعت تجهیزات پزشکی گفت: متأسفانه تحریم‌های حال حاضر در مقایسه با تحریم‌های سال‌های گذشته بیش از پیش تأثیر منفی بر اقتصاد صنعت تجهیزات پزشکی گذاشته است و کشور آمریکا مستقیماً تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت بیماران را هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه اثر تحریم‌ها بر روی تمامی صنایع احساس می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته دارو تجهیزات پزشکی در زمینه تحریم با مشکلات کمتری مواجه می‌شدند اما امسال کشور آمریکا به طور پیچیده‌ای تحریم‌هایی را بر این صنایع وضع کرده است.

مهدیزاده ادامه داد: واقعیت این است که تحریم‌ها نقل وانتقال و مبادلات بانکی را با دشواری مواجه کرده است و از سوی دیگر پایین آمدن درآمد کشور باعث شده ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی در اختیار تولیدکنندگان یا واردکنندگان قرار نگیرد.در حال حاضر ارز دولتی و نیمایی به صنعت دارو و برخی از تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد اما همین دریافت ارز 4200 تومانی آسان نیست و باید چندین ماه انتظار بکشیم تا این ارز به ما اختصاص یابد.

نایب رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی گفت: وقتی تخصیص ارز به صنایع طولانی شود ارائه خدمات و تولید محصولات با چالش مواجه می‌شود و ما نمی‌توانیم به موقع خدمات خود را به بیماران و بیمارستان‌ها ارائه دهیم همچنین با مشکلاتی در حوزه ارائه خدمات پس از فروش مواجه می‌شویم.

وی تصریح کرد: این موضوع نیز نباید مورد غفلت واقع شود که شرکت‌های تجهیزات پزشکی در حال حاضر با مشکلات مالی بیمارستان‌ها مواجه هستند و مطالبات خود را نمی‌توانند به موقع از مراکز درمانی دریافت کنند که این موضوع نیز باعث ضعیف شدن عملکرد شرکت‌های تجهیزات پزشکی می‌شود.

مهدیزاده با اشاره به افزایش قیمت ارز طی سال‌های اخیر اظهار داشت: سه برابر شدن قیمت ارز طی سال‌های گذشته به طور قطع یقین باعث بالا رفتن قیمت تولید تجهیزات پزشکی می‌شود از سوی دیگر در کنار پایین آمدن درآمد بیمارستان‌ها ممکن است مراکز درمانی نتوانند تجهیزات مدنظر خود را تهیه کنند.

نایب رئیس انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی با بیان اینکه با مدیریت بهتر این حوزه می‌شد تا حدودی جلوی این مشکلات را گرفت توضیح داد: در حال حاضر بانک‌های اروپایی به هیچ عنوان حاضر نیستند که با ما تبادلات مالی داشته باشند و ما با مشکل تأمین یورو مواجه هستیم.اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شوآفی را راه‌انداخته‌اند و اعلام می‌کنند که تجهیزات پزشکی تحریم نشده است اما از سوی دیگر بانک‌ها را تهدید می‌کنند که از همکاری با ایران پرهیز کنند.

وی تأکید کرد: تعداد معدودی از بانک‌های اروپایی در حال حاضر با ما مبادلات مالی انجام می‌دهند اما همین مبادلات نیز با سختگیری‌های زیادی صورت می‌گیرد و به طور کلی می‌توان گفت وقتی شرکت تولیدکننده نتواند به راحتی دریافت ارز و مبادلات مالی را انجام دهد به مرور چالش‌های زیادی گریبانگیر آن خواهد شد.

*افزایش سی درصدی قیمت تجهیزات پزشکی

علیرضا چیذری کارشناس و تامین‌کننده تجهیزات پزشکی، در این‌باره گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم تحریم‌های ناجوانمردانه گریبان تجهیزات پزشکی را هم مانند دارو گرفته و اجازه نقل و انتقالات پولی را از واردکننده‌ها سلب کرده است. همچنین به‌دلیل قیمت‌گذاری نامناسب صرفه اقتصادی چندانی برای فعالان این عرصه باقی نگذاشته تا برای واردات اقدام کنند.

وی افزود: ضمن اینکه مطالبات شرکت‌ها روزبه‌روز از دولت رو به افزایش است و همه این‌ها در مجموع دست به‌دست هم داده‌اند و سبب شده‌اند تا ذخیره‌سازی‌ خوبی انجام نشود و با وجود هشدارها شاهد کمبود در بخش کالا و تجهیزات پزشکی باشیم. البته به این مشکلات باید این موارد را هم اضافه کنیم که هزینه‌های بانکی برای نقل و انتقال پول و هزینه‌های حمل‌ونقل چیزی حدود 22تا 30درصد به قیمت کالا اضافه کرده که این در محاسبات اداره کل تجهیزات پزشکی دیده نشده، در نتیجه توان خرید ما به‌عنوان تولید‌کننده پایین آمده است.

چیذری تصریح کرد: مشکل دیگری هم که وجود دارد مشکل حجمی است که اجازه نمی‌دهد جنس بیشتری وارد شود البته اینکه بازار کنترل شود اتفاق خوبی است اما نه در شرایط تحریم که دچار کمبود شده‌ایم. متأسفانه مسئولان ما اجازه می‌دهند که کالا دچار کمبود شود بعد تصمیم می‌گیرند که وارد کنند، این در حالی است که همواره باید کالاهای پزشکی در اولویت باشند تا دچار کمبود نشوند، به‌طور مثال در بیماری‌های مغزی و قلبی کمبود و نبود یک سری تجهیزات می‌تواند باعث مرگ بیماران شود، پس از اینکه کمبود ایجاد شود باید ذخیره‌سازی‌ مناسب انجام گیرد.

*ادعایی دروغ

اوایل آبان ماه بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد علی رغم تمام تحریم‌های ظالمانه راهی برای تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران ایجاد کرده و اجازه می‌دهد دارو و تجهیزات پزشکی در چارچوب «مبادلات مجاز» انجام شود؛ با وجود این هر کس دستورالعملی که روی وب‌سایت این سازمان قرار گرفته بود را مطالعه کند می‌تواند متوجه شود این دستورالعمل نه فقط تسهیل‌کننده نقل و انتقال پول برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به ایران نیست، بلکه می‌تواند شرایط تحریم علیه کشورمان را جدی‌تر کند.

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: در این دستور‌العمل به نام ایجاد خط ویژه و تسهیلاتی برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی شیوه‌ای پلیسی را حاکم کرده‌اند و شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند در عمل تهدید می‌شوند اگر با ایران کار کنید دیگر نمی‌توانید به اتحادیه اروپا یا امریکا دارو بدهید. بدیهی است این شرکت‌ها هم حاضر نیستند به خاطر جمعیت ۸۰ میلیونی ایران بازار چند میلیارد نفری اروپا و امریکا را رها کنند.

شانه‌ساز با دروغ دانستن ادعای تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: وقتی بانک‌ها نمی‌توانند پول را به شرکت‌های اروپایی و آمریکایی انتقال دهند یا زمانی که شرکت‌های علاقه‌مند به همکاری با ایران و کمپانی‌هایی که بیش از نیم قرن است با ایران همکاری دارند تهدید می‌شوند اگر به ایران دارو بفروشند حق صادرات و فروش دارو به بازار بزرگ اروپا و امریکا را ندارند، این کمپانی‌ها در عمل مجبور می‌شوند قید بازار ایران را بزنند و این مسئله موجب می‌شود مصرف‌کننده ایرانی در تنگنا قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو در باره نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا توضیح داد: وقتی متن این نامه را مطالعه کنید می‌بینید که این نامه بسیار زیرکانه نوشته شده و هر کمپانی که با ایران کار می‌کند بعد از مطالعه این نامه از ادامه همکاری با ما منصرف خواهد شد. طبق این نامه باید تمام ریز نقل و انتقالات مالی شرکت‌ها ماه به ماه به امریکا داده شود. از این طریق آن‌ها می‌خواهند تمام راه‌های ورود دارو به ایران را شناسایی کنند.

در موضوع تحریم‌های ظالمانه دارویی و تجهیزات پزشکی توسط آمریکایی‌ها نباید از شعارهای بشردوستانه کشورهای اروپایی نیز چشم‌پوشی کرد؛ کشورهای اروپایی با تحریم کردن دارو و تجهیزات پزشکی برای بار دیگر نشان دادند که پشت پرده ادعاهای حقوق بشری خود منافع مالی را بر سلامت و جان بیماران ترجیح می‌دهند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7دی1398 ، کدخبر: 13981007000191: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین