پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۵۵۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین چالش های این وزارت خانه را در سال ۹۲ و راهبردهای به کار برده طی ۳ سال را تشریح کرد.

شعارسال: مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین چالش های این وزارتخانه را در سال ۹۲ و راهبردهای به کار برده طی ۳ سال را تشریح کرد.

در متن ارسالی آمده است:

به دلیل تغییر ساختار نظام آموزشی و استقرار نظام ۳ـ۳ـ۶ و آغاز تغییرات در دوره‌های تحصیلی و افزودن پایه ششم از میانه راه و برخلاف دیدگاه و نظر بسیاری از صاحب‌نظران، دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه در دوره ابتدایی با چالش‌های گوناگونی مواجه شد، این چالش‌ها در ابعاد گوناگون و در بخش‌های مختلف آموزشی، پرورشی، فضا و تجهیزات، منابع انسانی، منابع مالی و اعتبارات و تغییر ساختار رخ داد.

نقصان در فرهنگ‌سازی و غافلگیری مردم و مسئولان

- عدم اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق از نظام ۳ـ۳ـ۶ شتابزدگی در اجرا و عملیات.

- بی‌اطلاعی مسئولان، مدیران مدارس، معلمان و والدین نسبت به تغییر ساختار نظام آموزشی.

- مقاومت و اعتراض نسبت به تصمیمات خلق الساعه، ابهام و سردرگمی در نزد مخاطبان آموزش و پرورش (ذی‌نفعان، ذی‌ربطان، صاحب‌نظران و اولیای دانش‌آموزان)

سال ۹۲ سال تغییر ساختار آموزشی کشور و چالش کتب درسی

- عدم رعایت فرایند استاندارد در تولید کتاب‌های درسی

- عدم رعایت هدف‌گذاری در کتب جدیدالتألیف

- به هم‌ریختگی در توزیع مناسب و به موقع کتاب‌های جدیدالتألیف به دانش‌آموزان

- تغییر در کتب درسی چندپایه و عدم طی نمودن فرایندهای صحیح در ایجاد و لحاظ این تغییرات

به هم ریختگی و بی‌انضباطی در وضعیت نیروی انسانی دوره‌های تحصیلی مختلف

- عدم پیش‌بینی نیروی انسانی برای یک پایه اضافه شده در دوره ابتدایی (مرداد ماه سال ۹۲ در آستانه آغاز سال تحصیلی ۲۴ هزار نفر در دوره ابتدایی کمبود نیرو وجود داشت).

- کاهش یک پایه از دوره راهنمایی تحصیلی، موجب مازاد نیروی انسانی در این دوره و سرازیر شدن آنها به دوره‌های دیگر از سر ناچاری شد.

- این به هم ریختگی و عدم تمهید مقدمات باعث شد تأمین نیروی انسانی پایه ششم با شتابزدگی و از طریق نیروهای آزاد، آموزش ندیده و کوچ اجباری نیروی انسانی از دوره‌های تحصیلی دیگر صورت پذیرد.

- شدت به هم ریختگی نیروی انسانی به حدی بود که ساماندهی نیروی انسانی از دستورکار خارج و نیروهای ورودی تناسبی با نیاز نداشتند.

- عدم آمادگی نیروی انسانی دوره‌های تحصیلی بالاتر برای تدریس در دوره ابتدایی و عوارض مدیریتی، تربیتی و آموزشی آن.

وضعیت منابع مالی و اعتبارات و سهم آن از بودجه عمومی دولت

- اعتبارات وزارت آموزش و پرورش از سهم بودجه عمومی نامناسب بود به گونه‌ای که آموزش و پرورش در ده‌ها زمینه مانند بیمه طلایی، طرح ضیافت، مطالبات بازنشستگان، حق‌الزحمه امتحانات و غیره به معلمان، مدیران و مدارس و ذی‌نفعان و ذی‌ربطان بدهکار بود.

وضعیت فضا و تجهیزات

- کتابخانه‌ها، نمازخانه‌ها، آموزشگاه‌ها، دفاتر معلمان و حتی زیرزمین‌ها به کلاس درس تبدیل شدند که آثار تربیتی و فرهنگی زیانباری را ایجاد کرد.

- مراکز دارالقرآن و مدارس قرآنی به محاق رفتند

- اردوگاه‌ها و فضاهای ورزشی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی در شرایط نامناسب قرار گرفتند.

وضعیت آموزشی و پرورشی و تربیتی بدنی:

- تراکم کلاس‌ها به دلیل ایجاد پایه ششم افزایش یافت.

- کاهش کیفیت آموزش‌های علمی و حرفه‌ای معلمان به دلیل حضور نیروهای آزاد و آموزش ندیده

- کاهش سطح آموزش، به دلیل حضور معلمان از پایه‌های بالاتر بدون آمادگی برای تدریس در دوره‌ ابتدایی

- تعارضات فرهنگی و تربیتی بین دانش‌آموزان پایه ششم با دانش‌آموزان پایه اول

- پذیرش بیش از نیاز معلمان برای اعزام به خارج به مدت چهار سال که همچنان بخشی از پذیرفته‌شدگان در نوبت اعزام قرار دارند.

بی‌توجهی به تدوین زیر نظام‌های پنج‌گانه سند تحول بنیادین

- ایجاد تغییرات ساختاری به نام سند تحول بنیادین بدون مشارکت و همکاری نهادها و دستگاه‌های ذیربط که منجر به تنها ماندن آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین شد.

- تقطیع سند تحول و اجرای گزینشی و طرح امور جاری به نام اجرای سند تحول

- فقدان برنامه عملیاتی و نقشه راه مبتنی بر سند تحول در هنگام اجرای سند تحول و اعمال تغییرات

- سطحی‌انگاری در اجرای سند و عدم توجه به دیدگاه دست اندرکاران، مسئولان، کارشناسان، برنامه‌ریزان و مجریان امر

- فراهم نشدن بستر مناسب، گفتمان ملی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم و درخور اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

راهبرد اتخاذشده برای مدیریت چالش‌ها و مسائل مطروحه

- بررسی و احصاء قریب به ۱۰۰۰ چالش و اتخاذ راهبرد کیفیت بخشی و تدوین پنج سیاست مهم برای آموزش و پرورش در جهت عبور از بحران

۱ـ۲ـ سامان‌دهی و بهسازی نیروی انسانی

۲ـ۲ـ توسعه و گسترش مشارکت‌های مردمی

۳ـ۲ـ ارتقا مدیریت آموزشگاهی

۴ـ۲ تمرکززدایی

۵ـ۲ـ عملیاتی کردن بودجه

توضیح: بیان چرایی انتخاب سیاست‌های پنج‌گانه در آموزش و پرورش

برنامه‌ها و اقدامات انجام شده:

* توسعه عدالت آموزشی، از طریق: انسداد مبادی بی‌سوادی و تدوین نظام جامع دوره آموزش پیش‌دبستانی و حمایت کامل از پوشش رایگان پیش‌دبستانی در مناطق محروم و جذب قریب به ۴۰ هزار نوآموز در این مناطق

* افزایش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان از ۸.۷۳ در سال تحصیلی ۹۳ـ۹۲ به ۱۰.۶۷ در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴.

* توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی:

- ترویج فرهنگ قرآنی، اهتمام به کیفیت‌بخشی به مدارس قرآن و معرفی نقش الگویی اهل‌بیت علیه‌السلام از طریق احیای ۶۵۰ باب دارالقرآن و برگزاری مسابقات ملی حفظ قرآن کریم با حضور بیش از ۷ میلیون دانش‌آموز و ایجاد ۲۳ هزار مدرسه قرآن و اجرای طرح امام‌شناسی و انس با اهل‌بیت(ع) با مشارکت بیش از ۶ میلیون دانش‌آموز.

- تعمیق فرهنگ اقامه نماز از طریق برگزاری نماز جماعت در بیش از ۵۵ هزار مدرسه

- پاسداشت فرهنگ شهادت و ایثار از طریق برگزاری کنگره‌های متعدد بزرگداشت شهدای معلم و دانش‌آموز

- تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی از طریق اعزام بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در اردوی راهیان نور

- تمرین کارگروهی، مشارکت‌پذیری، تربیت اجتماعی، اندیشه‌ورزی و حل مسئله به عنوان دغدغه‌های رئیس‌جمهور از طریق برگزاری پرسش مهر رئیس‌جمهور با حضور بیش از ۳ میلیون نفر و بسط و فعالیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی، شوراها، بسیج دانش‌آموزی و انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش‌آموزی.

- اهتمام به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با تهیه و چاپ ۳۱۵ عنوان کتاب جدید و ۲۰۰ عنوان کتاب تجدید چاپ توسط کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و ایجاد ۱۵۵ هزار کتابخانه کلاسی و افزایش کتاب یاران به ۱۳۸ هزار نفر و افزایش کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس کشور به تعداد ۱۲۵ میلیون جلد کتاب و افزایش پژوهش‌سراها به ۵۰۰ پژوهش‌سرا و تجهیز ۶۴ پژوهش‌سرا به آزمایشگاه‌های نانو.

حاکمیت امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی:

- تلاش برای استفاده از قدرت منطق به جای منطق قدرت

- پیگیری امور مربوط به معلمان زندانی از طریق مراجعت ذی‌ربط

- انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها

توسعه فضاها و تجهیزات:

ـ توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و افزایش سرانه فضا از ۴.۸۶ مترمربع برای هر دانش‌آموز در سال ۱۳۹۲ به ۵.۰۷ مترمربع در سال ۹۴

ـ رشد ۶۴ درصدی فضاهای تحویلی در مقایسه با سال ۱۳۹۲

ـ رشد ۴۸ درصدی کلاس‌های درس تحویلی در مقایسه با سال ۱۳۹۲

ـ رشد ۲۱ درصدی تعهدات خیرین مدرسه ساز نسبت به سال ۱۳۹۲

ـ رشد ۲۶۹ درصدی کلاس‌های استانداردسازی شده به سامانه گرمایشی نسبت به سال ۱۳۹۲

برنامه‌های آموزشی و علمی:

- ارتقای مدیریت آموزشگاهی از طریق اجرای طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی در حدود ۷ هزار مدرسه در کشور

- تشکیل بیش از ۵۰۰ انجمن علمی آموزشی به منظور دانش‌افزایی و حرکت علمی معلمان

- افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی به ۹۸.۶ در سال ۹۵ـ۹۴ و جذب ۷۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

- افزایش ۱۴ درصدی نرخ پوشش پیش‌دبستانی از ۳۸.۲ در سال ۹۳ـ۹۲ به ۵۶.۵ در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴.

- توانمندسازی ۲۰ هزار آموزگار و مدیر به منظور اجرای طرح شهاب و اجرای این طرح از سال ۹۳ـ۹۲ با پوشش دانش‌آموزی ۳۸۶ هزار نفری در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴.

- برگزاری جشنواره خوارزمی

- هنرهای تجسمی، مهارت‌های هنری، فرش و مسابقات آزمایشگاهی، علمی و عملی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و دوم متوسطه

توسعه اعتبارات در دولت یازدهم:

- از افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت از ۱۲.۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۳.۸ درصد در سال ۱۳۹۵

- افزایش میانگین حقوق کارکنان آموزش و پرورش از ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۲ به ۲۳ میلیون و ۸۱۷ هزار ریال در خرداد ۱۳۹۵

- اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ و استمرار آن در سال ۹۵

- ایجاد ۱۵۶ مرکز رفاهی و درمانی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 26 مرداد 1395، کدمطلب: 3743374 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین