پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۵۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
رخدادهاي موثر اخير، از ترور سردار سليماني گرفته تا اجراي گام پنجم ايران در کاهش تعهدات برجامي، موجب افزايش تنش در منطقه شده است. بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه روي قيمت نفت اثرگذار است؛ کما‌اينکه در روزهاي اخير شاهد روند صعودي قيمت جهاني نفت و عبور آن از مرز 70 دلار بوده‌ايم .

شعار سال:رخدادهاي موثر اخير، از ترور سردار سليماني گرفته تا اجراي گام پنجم ايران در کاهش تعهدات برجامي، موجب افزايش تنش در منطقه شده است. بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه روي قيمت نفت اثرگذار است؛ کما‌اينکه در روزهاي اخير شاهد روند صعودي قيمت جهاني نفت و عبور آن از مرز 70 دلار بوده‌ايم که به معناي رشد 5/1 درصدي اين ماده اوليه صنعت نسبت به روز جمعه است. قيمت نفت در روز گذشته نيز مجددا بيش از دو درصد ديگر رشد داشته است. در صورتي که اين التهاب در منطقه فروکش کند، قيمت‌ها مجددا بازخواهند گشت. اين به معناي آن است که اگر تنش‌ها بيشتر هم شوند طبعا قيمت نفت مجددا افزايش خواهد داشت و اين تحليل بسيار ساده‌اي ا‌ست. اما اميدوار هستيم اين فضا آرام‌تر شود و قيمت نفت هم در ميانه 62 تا 68 دلار در نوسان باشد. در صورتي که قيمت نفت بالاي 70 دلار بماند، دليل آن، اين است که بازيگران بورس نفت گمان مي‌کنند که توليد و صادرات عراق ممکن است در نتيجه تنش‌هاي منطقه دچار وقفه شود. چون صادرات نفت عراق حدود سه ميليون بشکه در روز است، وقفه در صادرات عراق مي‌تواند تاثير عمده‌اي در بازار انرژي داشته باشد. زيرا آن ميزان به اندازه ظرفيت اضافه توليد کشورهاي ديگر توليدکننده نفت نيست و فاصله زيادي با آن دارد. در حقيقت ظرفيت توليد اضافه کشورهاي ديگر، بسيار کمتر از توليد سه ميليون بشکه‌اي عراق در روز است. اين است که بيشترين دليلي که موجب اثرگذاري بر قيمت نفت شده است، نگراني‌ها از توقف توليد نفت در عراق است. با اين حال پايداري طولاني‌مدت قيمت نفت در محدوده 68 تا 71 دلار تاثيرات عمده‌اي بر اقتصاد جهاني نخواهد داشت. اما در صورتي که به هر دليلي نفت به قيمت‌هايي نظير 100 دلار نزديک شود، مي‌توان گفت که اقتصاد جهاني از آن تاثير مي‌پذيرد. در روزهاي اخير نيز شاهد گمانه‌زني‌هايي در اين زمينه بوده‌ايم که در صورتي که جنگي در خاورميانه رخ دهد ممکن است شاهد نفت 100 دلاري نيز باشيم. با اين حال اين گمانه‌زني‌ها بستگي به آن دارد که تنش در چه حدي باشد. مثلا اگر خليج‌فارس بسته شود، حتما در مدت کوتاهي قيمت نفت بالا مي‌رود. اما بايد اصحاب اين گمانه‌ها بگويند که اين اعداد را بر اساس کدام فرضيات بيان مي‌کنند. در همين حال در صورتي که بروز درگيري در منطقه خليج‌فارس موجب انسداد تنگه هرمز و توقف عبور و مرور نفتکش‌ها از آن شود، آثار آن سنگين خواهد بود؛ چراکه ما در جهان توليدکننده‌اي نداريم که بتواند ناگهان 15 ميليون بشکه نفت به بازار تزريق و کمبود نفت خليج فارس را جبران کند. برخي کشورها پتانسيل آن را دارند که در حد يک يا دو ميليون بشکه در روز کمبود نفت را جبران کنند. مثلا عربستان مي‌تواند بخشي از نفت خود را از طريق درياي سرخ منتقل کند که آن هم بسيار محدود است و بيش از دو سه ميليون بشکه در روز امکان انتقال نفت و جبران کمبود بازار بسيار سخت خواهد بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه آرمان ملی،تاریخ انتشار:17دی1398،کد خبر:280115،www.armanmeli.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین