شعارسال: حسین عبده تبریزی در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی در نشست جانبی بازار سرمایه با موضوع گسترش سهامداری عمومی، اظهار داشت: در نخستین گام برای گسترش بازار سهامداری باید ببینیم که آیا سهامداران میتوانند سود مناسبی از سرمایهگذاری به دست آورند یا خیر، آیا بازار سرمایه فرصت مناسبی برای جمعآوری پساندازهای کوتاه مدت و سوددهی آنها است.
عضو سابق شورای عالی بورس افزود: منابع حاصل از جمعآوری سپردههای خرد در بازار سرمایه را باید به گونهای اختصاص دهیم که رشد پایدار در اقتصاد ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: در کشور ما بازارهای سرمایه برای شرکتهای متوسط کارآمدی بالایی ندارند و نمیتوانند از منابع آن بهره ببرند. همان فضایی که سالها است در بازار پول و بانکی رخ داده و فضا به حدی تنگ شده که بخش خصوصی از تأمین اعتبار در رقابت با بخش دولتی خارج شده است، در بازار سرمایه نیز در حال شکلگیری است.
*** ضعفهای بازار سرمایه
عبده تبریزی افزود: یکی دیگر از ضعفهای بازار سرمایه این است که ناشران، گزینههای متنوعی ندارند، مثلاً بازار بدهی بلندمدت نداریم البته در کشوری که تورم به ۲۰ درصد میرسد، بازارهایی مانند بازنشستگی و بیمه بلندمدت در آن ناکارآمد است و در قراردادهای بلندمدت برای متعادل کردن بازار تأمین مالی با مشکل مواجه هستیم.
عضو سابق شورای عالی بورس تأکید کرد: برای جذب مردم به بازار سرمایه در مقیاس بزرگتر باید به این نکته توجه کنیم که منابعی که از این مسیر جمعآوری میشود، در چه مسیری هزینه شده است.
وی افزود: در ایران سرمایهگذاران عمدتاً به سرمایهگذاری در بازارهای فیزیکی مانند طلا، ملک و نهایتاً ارز و سپرده بانکی عادت دارند، آن نیز در شرایطی که سپردههای بانکی از مالیات معاف هستند، بنابراین بازار سرمایه باید تلاش سنگینی کند تا سرمایهها به این بازار بیایند.
عبده تبریزی تصریح کرد: اگر تخصیص منابع به درستی انجام شود، بازدهی بازارسرمایه برای جلب سرمایهگذار اتفاق خواهد افتاد.
عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه بازارهایی که با نرخ رشد بالا مواجهند در بلندمدت با مشکل نقدینگی مواجه میشوند، گفت:
یکی از ابزارهای مناسب جمعآوری سپردههای بلندمدت در بازار سرمایه، اوراق بدهی نقدشونده است که در حال حاضر در حال گسترش در بازارسرمایه است و با توجه به کسری بودجه سال آینده، اوراق بیشتری منتشر خواهد شد.
*** تقسیم بندی سرمایه گذاران در بازار سرمایه
وی سپس به تقسیمبندی سرمایهگذاران در بازار سرمایه پرداخت و گفت: برخی مانند صندوقهای بازنشستگی به دنبال خرید و نگهداری سهام در بلندمدت هستند، دستهای دیگر مانند صندوقهای سرمایهگذاری در حال خرید و فروش مداوم انواع ابزار در بازارسرمایه در بازدهیهای زمانی کوتاه بوده و دسته سوم کسانی هستند که عمدتاً سرمایهگذاران خصوصی بوده و روزانه خرید و فروش انجام میدهند.
عبده تبریزی ادامه داد: وقتی از مشارکت گسترده در بازار سرمایه حرف میزنیم میبینیم که همه این سرمایهگذاران در بازار نقش دارند و نقش آنها به روز کردن قیمتها در بازار سهام است اما در شرایط کنونی که سرمایهگذار وارد کشور نمیشود و با مشکل نقدینگی مواجه هستیم، بهتر است سرمایههای سهامی خاص را ساماندهی و تأمین مالی کنیم.
این کار در سایر بازارها نیز رخ میدهد، کما اینکه عدهای سرمایهگذاری میکنند و فردی بساز و به فروش است یا عدهای پول میدهند تا فردی در بازار بازرگانی کند در بورس هم میتوان این بخش را تقویت کرد.
*** جذب مردم به بازار
عضو سابق شورای عالی بورس در پایان، با اشاره به شاخصهای متعددی که میتواند مردم را به بازار جذب کند، اظهار داشت:
مهمترین این موارد، سرمایهگذاری در بخشهای مولد و شرکتهای تولیدی است. اگر چه نوع مارکتینگ این بازار دشوار است اما طیف گسترده ای را در بر میگیرد، هنوز نتوانستهایم اعتماد عمومی مردمی را که علاقهمند هستند تا سرمایههایشان به بخشهای مولد و اشتغالزا هدایت شود، جذب بازار سرمایه کنیم.
شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 26دی1398، کدخبر: 156008: sanayepress.com