پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
مهدی تاج که قرارداد ویلموتس را شخصا و کاملا محرمانه و پنهان از چشم رسانه‌ها و حتی مدیران فدراسیون نهایی کرده بود، احتمالا حالا متوجه شده است که وعده هایش برای قطع همکاری با مرد بلژیکی بدون پرداخت غرامت از واقعیت فاصله گرفته و آبروی حرفه‌ای اش در آستانه یک چالش واقعی است.

شعارسال: خبر استعفای مهدی تاج ـ آن هم به دلیل بیماری ـ بدون تردید خبر نخست ورزش ایران طی همه ماه‌های اخیر بوده، ولی این خبر در روزی رسانه‌ای شد که وکلای مارک ویلموتس از شکایت رسمی به فیفا علیه فدراسیون فوتبال ایران خبر داده اند.
واکنش رسانه‌های ورزشی ایران در ماجرای قطع همکاری با مارک ویلموتس نشان داد که مهدی تاج، پشتوانه موثری در مواجهه با این مربی بلژیکی در دعوای حقوقی پیش آمده ندارد. چند خبرگزاری و سایت و روزنامه هر روز، جدی پیگیر پرونده فسخ قرارداد با ویلموتس و ادعای تاج، مبنی بر ندادن هیچ گونه غرامت دیگری به این مربی هستند.

فشار رسانه‌ها در مورد قرارداد پنهانی ویلموتس و خطای مشاوران خارجی تاج

رسانه‌ها همواره از ایرادات حقوقی قرارداد تاج با ویلموتس می‌نویسند و حتی توضیح رئیس فدراسیون مبنی بر بررسی قرارداد توسط چند کارشناس برجسته حقوقی خارج از فدراسیون را هم کافی نمی‌دانند. آن‌ها می‌پرسند چرا تاج از حقوقدان‌های داخل فدراسیون استفاده نکرده و این همه در امضای این قرارداد پنهان کاری کرده است و حالا چرا نام آن منابع برجسته حقوقی خارج نشین و معتمد خودش را مطرح نمی‌کند تا مردم بشناسند که چه افرادی چنین بند‌های عجیب و یکطرفه‌ای را در قرارداد دیدند و ایرادی نگرفتند؟

همه این مسائل، فشار روی تاج را غیرقابل تحمل کرده و باعث شده تا کار تاج به بیمارستان کشیده شود و سرانجام همزمان با اعلام خبر رسمی شکایت ویلموتس، وی استعفا کند. این استعفا می‌تواند تاج را از جهنم سوزان بحران‌های فدراسیون حداقل به شکل صوری خلاص و همه بحران را متوجه جانشینان و البته تصمیم گیران وزارت ورزش کند. حالا آن‌ها که روی برکناری کی روش اصرار داشتند و سپس روی انتخاب جانشینش می‌بالیدند، بیایند و جواب بدهند.



سنگینی غرامت ۱۰۰میلیاردی مربی بامعرفت روی قلب تاج

در این باره باید گفت که حتما بن بست در مذاکرات مقدماتی نمایندگان فدراسیون فوتبال با وکلای ویلموتس طی روز‌های گذشته به اطلاع تاج رسیده شده بود و رئیس می‌دانست که طرف بلژیکی راه شکایت و پیگیری حقوقی در فیفا را برگزیده است.

نکته مهم‌تر اینکه وکلای ویلموتس که زیر نظر همسر حقوقدان این بلژیکی ناموفق فعالیت می‌کنند، به صراحت اعلام کرده اند که در این شکایت از فدراسیون ایران «خواسته مشخص شان دریافت کل رقم قرارداد تا پایان مدت سه سال است!»؛ رقمی ارزی که می‌تواند بالغ بر هفت میلیون یورو باشد و به تنهایی فدراسیون فوتبال ایران را ورشکسته سازد. پول و غرامتی که حتی کل طلب بلوکه شده فدراسیون کشورمان از فیفا هم برای تسویه آن کفاف نمی‌دهد و می‌تواند عواقب بسیار ناگوارتری برای فوتبال کشورمان داشته باشد.

فدراسیون فوتبال و مهدی تاج که اعلام کرده بودند با پرداخت سه ماه جلوتر دستمزد ویلموتس، و دریافت نامه فسخ یکطرفه قرارداد از سوی او، دیگر نیازی نیست پولی به او داده شود و همینجا رابطه کاری تیم ملی با او قطع می‌شود، حالا انگار با واقعیت تازه‌ای روبه رو شده اند که احتمال محکوم شدن در دادگاه فیفا را جدی‌تر می‌کند.
 


چه بحران‌های دیگری قلب تاج را می‌خراشد؟

هرچند تا زمان برگزاری جلسات دادگاه مذکور و صدور حکم علیه فدراسیون فوتبال، چهارماه باقی مانده ریاست تاج هم به اتمام می‌رسد، اگر این موضوع را هم نادیده بگیرند، مساله انتخاب جانشین او در تیم ملی مطرح می‌شود که طبق شنیده‌ها درخواست برانکو هم به هیچ عنوان کم نیست و شرط مالی او برای پیوستن به تیم ملی ایران، هوش از سر مدیران فوتبال برده است.

کمتر از سه ماه دیگر دور برگشت مقدماتی جام جهانی هم آغاز می‌شود و تیم ملی باید از فروردین ماه، رقابت پرهزینه برای رسیدن به «جام جهانی قطر ۲۰۲۲» را آغاز کند؛ جامی که فدراسیون بعد از دو شکست مقابل بحرین و عراق، با یک بیانیه قول داده که حتما به آن صعود کند!

تیم ملی امید نیز به زودی باید به مصاف تیم‌های قلدر در انتخابی المپیک برود و برای شکستن طلسم صعود به بازی‌های تابستانی توکیو ۲۰۲۰ بعد از چهل سال تلاش کند. سهمیه آسیایی ایران در لیگ قهرمانان بر خلاف ادعای تاج که گفته بود در فصل جاری ۳ + ۱ خواهد بود، ۲ + ۲ اعلام شد تا مشخص شود نایب رئیس‌ای اف سی حتی از عادی‌ترین تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا هم بی خبر و غافل است و اینقدر مشغله و کار در داخل دارد که به این اولویت‌ها نمی‌رسد.

همچنین فشار فیفا برای ورود بانوان به ورزشگاه‌های فوتبال ایران در جریان بازی‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور نیز خود یکی از دغدغه‌های جدی رئیس فدراسیون است؛ رئیسی که قول این اصلاحات را از زبان مسوئولان ارشد سیاسی دولت به اینفانتینو داد، اما حالا با تهدید‌های پشت پرده مبنی بر تعلیق فوتبال ایران با اتهام تبعیض جنسیتی روبه روست.

در آخر صف دغذغه‌های رئیس فدراسیون، تیم‌های باشگاهی بی پولی قرار دارند که خطر انحلال را تجربه می‌کنند و رئیس فدراسیون هم نمی‌تواند با گرفتن حق پخش و پول‌های چند ده میلیاردی تبلیغات محیطی، مانع تعطیلی تیم‌های بحران زده شود. مربیان خارجی یک به یک از ایران می‌روند و فوتبال کشور به دهه‌های آماتوری اش برمی گردد. در این اثنا بحران قومیتی و افزایش خشونت روی سکو‌ها نیز هر روز بیشتر شده و فدراسیون فوتبال نتوانسته آن را کنترل کند

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 9 دی 1398 ، کدخبر: ۹۴۷۵۶۳ ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین