پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۴۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
مدیر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه طرح کنترل اصالت دارو در دنیا به نام ایران ثبت شده است گفت: صد در صد داروهای وارداتی شناسه گذاری شده اند.

شعارسال: دکتر اکبر عبدالهی اصل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که با موضوع شناسه اصالت فراورده های سلامت روی آنتن رفت با تاکید بر اینکه در این طرح، هویت شناسه و عملیاتی که در فرایند بررسی صحت و سقم فراورده سلامت انجام می شود ارزشمند است نه برچسب و بارکد آن اظهار داشت: وجود یا عدم وجود برچسب تقلبی تاثیری در بازار ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صد در صد داروهای وارداتی، داروهای تولید داخل با قیمت بالای ۵۰ هزار تومان و مکمل‌های وارداتی شناسه‌گذاری شده است افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد تجهیزات وارداتی کشور نیز شناسه گذاری شده کما اینکه شناسه گذاری برخی برند ها در همان کشور مبدا انجام می شود.

عبدالهی اصل همچنین درباره شناسه گذاری فراورده های غذایی افزود: به دلیل گستردگی تعداد این محصولات تصمیممان بر آن شد که اولویت را به در اینباره به فرآورده هایی بدهیم که گرچه از لحاظ تعداد کمتر می باشنداما از ارزش بیشتری برخوردارند.

وی به سبقه طرح مذکور نیز گریزی زد و با انتقاد از اشکالات موجود در طرح شبنم تصریح کرد: در سال ۸۸ و با روی کار آمدن دولت دهم این طرح آغاز شد و از آنجا که اشکالات عمده ای در آن وجود داشت موجبات بدبینی و بی تفاوتی مردم را نسبت به اصل طرح فراهم آوردو همین مسئله وقفه چهار ساله ای را در اجرای طرح رقم زد.

عبدالهی اصل اضافه کرد: در سیستم جدید که البته حدود شش ماهی زمان برد تا به سیستم جدید تغییر روش دهد دیگر شرکت برچسب زن وجود نداشت بلکه خود همان شرکت شناسنامه دار و صاحب کالا متولی شناسه دار کردن کالای خود در غالب مورد نظر سازمان غذا و دارو برای ورود به بازار است.

وی خاطر نشان کرد: در وزارت بهداشت سامانه متمرکزی وجود دارد که تمام شناسه ها را در آن وارد می شوند که مباحث فنی آن نیز توسط شرکتی پیگیری می شود.

مدیر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با بیان برای نخستین بار طرح کنترل اصالت دارو در سال ۸۸ در ایران ثبت شد و در سازمان جهانی بهداشت و سازمان های مربوطه دیگر مطرح گردید گفت: کشورهای دیگر بحث ره‌گیری دارو را همانند ما انجام می دهند با این تفائت که در آنجا دیگر بحث اصالت مطرح نیست ضمن آنکه در آنجا هنوز فعالیتی در خصوص فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی صورت نپذیرفته است چرا که در ابتدا باید مانند ما تمامی زنجیره را شناسنامه‌دار کنند.

عبدالهی اصل در ادامه به مسئولیت حقوقی صاحب کالا نسبت به این شناسه ها نیز اشاره کرد و گفت: وقتی وزارت بهداشت کشوری فراورده‌ای را ثبت می‌کند، مسئولیت حقوقی را متوجه صاحب کالا می نماید لذا صاحب کالا این اجازه را خواهد داشت که بسته‌بندی محصولات را باز کند و این از نظر ما خالی از اشکال است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد استعلام‌هایی که کالاهای تقلبی را نشان می‌دهد گفت: از روی نقشه بر همه استعلام‌های انجام شده احاطه داریم بر این اساس می توان گفت تعداد داروها و تجهیزات پزشکی تقلبی استعلامی به ترتیب حدود ۵ درصد ۲۵ درصد است.

عبدالهی اصل ادامه داد: وارد کنندگان حوزه مکمل و دارو طرح شناسه اصالت را پذیرفته اند اما مشکل عمده‌ ما در این حوزه تولیدکنندگان هستند، اما واردکنندگان فراورده های غذایی هم به هزینه دار بودن طرح ایراداتی می گیرند.

وی دلیل عدم فرهنگ‌سازی لازم برای استفاده از شناسه های اصالت در ابتدای کار را در ابتدا، رویت صویر آنها توسط مردم و معرفه شدن آن برای عموم برشمرد و یادآور شد: ارزان ترین روش برای تهیه فرآورده های سلامت، خرید از مراکز شناسنامه دار و مورد اطمینان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 26 مرداد 1395، کدمطلب: 3743364 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین