پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
عبدالمهدی بدون توجه به تهدید ترامپ برای تحریم عراق مصوبه اخراج را به سفیر آمریکا ابلاغ کرد.

شعارسال: جنایت بزرگ آمریکا در ترور سردار «سلیمانی» و «ابو مهدی المهندس» در عراق، موجب واکنش شدید پارلمان این کشور و تصویب قانون اخراج نیروهای ائتلاف به اصطلاح ضد داعش از این کشور شد که شامل نیروهای آمریکایی نیز می شود.

حالا عبدالمهدی نخست وزیر عراق  لزوم اجرای طرح  اخراج آمریکا یی ها  از  عراق  را ابلاغ کرد. همزمان ،  فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از آغاز ساز و کار لازم برای اخراج نیروهای خارجی از جمله نظامیان آمریکا از این کشور خبر داده است.عبدالکریم خلف، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: دولت عراق ساز و کاری را برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور آغاز کرده است، طوری که فعالیت نیروهای ائتلاف بین‌المللی به مشاوره، تجهیز و آموزش محدود شده و نیروهای مسلح آن از عراق خارج خواهند شد.وی افزود: دولت عراق فعالیت زمینی و هوایی ائتلاف بین‌المللی را محدود کرده و به آن ها اجازه فعالیت نمی‌دهد. خلف ادامه داد: آمریکایی‌ها بدون اطلاع فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق عملیاتی انفرادی انجام دادند و حملات اخیر آمریکا "حماقتی" بود که نمی‌توان در مقابل آن سکوت کرد. این مسئله واکنش انفعالی و شتاب زده و خشم آلود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را برانگیخت.

«دونالد ترامپ» در واکنش به مصوبه پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی، عراق را به اعمال تحریم های گسترده از سوی واشنگتن تهدید کرد. ترامپ گفته ما نیروهای مان را از عراق بیرون خواهیم کشید، اما اول عراق باید هزینه پایگاه هوایی آمریکا را بپردازد. او به خبرنگاران همراهش در هواپیمای ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ما پایگاه هوایی با هزینه‌ هنگفت و به طور استثنایی در آن جا داریم، ما از مدت‌ها پیش یعنی قبل از آمدن من میلیاردها دلار برای احداث آن خرج کردیم و عراق را ترک نمی‌کنیم مگر این که پول ما را بدهند. نمایندگان پارلمان عراق روز یک شنبه 5 ژانویه در اقدامی طرح پایان حضور نظامیان خارجی در خاک کشورشان را مورد تصویب قرار دادند.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌ وزیر عراق در جلسه رای‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند». آمریکایی ها از این اقدام که برای آن ها بسیار غیر منتظره بود دچار شوک شدند و واکنش های شتاب زده و انفعالی نشان دادند و خواهان بازنگری در این مصوبه شدند. آن ها مدعی شده اند که منافع عراق در گرو ادامه روابط با واشنگتن است.وزارت خارجه آمریکا نیز از تصویب طرح اخراج نظامیان خارجی از خاک این کشور ابراز ناامیدی کرد.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما قویا از رهبران عراقی می‌خواهیم که اهمیت روابط اقتصادی و امنیتی دو کشور و اهمیت حضور ائتلاف برای شکست داعش را مورد بررسی قرار دهند. دولت ترامپ به دنبال متقاعد کردن مقامات عراقی است تا جلوی مصوبه پارلمان این کشور در زمینه اخراج نظامیان خارجی را بگیرد، اما لابی واشنگتن ناموفق بوده است.به نظر می رسد در حالی که آمریکا خود را آماده می کرد تا به زعم خود پس از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس سلطه خود بر عراق را کامل کند، اما اکنون باید خود را مهیای خروج از این کشور کند.

دولت ترامپ بر این تصور بود که با این ترور موانع بزرگی را بر سر راه خود برای تسلط بر عراق کنار زده و در مرحله بعد خود را آماده نابودی کامل حشد الشعبی کرده بود.ترامپ تصور می کرد که با اقدام جنایتکارانه خود در ترور سردار سلیمانی نه فقط ایران را مرعوب خواهد کرد بلکه خدمت بزرگی به رژیم صهیونیستی کرده و ضربه بزرگی به محور مقاومت زده است، اما ایران نه فقط تهدید به انتقام سخت از آمریکا کرده بلکه دولت و پارلمان عراق نیز یکپارچه خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شده اند.ترامپ بارها در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از آن قول داده بود که نیروهای آمریکایی را از منطقه غرب آسیا خارج خواهد کرد، اما عملا به ویژه در ماه های اخیر روند اعزام قابل توجه نظامیان آمریکایی به این منطقه رخ داده است. به نحوی که حداقل 14 هزار نظامی آمریکایی به غرب آسیا به ویژه حوزه خلیج فارس اعزام شده اند. در عین حال ترامپ اکنون با معضل بسیار جدی یعنی اقدامات انتقام جویانه ایران مواجه است. وی پس از ترور سردار سلیمانی از تهران خواست که  این مسئله را به اصطلاح تمام شده تلقی کند.پاسخ قاطع تهران به این درخواست آمریکا که مبتنی بر گرفتن انتقام سخت از این کشور است باعث وحشت ترامپ شده و وی با توجه به ناکام ماندن اقداماتش برای فرو نشاندن خشم ایران، با فرار به جلو و برای پوشاندن هراسش از اقدامات انتقامی ایران و محور مقاومت، به  ابراز تهدیدات بی سابقه ای به منظور مرعوب کردن ایران پرداخته است. ترامپ روز یک شنبه بار دیگر به تهدید نظامی ایران پرداخت و مدعی شد در صورتی که ایران، اهداف یا اشخاص آمریکایی را هدف قرار دهد، پاسخ واشنگتن "غیرمتناسب" خواهد بود. با این حال ایران در 40 سال گذشته نشان داده که هیچ گاه مرعوب تهدیدات واشنگتن نشده و همواره پاسخی قاطع به شرارت های آمریکا در منطقه داده است.اکنون واشنگتن نه فقط باید منتظر پاسخ انتقام  سخت ایران باشد بلکه باید بساط خود را از عراق نیز برچیند که این شکست دیگری برای سیاست خارجی ترامپ آن هم در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می شود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 17دی1398  ، کدخبر: 684078: khorasanrazavi.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین