پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
در حالی صدور گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای دام مبتنی بر پلاک از روز (۱۵ دی‌ماه) در کشور اجرایی می‌شود که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران می‌گوید تنها بیش از سه میلیون راس دام سبک و سنگین معادل پنج درصد هویت‌دار شده‌اند.

شعارسال: طرح  هویت دار شدن دام با کد ۱۵ رقمی بهمن ماه سال ۹۷ مصوب و قرار بر این شد که پلاک گذاری برای دام‌های سنگین طی مدت ۶ ماه و برای دام های سبک در طول مدت یکسال اجرایی شود که این طرح در خردادماه سال ۹۸ کلید خورد و قرار شد بخش اندکی از سرمایه اولیه این طرح توسط اتحادیه سراسری دامداران و مابقی هزینه ها توسط دامداران تامین شود.

اجرای این طرح به منظور جلوگیری از قاچاق دام زنده، دسترسی به آمار دقیق  جمعیت دامی برای واردات گوشت و حتی ردیابی دام های مفقوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین طبق قانون نظام جامع دامپروری (سال ۸۸) دولت باید اعتبار لازم را جهت اجرای طرح هویت دار کردن دام های سبک و سنگین کشور در بودجه پیش بینی می کرد که این امر عملیاتی نشد و تمامی هزینه های این امر به گردن دامداران و دامپروران افتاد.

فرایند پلاک گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد دام به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل و انجام می‌شود و هویت دار شدن دام‌ها از تصمیم‌گیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

با اجرای این طرح هر گونه جابجایی و نقل و  انتقال دام نیازمند پلاک‌گذاری و هویت‌دار شدن دام است.

با وجود اجرای چنین طرح جامعی، به تازگی محمد قدیری مدیر نظارت بر توزیع کالاهای اساسی کشاورزی اعلام کرد براساس قانون قاچاق کالا و ارز مبنی بر رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی صدور گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای برای حمل و نقل دام‌ها (گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب و ...) منوط به داشتن پلاک و هویت از  ۱۵ دی‌ ماه اجرایی می شود.

به گفته وی، طبق قانون تمامی بهره‌برداران موظف بودند طی مدت زمان یاد شده برای ثبت واحدهای تولیدی دامی و پلاک گذاری دام هایشان به اتحادیه ها و تعاونی های دامپروری و معاونت امور دام استان ها مراجعه کنند.

«سعید سلطانی سروستانی» مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره اجرای صدور گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه ای دام‌های پلاک شده از امروز در کشور گفت: جمعیت دامی کشور حدود ۸۰ میلیون راس است که از این تعداد هشت میلیون راس دام سنگین و بقیه دام سبک هستند.

وی اظهارداشت: از ابتدای طرح هویت‌دار کردن دام‌ تاکنون چهار میلیون پلاک در بین استان های کشور توزیع شده که بیش از سه میلیون راس دام سبک و سنگین پلاک گذاری شده که نزدیک پنج درصد طرح اجرایی شده است.

وی می گوید: در طول مدت یکسال حتی ۱۰ درصد دام های کشور را نتوانستیم پلاک گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده فرایند پلاک گذاری مربوط به دام‌های سبک است، افزود: عملیات پلاک گذاری دامهای سبک و سنگین در کشور در مجموع حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد که به دلیل عدم حمایت های دولتی، این هزینه متوجه دامداران و دامپروران می شد، بنابراین آنگونه که باید از این طرح استقبال نشده است.

وی تصریح کرد: برای اجرای این طرح، دامداران و دامپروران برای پلاک گوش، پلاک گذاری و ثبت در سامانه هر راس دام سنگین باید مبلغ ۶ هزارو ۳۰۰ تومان و برای هر راس دام سبک مبلغ سه هزارو ۱۵۰ تومان هزینه کنند و  هزینه آموزش و تبلیغ اجرای این طرح نیز را اتحادیه سراسری دامداران متقبل شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با بیان  اینکه دولت هزینه ای بابت اجرای این طرح نمی پردازد، گفت: با توجه به مدت زمان اجرای این طرح از خردادماه سال ۹۷، تاکنون باید بین ۵۰  تا ۶۰ درصد دام های کشور پلاک دار می شدند.

بیمه اجباری ۱.۵ میلیون راس دام

سلطانی اظهارداشت: با توجه به اینکه طبق قانون همزمان با هویت دار شدن دام ها  باید دام ها بیمه اجباری می شدند اما تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام معادل ۵۰ درصد بیمه شده اند.

وی با بیان اینکه  هزینه بیمه اجباری دام ها باید توسط دامداران و  دامپروران پرداخت شود، گفت: در بیمه اجباری با وجود اینکه تعرفه ها کاهش یافته اما در مقابل میزان غرامت ها افزایش یافته است به نحوی که بابت یک گوسفند دامدار باید دو هزارو ۴۰۰ تومان پرداخت کند اما در مقابل در صورت بروز خسارت یک میلیون تومان غرامت دریافت می کند.

به گفته وی، همچنین دامداران بابت هر راس گاو هولشتاین اصیل با سه زایش، ۴۳ هزارو ۵۰۰ تومان تعرفه پرداخت می کنند و  غرامت پرداختی ۱۶.۵ میلیون تومان است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران براین باور است که دولت باید برای اجرای حداکثری این طرح در استان های مرزی کمک های اعتباری پرداخت می کرد تا با پلاک دار شدن همه دام ها، دام های غیرپلاک جهت جلوگیری از قاچاق قابل تشخیص باشد.

وی ادامه داد: اجرای گسترده این طرح برای جمعیت دامی کشور نیاز به کمک های اعتباری دولت، همکاری همه دستگاه‌ها و اطلاع رسانی دامداران و دامپروران دارد.

 شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت حکیم مهر، تاریخ انتشار: 16دی1398  ، کدخبر: 54691: hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین