پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
یک هفته پس از سیلی موشکی ایران به آمریکا و هدف قرار گرفته‌شدن مراکز فرماندهی و تاسیسات حیاتی پایگاه عین‌الاسد، ابعاد تازه‌ای از این حمله منتشر شده است.
شعار سال: یک هفته پس از سیلی موشکی ایران به آمریکا و هدف قرار گرفته‌شدن مراکز فرماندهی و تاسیسات حیاتی پایگاه عین‌الاسد، ابعاد تازه‌ای از این حمله منتشر شده است.

در روز‌های گذشته نظر به اهمیت موضوع و بازتاب‌های بین‌المللی توان موشکی ایران، برخی اظهارات سربازان آمریکایی یا ائتلاف که در زمان حمله در عین‌الاسد حضور داشتند، منتشر شد.

مهم‌ترین شخصیت نظامی که در روز‌های گذشته در این‌باره سخن گفته، «تیم گارلاند» فرمانده ارشد پایگاه عین‌الاسد است که در گفتگو با فرانس‌پرس روایت ساعات ترس و وحشت سربازان حاضر در عین‌الاسد را بازگو کرده است.

فرمانده آمریکایی ارشد پایگاه عین‌الاسد در توضیح حمله موشکی سپاه، به ترس و وحشت آمریکایی‌ها از این حمله اذعان کرده و می‌گوید: من در ابتدا شوکه شده بودم و باورم نمی‌شد ایران توانایی و قدرت حمله موشکی به پایگاه ما را داشته باشد، زیرا پایگاه عین‌الاسد یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی در عراق است و نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در کنار ۱۵۰۰ نظامی آمریکایی و هزاران نیروی عراقی در آن حضور دارند. این مقام نظامی آمریکایی می‌گوید: برخی نیرو‌ها در پناهگاه بودند و برخی از آن‌ها نیز در نقاط مختلف پایگاه پراکنده شدند و در میان این تنش‌ها بیش از ۲ ساعت در آن جا ماندند. وی در ادامه می‌گوید: هیچ یک از فرماندهان انتظار چنین انفجار‌های قوی‌ای را نداشتند و زمانی که موج اول حملات انجام شد، قوی‌ترین و بلندترین صدایی بود که در طول زندگی شنیده بودم.

گارلاند می‌گوید: اشیای غیرطبیعی در هوا می‌دیدیم. شکل حرکت آن و بالا رفتن دمای منطقه و همچنین کنده شدن یکی از در‌های پایگاه از شدت فشار غیرطبیعی بود. از ساعت ۱:۳۵ تا ساعت ۳ پنج حمله موشکی در زمان‌های متفاوت علیه پایگاه عین‌الاسد انجام شد. خیلی وقت بود اینطور نترسیده بودم. او ادامه داد: ما نمی‌دانستیم شکل این حملات چگونه خواهد بود و چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد، تقریبا ساعت ۴ صبح زمانی که اوضاع آرام شد فرماندهان و سربازان از پناهگاه‌های خود خارج شدند. در جا‌های مختلف پایگاه آتش‌سوزی بود و موشک‌ها به بیش از ۱۰ سایت برخورد کرده بود. این فرمانده ارشد آمریکایی می‌گوید: ۲ سرباز در برج‌های مراقبت بودند که شدت فشار آن‌ها را از جای خود بیرون پرت کرده بود، اما آن‌ها فقط سوختگی داشتند.

وی می‌گوید: بین موج حملات موشکی که پایگاه را هدف قرار دادند، فاصله زمانی بود، تا جایی که سربازان گمان می‌کردند حملات تمام شده است. فاصله زمانی بین موج حملات باعث می‌شد احساس امنیت کنی؛ به نظر من این فاصله زمانی به منظور وارد کردن تلفات بود. بعد‌ها پاکسازی جا‌هایی که به آن‌ها موشک خورده بود انجام شد و بولدوزر‌ها آهن‌هایی را که به هم پیچیده بود جمع‌آوری کردند. واضح بود یکی از آسایشگاه‌های سربازان در پایگاه به طور کامل ویران شده است و بوی آهن مذاب از آن بیرون می‌آمد.

* عین‌الاسد حمله ایران را فراموش نخواهد کرد

در همین حال یکی از افسران آمریکایی در پایگاه نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد اذعان کرد حمله موشکی ایران باعث انهدام بسیاری از تجهیزات و مخازن موجود در این پایگاه شد و نیرو‌های آمریکایی هرگز خاطره اصابت موشک‌های ایران را به پایگاه هوایی آمریکا فراموش نخواهند کرد. خبرنگار شبکه الجزیره که بتازگی موفق به حضور در پایگاه عین‌الاسد شده است به نقل از این افسر آمریکایی اعلام کرد: پایگاه هوایی ما هدف حمله موشک‌های بالستیک ایران قرار گرفت. این موشک‌ها به مناطق مختلف اصابت و گودال‌های عمیقی ایجاد کرد. بسیاری از مخزن‌ها بویژه در منطقه نگهداری و تعمیر هواپیما‌ها منفجر شد. این نظامی آمریکایی افزود: در حمله موشکی ایران، صدا‌های بسیار مهیبی به گوش می‌رسید. بعضی از تجهیزات دیده‌بانی، منهدم شده است و ما هرگز این تجربه وحشتناک را فراموش نمی‌کنیم.

* روایت ۲ ساعت سرگشتگی، ترس و بهت

سی‌ان‌ان هم گزارشی درباره حمله ایران به مقر نظامیان آمریکایی در عین‌الاسد منتشر کرده است. به نوشته سی‌ان‌ان، این حمله گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین حمله به یک پایگاه آمریکایی طی دهه‌های گذشته بود. سی‌ان‌ان افزود: نیرو‌های آمریکا آن شب در برابر بارش موشک‌های ایران بی‌دفاع بودند.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود آورد: ۲ نیروی نظامی آمریکا در حال متر کردن ابعاد حفره‌ای هستند که در نتیجه برخورد موشک بالستیک ایرانی ایجاد شده است. این حفره تقریبا ۲ متر عمق و ۳ متر قطر دارد. اینجایی که تخریب شده محل استقرار خلبانان هواپیما‌های بدون سرنشین و اپراتور‌های پایگاه بود. به گزارش این شبکه آمریکایی، ۱۰ فروند از ۱۱ فروند موشکی که ایران به این پایگاه شلیک کرد در مواضع آمریکایی این پایگاه نشست. تقریباً یک سوم این پایگاه توسط ایالات متحده کنترل می‌شود. موشک‌های ایرانی که از سیستم‌های هدایت هوایی استفاده می‌کردند، علاوه بر اقامتگاه اپراتور‌های هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا، توانستند سایت‌های حساس ارتش آمریکا را هم خراب کنند و به یک مجتمع نیرو‌های ویژه و ۲ آشیانه آسیب برسانند. سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود افزود: اولین موشک ایران ساعت ۱:۳۴ دقیقه بامداد (به وقت محلی) در پایگاه فرود آمد. موشک‌های بعدی به فاصله ۱۵ دقیقه از هم یک به یک به زمین نشستند. حمله موشکی تقریبا ۲ ساعت به طول انجامید. سربازان آمریکایی این ۲ ساعت را مملو از تعلیق، ترس و احساس بی‌دفاعی توصیف کردند.

سروان «پاتریک لیوینگستون» فرمانده نیرو‌های امنیت هوایی ایالات متحده در این پایگاه با اشاره به حملات راکتی قبلی توسط گروه‌های شبه‌نظامی گفت: شما می‌توانید در این پایگاه در برابر (نیرو‌های شبه‌نظامی) دفاع کنید، اما نمی‌توانید در برابر چنین حملاتی (حمله موشکی بالستیک) دفاع کنید.

به گزارش عصرایران به نقل از این رسانه آمریکایی، سرهنگ دوم «استیسی کولمن» از فرماندهان ارشد این پایگاه می‌گوید پس از نزدیک به یک ساعت و نیم با خودش گفته نکند حمله‌ای در کار نیست. او می‌گوید: با خودم فکر کردم نکند الکی اینجا جمع شده‌ایم. ۱۰ دقیقه بعد از اینکه این‌ها را درون خودم مرور می‌کردم به یکباره صدای چندین انفجار مهیب را شنیدم و با خودم گفتم این هم جواب تردید‌های من.

او افزود: موقع اصابت موشک‌ها زمین بشدت زیر پای‌مان می‌لرزید و صدای خیلی مهیبی می‌آمد. ما قشنگ موج انفجار را در پناهگاه احساس می‌کردیم و می‌دانستیم انفجار‌ها نزدیک ما است. این زن نظامی ارتش آمریکا در پناهگاه‌های زیرزمینی مستقر شده بود که میراث دوران صدام است. اما گروهبان دوم فرگوسن در پناهگاه‌هایی مستقر شده بود که آمریکایی‌ها ساخته بودند. فضا‌هایی کوچک که توسط ورقه‌های بتنی ۵ اینچی محکم با کیسه‌های شن ساخته شده است. او از شکاف لای دیوار مثل یک فیلم انفجار‌ها را تماشا می‌کرد. او می‌گوید: یک شکاف کوچک در کنار پناهگاه وجود داشت و ما شاهد تابش نور نارنجی بودیم پس از آن فهمیدیم هر بار این نور را می‌بینیم، فقط چند ثانیه قبل از اصابت موشک به زمین است. او افزود: نور- انفجار، نور- انفجار و... همین‌طور ادامه داشت. نمی‌دانستیم کی قرار است تمام شود. نشسته بودیم تا تمام شود. پس از انفجار اول چند نفر از تیم گروهبان فرگوسن برای ارزیابی میزان تلفات احتمالی به محوطه پایگاه رفتند. در همین زمان بود که دومین موشک به فاصله ۱۵ دقیقه از انفجار اول به پایگاه اصابت کرد و عده‌ای در فضای آزاد گرفتار شدند. پس از انفجار دوم گروهبان فرگوسن نگران رفقایی شد که در بیرون به دام افتاده‌اند. او گفت: «بعد از انفجار موشک دوم، من نگران این افراد شدم؛ بنابراین رفتم و آن‌ها را پیدا کردم و با خود به پناهگاه آوردم و بعد همه منتظر ماندیم تا موشکباران تمام شود».

گروهبان فرگوسن و تیمش مامور این شده بودند اگر همزمان یا پس از حمله موشکی به این پایگاه حمله زمینی رخ داد، سریع از پناهگاه خارج شده و در برابر مهاجمان قرار گیرند، اما حمله زمینی انجام نشد. فرگوسن گفت: ما خیلی خسته بودیم. این بدترین غلیان آدرنالین‌مان در تمام عمرمان بود.

هنگامی که حمله موشکی تمام شد و سربازان همه از پناهگاه‌ها بیرون آمدند، بسیاری از آن‌ها برای ترمیم آسیب‌ها مشغول به کار شدند. آن‌ها حس این لحظات خود را ترکیبی از راحتی و شوکه شدن توصیف می‌کنند.
سرهنگ کلمن گفت: پس از حمله گویی اوضاع عادی شده بود. همه از پناهگاه بیرون آمده و به چشم‌های هم زل زده بودند. انگار می‌خواستند بپرسند حالت خوب است؟ چند سرباز آمریکایی مستقر در این پایگاه به سی‌ان‌ان گفتند این رویداد دیدگاه آن‌ها را از جنگ‌افزار تغییر داده است. یکی از آن‌ها گفت: ارتش ایالات متحده به‌رغم اینکه با شیوه‌های پیشرفته می‌جنگد، اما به ندرت جنگ‌افزار‌های پیشرفته در اختیار نیروهایش قرار می‌دهد.

فرگوسن درباره واکنش سربازان آمریکایی موقع چنین حمله سنگینی گفت: «به هم نگاه می‌کردیم و به این فکر می‌کردیم چطور می‌توانیم از این وضعیت خلاص شویم؟... من آرزو نمی‌کنم کسی این سطح از ترس را تجربه کند. هیچ‌کس در جهان هرگز نباید مجبور باشد چنین حسی را تجربه کند».

* اقدام حقوق بشری عراق علیه آمریکا

کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق از تحرک بغداد برای محاکمه دولت آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی به اتهام ارتکاب جنایات کشتار جمعی در عراق خبر داد. احمد الکنانی، عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق دیروز از تحرک عراق در عرصه بین‌المللی برای بازخواست آمریکا برای جنایاتش در عراق که در رده جنایات کشتار جمعی است، خبر داد. وی در گفتگو با پایگاه خبری المعلومه گفت: آمریکا از سال ۲۰۰۳ تاکنون، مرتکب وحشیانه‌ترین جنایات در عراق شده که جنگ عراق، ماجرا‌های زندان ابوغریب، میدان النسور و ورود داعش از جمله این جنایات است و آخرین تجاوز آن‌ها نیز هدف قرار دادن رهبران حشدالشعبی است که همگی در مجموعه جنایات کشتار جمعی می‌گنجد. این نماینده عراقی گفت: همه جنایاتی که آمریکا در حق ملت عراق مرتکب شده، مستند است و تحرکاتی آغاز شده است تا آمریکا برای این جنایاتی که در حق عراقی‌ها انجام داده، در دادگاه‌های بین‌المللی بازخواست شود.

***

[عراق: توافق جدیدی در کار نیست همه خارجی‌ها باید بروند]تنش میان عراق و آمریکا از زمان ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس وارد فاز تازه‌ای شده است. تصمیم پارلمان عراق برای اخراج سربازان آمریکایی از این کشور نیز سبب شد آمریکایی‌ها رسما اعلام کنند حاضر به ترک عراق نیستند. همین چند روز پیش ترامپ گفته بود اگر عراقی‌ها ۳۵ میلیارد دلار پول بدهند از عراق می‌رویم.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم مدعی شده است مقامات عراقی در گفتگو‌های خصوصی خواستار ادامه حضور آمریکا در عراق هستند. با این حال مقامات رسمی عراق نظر دیگری دارند. در همین ارتباط، سخنگوی دولت عراق در سخنانی گفت بغداد هیچ‌گونه توافق جدیدی برای ابقای نیرو‌های آمریکا در این کشور امضا نخواهد کرد. ویلیام ورده، سخنگوی دولت عراق در گفتگو با CNN اعلام کرد دولت عراق از تصمیم پارلمان درباره اخراج نیرو‌های آمریکا از عراق در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی در جریان حمله آمریکا به کاروان حشدالشعبی در بغداد حمایت می‌کند. وی در این باره افزود: دولت تا این لحظه به تصمیم پارلمان مبنی بر خروج نیرو‌های خارجی از کشور پایبند است. منظور از خروج نیرو‌های خارجی تنها نظامیان آمریکا نیست، بلکه منظور تمام نیرو‌های خارجی حاضر در عراق است. ورده ادامه داد: هیچ‌گونه توافقی میان دولت آمریکا و عراق برای باقی ماندن نیرو‌های واشنگتن در عراق وجود ندارد و دولت در مسیر درست اجرای تصمیم پارلمان قرار دارد. محمد الغبان، رئیس فراکسیون ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به ریاست هادی العامری هم گفت دولت عراق باید تدابیر لازم را برای پایان دادن به حضور نیرو‌های بیگانه در خاک این کشور به کار گیرد. به گزارش شبکه المیادین، الغبان گفت: «اگر نیرو‌های آمریکایی بخواهند مصوبه پارلمان برای خروج‌شان از عراق را دور بزنند، این موضوع به یک هجوم مردمی و درگیری نظامی منجر می‌شود». نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نجبا نیز با اشاره به نشست اخیر رهبران گروه‌های مقاومت عراق خاطرنشان کرد این گردهمایی با هدف تشکیل جبهه یکپارچه مقاومت جهت اخراج نیرو‌های آمریکایی و سایر نیرو‌های بیگانه برگزار شد. بر اساس این گزارش، به‌گفته وی، در این راستا توافق شد تلاش‌ها در همه زمینه‌ها منسجم و هماهنگ باشد. سخنگوی نجبا نتیجه این نشست مشترک را اجماع بر خروج کامل و حتمی نیرو‌های آمریکایی اعلام و تصریح کرد: گروه‌های مقاومت عراقی به دولت و پارلمان عراق مهلت دادند راهکار‌های دیپلماتیک و سیاسی را برای پایان دادن به حضور نظامی بیگانگان دنبال کنند. الشمری تاکید کرد: تعیین سقف زمانی مشخص برای خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از عراق ضروری است و به هیچ‌وجه نباید این بازه زمانی نامحدود باشد. گفتنی است در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حمله هوایی آمریکا در بامداد روز جمعه سیزدهم دی‌ماه/ سوم ژانویه، پارلمان عراق ۵ ژانویه، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب و دولت را به تدوین سازوکار لازم برای اجرای این طرح ملزم کرد. در پی این امر، مقتدا صدر هم طی پستی در توئیتر نوشت این طرح پارلمان، پاسخی در حد و اندازه تجاوز‌های آمریکا علیه حاکمیت عراق و تشدید اقدامات خصمانه منطقه‌ای آن و دشمنی با دین و مذهب نیست.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن، تاریخ انتشار: 25 دی 1398، کدخبر: 215220 ، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
0
بدجوری ترسیدن سربازهاشون ای کاش این حادثه هواپیما باعث نمی شد این موضوع به حاشیه بره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین