پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
استان کرمان زادگاه فرمانده‌ای که به سردار دل‌ها معروف است و آوازه رشادت‌ها و مجاهدت‌هایش از مرزها فراتر رفته، از همین رو وداع آخر بسی سخت است.باور رفتن او که «شهید زنده» لقب داشت، هنوز سخت است؛ برای مردم زادگاهش که هرکدام عمری را از دور یا نزدیک با "حاج قاسم" سپری کردند، سخت‌تر.

شعار سال:استان کرمان زادگاه فرمانده‌ای که به سردار دل‌ها معروف است و آوازه رشادت‌ها و مجاهدت‌هایش از مرزها فراتر رفته، از همین رو وداع آخر بسی سخت است.

باور رفتن او که «شهید زنده» لقب داشت، هنوز سخت است؛ برای مردم زادگاهش که هرکدام عمری را از دور یا نزدیک با "حاج قاسم" سپری کردند، سخت‌تر.

اگرچه در این چهار روز بار دیگر ثابت شد که سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نه فقط متعلق به شهرستان رابُر و استان کرمان که متعلق به یک ملت و فراتر از آن متعلق به یک امت است و جهاد مخلصانه برای مبارزه با ناامنی، ظلم و تروریسم، او را در قلب و دل بسیاری از مسلمانان جهان و حتی غیرمسلمانان جای داد، اما محبوبیت حاج قاسم در کرمان چیز دیگری است.

یک روز مانده به تشییع و خاکسپاری پیکر سردار دل‌ها در زادگاهش فضای غمباری بر دیار کریمان حاکم است که حتی در حوادث تلخ گذشته هم مشاهده نشده است.

گویی همه ناراحتند از رفتن او که غریبانه بود و مظلومانه و شاید بهتر بگوییم نجیبانه.

سوار تاکسی شدم و در و دیوار شهر را نگاه می‌کردم که سیاه پوش شهادت سردار است.

راننده تاکسی در حالی که چند پوستر جلوی خودرویش بود گفت: به نظرم حاج قاسم هم باور نمی‌کرد این همه طرفدار دارد.

او سپس از افرادی با چهره و شمایل متفاوت در تاکسی خود طی روزهای اخیر سخن گفت که با شور و هیجان درباره سردار سلیمانی و اقدام نفرت انگیز ترامپ صحبت کردند.

نرسیده به میدان آزادی شهر کرمان جایی که فردا (سه شنبه) پیکر سردار سلیمانی از آنجا تشییع می‌شود و جمعیت زیادی عاشقانه و البته اندوهگین در حال آماده سازی میدان بودند، این همشهری گفت: دوران سربازی‌ام را در لشکر ۴۱ ثارالله کرمان و سه ماه راننده حاج قاسم بودم.

وقتی درباره جمعیت کم‌نظیر تشییع کننده در شهرهای اهواز، مشهد و تهران با هم صحبت کردیم، او ادامه داد: حاج قاسم فرشته بود، منظورم اینه که با بقیه آدم‌ها تفاوت داشت؛ تفاوت اساسی.

مردم اینجا به هم که نگاه می‌کنند بدون گفتن مطلبی در حال تسلیت گفتن هستند و خطوطی از اندوه سنگین، نگاه‌ها را به هم وصل می‌کند تا جایی که سکوت می‌کنند و همچنان مبهوت از رفتن سردار محبوب.

این را همه می‌دانند و می‌گویند که سردار سلیمانی متفاوت بود، به خاطر شخصیت ممتازی که داشت و ولایتمداری و مردمداری از وجوه بارز رفتار اجتماعی این فرمانده بزرگ در کنار سیر و سلوک معنوی او بود.

بارها به کرمان آمد اما با کمترین محافظ و بدون لباس نظامی و درجه سرلشکری. لباسی به رنگ مردم پوشیده بر تن در حسینیه ثارالله حضور می‌یافت و بین مردم وضو می‌گرفت که شاید متداول نباشد.

خانواده شهیدی در کرمان سراغ نداریم که سردار سلیمانی چه زمانی که فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله بود و چه زمانی که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، به دیدارشان نرفته و از آنها سرکشی نکرده باشد.

جانباز شیمیایی و تنفسی را به یاد دارم که سال‌ها پیش تصادفی با یکی از دوستان مستندساز به دیدارش رفتیم، حال خوبی نداشت و وقتی درباره نحوه رسیدگی به مشکلاتشان پرسیدیم گفت: امیدمان بعد از خدا فقط به حاج قاسم است.

رادیو تاکسی در مسیر دیگری روشن بود و مخاطبان برنامه‌ای از سراسر کشور تلفنی درباره سردار شهید سلیمانی صحبت می‌کردند.

مردی از کرمانشاه گفت: سردار منتظر شما در کرمانشاه بودیم اما پیکر شما نیامد و برای تشییع آمدیم قم (عصر امروز).

مخاطب دیگری خودش را از مدافعان حرم معرفی کرد و افزود: جایی در مقابله با تروریست‌ها شرایط سخت شده بود که با سردار رو به رو شدیم سئوال کردیم کی تمام می شود؟ و او با لبخندی که منتظرش بودیم گفت تمام می‌شود ان شاء الله.

او گفت: سردار همیشه می‌گفت ان شاء الله.

ایستگاه‌های صلواتی که مقابل برخی مغازه‌ها با عکس سردار سلیمانی برپا شده و پخش نوحه خوانی از خودروها و مکان‌های دیگر حال و هوای خاصی به شهر کرمان داده و خبرها از شهرستان رابر و روستای قنات ملک زادگاه حاج قاسم نیز حاکی است این منطقه یکپارچه سیاه پوش و عزادار فرزند پاک وطن است.

فرمانده پس از ۴۰ سال جهاد و ایثار برای مردم وطن خود و بلکه سایر کشورها حالا در راه بازگشت به موطن اصلی خود است تا برای همیشه در کنار یاران و دوستان شهیدش آرام بگیرد.

روزهای تاریخی و حماسی را سپری کردیم و روز تاریخی و ماندگار دیگری در راه است.

مصلای امام علی (ع) و گلزار شهدای شهر کرمان آماده میزبانی از سردار است.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی متولد شهرستان رابُر در استان کرمان است که ابتدای جنگ تحمیلی با شماری از نیروهای کرمان، تیپ زرهی را تشکیل داد و سپس به لشکر ۴۱ ثارالله تبدیل شد. او از ابتدای تشکیل این لشکر تا انتصاب به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود.

خدمات وافر وی در تامین امنیت پایدار جنوب و شرق کشور بخصوص زمانی که اشرار در این مناطق جولان می‌دادند همراه با نگاه محرومیت زدایی که سردار داشت، هرگز از خاطر مردم نخواهد رفت.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به دستور ترامپ در مسیر فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

پیکر سرداران رشید اسلام و همرزمان آنها روز شنبه در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد، کاظمین، کربلا و نجف تشییع و بامداد یکشنبه به ایران منتقل شد.

آیین تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش صبح (یکشنبه) با حضور گسترده و کم‌نظیر مردم خوزستان در اهواز و عصر همان روز در مشهد مقدس و جوار حرم امام رضا (ع) برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (دوشنبه) بر پیکر سردار در دانشگاه تهران نماز خواندند و سپس روز تاریخی دیگری از میدان انقلاب تا میدان آزادی رقم خورد.

پیکر پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید حسین پورجعفری همرزمش پس از تشییع در قم طبق برنامه اعلام شده شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی شهر کرمان می‌شود که برنامه استقبال و وداع با شهیدان در مصلای امام علی (ع) پیش بینی شده است.

با اعلام رسمی تعطیلی استان کرمان در روز سه شنبه مردم شهرهای این دیار کویری، تدارک ویژه‌ای توسط مسئولان و مردم برای حضور باشکوه تشییع کنندگان در آیین تشییع و خاکسپاری پیکرهای پاک شهدا دیده‌اند و تعدادی نیز از امروز خود را به شهر کرمان رسانده تا نشان دهند تمامی اقشار زحمات و جانفشانی‌های ۴۰ سال این دلاور میدان‌های نبرد و جهاد را از یاد نبرده‌اند.

فردا مردم عزادار از نقاط مختلف کشور و استان‌های همجوار برای شرکت در آیین تشییع شهدا عازم شهر کرمان هستند و برای اسکان و پذیرایی از میهمانان حاج قاسم، کمپین هر خانه یک موکب توسط تعداد زیادی از شهروندان کرمانی تشکیل شده و همچنین سامانه پیامکی ۱۰۰۰۶۴۴۴ برای هماهنگی اسکان اعلام شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:16دی1398،کد خبر:83623457،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین