پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۰۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
به عقیده بسیاری از کارشناسان جریان استیضاح ترامپ وفاداری جمهوری خواهان به ترامپ را تقویت کرده و با توجه به اینکه اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان است، تقریبا شکی وجود ندارد که نتیجه ابلاغ لایحه استیضاح به سنا، تبرئه رییس جمهور است. اینکه آیا این اتفاق نتیجه انتخابات را تغییر خواهد داد یا خیر سوالی است که از رابرت جرویس استاد ارشد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا پرسیده‌ایم.
شعارسال: در قانون اساسی آمریکا بعد از اعلان جنگ، استیضاح رییس جمهور مهمترین ظرفیتی است که برای نمایندگان در نظر گرفته شده است. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا چندین دهه است که در بالاترین مراتب سیاست آمریکا نقش بازی کرده، اما ۱۲ ماه گذشته مهمترین فصل زندگی کاری او بوده است. بازگشت به ریاست مجلس بعد از هشت سال موجب شد او بتواند خود را به عنوان یک وزنه مهم در ممانعت از اقدامات رییس جمهور آمریکا معرفی کند.

او درجریان تعطیلی دولت توسط ترامپ زیر بار تقاضا‌های او نرفت و مانع از تامین بودجه ساختن دیوار مرزی شد. اما نقطه عطف دوران کاری نانسی پلوسی این است که او در صدر قدرت سعی نمیکند از مقامش حفاظت کند و در عوض با استیضاح ترامپ دست به یک قمار زده است.

اقدامات قطبی ساز در آستانه انتخابات میتواند کرسی‌های دموکرات‌ها در ایالاتی که جمهوری خواهان اکثریت آن را در دست دارند تضعیف کند و اکثریت مجلس نمایندگان را از دست پلوسی در بیاورد.
بیشتر بخوانید: «فریزبی» را بگیر! / چگونه استیضاح ترامپ، نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را عوض خواهد کرد؟
رویداد۲۴ برای بررسی شرایط آمریکا پس از استیضاح ترامپ، با رابرت جرویس استاد ارشد علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا گفتگو کرده است:

آیا سنا به سرعت استیضاح ترامپ را رد کرده و او را تبرئه خواهد کرد؟

ترامپ خیلی دلش می‌خواست این اتفاق بیافتد، اما نتوانست ۵۱ رای را در مرحله اول جمع کند چرا که بسیاری از سناتور‌های جمهوری‌خواه بر این باور بودند که اجتناب از شنیدن اتهامات به محبوبیت آن‌ها ضربه مهلکی وارد می‌کند. نظرسنجی‌های عمومی این نتیجه‌گیری آن‌ها را تایید می‌کرد. اما سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا آن‌ها قرار است بعد از شنیدن استدلال‌های طرفین و قبل از رای گیری بعدی برای حضور شهود ترامپ را تبرئه کنند یا نه. ترامپ و مک کونل رییس اکثریت جمهوری خواهان سنا احتمالا دوست دارند این اتفاق بیفتد، اما به باور من موفق نخواهند شد.

نانسی پلوسی بعد از تصویب لایحه استیضاح در مجلس نمایندگان تعلیقی ایجاد کرد و بعد از نزدیک به سه هفته لایحه را به سنا ابلاغ کرد. دلیل این تعلیق چه بود؟

روشن نیست چرا چنین اقدامی کرده، اما فکر می‌کنم او امیدوار بوده زمانی که سناتور‌های جمهوری خواه برای تعطیلات به خانه‌هایشان می‌روند تحت فشار قرار بگیرند و با حضور شهود در محاکمه استیضاح موافقت کنند.

نانسی پلوسی گفته حتی اگر ترامپ در سنا تبرئه شود باز هم او رییس جمهوری خواهد بود که تا ابد استیضاح شده است. آیا این دستاورد مهمی برای پلوسی به حساب می‌آید؟

فکر نمیکنم این مهمترین کاری باشد که او در عمر کاری خود انجام داده است. شاید بتوان گفت فشار به مجلس برای تصویب قانون مراقبت‌های مقرون به صرفه از جمله مهمترین دستارد‌های او بوده است، اما این درست است که ترامپ به هر حال قطعا در تاریخ به عنوان سومین رییس جمهوری که استیضاح شده نامش باقی خواهد ماند؛ به ویژه اینکه تاریخدان‌ها بهتر در مورد خطا‌های افراد تصمیم‌گیری می‌کنند و می‌توانند در مورد واقعیت جرائم او قضاوت درست‌تری داشته باشند.

آیا استیضاج ترامپ قماری بوده که پلوسی به آن دست زده؟ بسیاری بر این باورند که استیضاح، بسیج جمهوری خواهان علیه دموکرات‌ها را تقویت کرده و وفاداری آن‌ها را به رییس جمهوری که چندان هم به او تمایل نداشتند، بیشتر کرده است؟

فکر نمیکنم این واقعا یک قمار باشد. نخست اینکه معتقدم پلوسی زمانی که گفته اشتباهات ترامپ واضح است و ضروری است که برای این گناهان استیضاح شود، به قطعیت رسیده بوده است. از این گذشته او در تمام این مدت کنترل خود را از دست نداده و از استیضاح رییس جمهور بعد از گزارش‌های مولر خودداری کرد و صبر کرد پرونده‌ای به دست او برسد که مدارک در آن قوی‌تر و مستدل‌تر باشند.

مهم نیست این استیضاح چه طور به پایان می‌رسد؛ معتقدم پلوسی نه تنها موقعیت و جایگاه خود را به عنوان رهبر حزب دموکرات تثبیت کرده بلکه در چشم عموم هم محبوب‌تر شده است.

نتیجه قطبی شدن جامعه قبل از انتخابات به نفع کدام حزب تمام خواهد شد؟ آیا با تقویت وفاداری جمهوری خواهان به ترامپ، انتخابات بعدی از الان تعین تکلیف شده است؟

نگرانی و ترس من هم این است که استیضاح جامعه را قطبی کند و این قطبی شدن افزایش پیدا کند، اما خود جمهوری خواهان نیز در خفا رفتار ترامپ را خلاف قانون می‌دانند حتی اگر جرات اعلام آن را نداشته باشند و مجبور باشند به طور علنی از او دفاع کنند.

حال که مجلس نمایندگان با آرای حزبی ترامپ را استیضاح کرده شاید این سوال منطقی باشد که بپرسیم مدیریت پلوسی به چه دستاوردی منتج شده است؟

پلوسی در ابتدا امیدوار بوده برخی از جمهوری خواهان هم از او دفاع کنند، اما به سرعت متوجه شده که این اتفاق نخواهد افتاد. بعید بود که اگر پلوسی از این کندتر پیش می‌رفت (کاری که با توجه به فشار‌هایی که اعضای دموکرات کنگره می‌آوردند بسیار سخت به نظر می‌رسید) و برای احضار شهود از طریق دادگاه فشار می‌آورد، باز هم جمهوری خواهان با او همراه می‌شدند. شاید این کار یک سال طول می‌کشید و تردید دارم که جمهوری خواهان در آن شرایط هم با او همراه می‌شدند.

آیا کاری که پلوسی کرد حمایت عمومی را به همراه داشته؟ آیا در داینامیک انتخابات ۲۰۲۰ تاثیری خواهد گذاشت؟

استیضاح اگر به نتیجه هم نرسید حمایت عمومی قابل توجهی به همراه داشته است. حتی برخی رای دهندگان جمهوری خواه هم از استیضاح حمایت می‌کنند. اما در نهایت باید تاکید کرد همه این افشاگری‌ها و فرآیند استیضاح کمترین تاثیر را بر افکار عمومی خواهد گذاشت. بیشتر مردم از قبل تصمیمشان را در مورد رای دادن یا رای ندادن به ترامپ گرفته‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 3 بهمن 1398 ، کدخبر: 201911 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین