پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۳۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
حجت الاسلام درویشیان گفت: وظیفه اصلی سازمان بازرسی را پیشگیری می‌دانیم و به دنبال مچ گیری نیستیم و دستگیری می‌کنیم و اگر این مراحل طی شود، در برخورد با تخلفات مچ فساد را قطع خواهیم کرد.

شعار سال: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از ویژگی های حکمرانی خوب و مدیریت مطلوب به ویژه در نظام اسلامی موضوع نظارت است، به طوری که خداوند در بیش از ۱۴۰ آیه قرآن موضوع نظارت را مطرح کرده است.

حجت الاسلام درویشیان گفت: نظارت لزوماً به معنای بازرسی‌های بیرونی نیست. نظارت سازمان بازرسی لازم است اما کافی نیست یکی از رویکردهای مهم در دوره جدید از مسئولین به لحاظ مسئولیت نظارت دارند و بازرسی های مسئولین برای نظارت بر مجموعه خود به منظور پیشگیری باید انجام شود.

وی افزود: بسیاری از مشکلات، ناشی از فضاهای بستر ساز فساد است که باید شناسایی و پیگیری برای اصلاح با همکاری بخش‌های متولی انجام شود، در قوه قضائیه گفتمان ضد فساد راه افتاده و این گفتمان با قدرت ادامه خواهد یافت.

درویشیان ادامه داد: آگاهی بخشی از دیگر برنامه‌های سازمان بازرسی بوده چرا که بسیاری از تخلفات ناشی از عدم اطلاع است.

وی با اشاره به جذب نیروها در دستگاه‌های دولتی و گلایه‌های مردم در این خصوص، عنوان داشت: به همه مدیران توصیه می کنم نباید اقدامی کنیم که موجب رنجش مردم (چه در جذب نیرو و موارد دیگر) شویم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به زمین خواری اشاره کرد و گفت: یکی از علل زمین خواری در کشور، عدم اجرای قانون حد نگاری است و باید قانون حدنگار با اسناد تک برگی در محورهای مختلف عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: از همه ظرفیت‌های قانونی برای ارتقای نظارت‌ها بهره خواهیم برد، یکی از رویکردهای این سازمان نظارت درون دستگاهی است، نظارت به معنای عدم اعتماد به زیر مجموعه نیست و تدوام این اعتماد با ارزیابی شکل گرفته و هدف دیگر نظارت، هدایت است، وظیفه اصلی را پیشگیری می‌دانیم و به دنبال مچ گیری نیستیم و دستگیری می‌کنیم و اگر این مراحل طی شود، در برخورد با تخلفات مچ فساد را قطع خواهیم کرد.

درویشیان در ادامه گفت: نیروی انسانی و مدیران سرمایه‌های ملی کشور هستند و یکی از اولویت‌های ما صیانت از نیروی انسانی ارزشمند و شجاع است، امیدی که در دوره مدیریت جدید قوه قضائیه شکل گرفته و همه می‌دانند و در جامعه نقل می‌کنند، باید این امید را پاس بداریم و ارتقا دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: روحیه انقلابی و جهادی که در رئیس قوه قضائیه وجود دارد باید در تمام ارکان نظام ایجاد شود و فرصت خدمت گذاری به مردم با این سرمایه بزرگ اجتماعی محقق شود.

درویشیان اظهار کرد: حضور عظیم مردم پای نظام و انقلاب محسوس بوده و مسئولیت متولیان را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سپهبد سلیمانی توسط تروریستی ترین دولت دنیا به شهادت رسید، تصریح کرد: با برکت خون این شهیدان، انقلابی در منطقه و جهان ایجاد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اخلاص از جمله خصوصیات سردار سلیمانی بود و این اخلاص بود که خداوند به آن برکت داد و امیدواریم راه، مکتب و منش این شهید بزرگوار را بشناسیم و و راه این شهید را ادامه داده و محقق کنیم..

درویشیان گفت: بسیاری از مشکلات از ساختارها و بسترهای فسادزا بوده که با کمک دولت، مجلس و دیگر نهادها باید شناسایی و برای اصلاح پیگیری شود که در این راستا از روز اول حضور در سازمان بازرسی پیگیر راه اندازی سامانه‌های الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی بوده‌ام.

وی تاکید کرد: در قوه قضائیه گفتمان ضد فساد راه افتاده و به شدت ادامه دارد و اجازه دسترسی به بیت‌المال نمی‌دهیم و در کنار آن مدیران پاک دست و شجاع حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور  پس از پایان این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص وضعیت زمین خواری و کوه خواری گفت:  باید از میزان جنگل و فضای سبزی  که داریم صیانت کنیم، و اجازه سوء استفاده، تصرف و تغییر کاربری جنگل را ندهیم و این موضوع به عنوان یکی از اولویت های کشور و سازمان در کنار سایر موضوعاتی مانند زمین و اراضی است.

حجت الاسلام درویشیان عنوان کرد: یکی از اقداماتی که می تواند از تصرف این اراضی و جنگل ها پیش گیری کند، سند دار کردن اراضی و پیگیری جدی قوه قضائیه به ویژه سازمان ثبت اسناد و بازرسی کل کشور است.

وی عنوان کرد: در استان نیز توصیه کردیم که برای سند دار کردن این اراضی اقدام کنند و هر اقدام صیانتی که لازم است از جنگل ها صورت بگیرد،  به هیچ دستگاهی و هیچ شخص حقیقی و حقوقی با هر بهانه ای و هر دور زدن قانونی نباید اجازه داده شود که تصرفی کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این ها سرمایه های ملی کشور است و نه تنها به ما بلکه مربوط به نسل های آینده هم هست  بنابراین باید از این سرمایه ملی به خوبی صیانت شود،  ما نیز با حساسیت دنبال می کنیم.

حجت الاسلام درویشیان ادامه داد: در حوزه های مختلف از جمله  دریا خواری، کوه خواری،  زمین خواری، جنگل ها، بسترهای رودخانه ها و حریم رودخانه ها بعضا مورد تصرف قرار گرفته و یکی از ماموریت هایی فوری که اوایل سال واگذار شد بحث سیل استان ها بود که یکی از موضوعات جدی آن  ها عدم توجه مسئولان آن زمان در صیانت از بسترها و تصرفاتی که شده است بود و عوارضی که در بسترها ایجاد شده بود باعث این خرابی ها و خسارت های سنگین به کشور شد.

وی گفت:  در استان های مختلف پرونده هایی تشکیل شده است با همکاری دستگاه قضایی و دادسراها برخی نیز رفع تصرف شده است ، این هماهنگی ها هست و ادامه پیدا خواهد کرد ما باید بسترهای  این تخلفات را از بین ببریم یکی از آنها سند دار کردن این اراضی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور  در پاسخ به این سوال که کارخانه های شن و ماسه زیادی در بستر رودخانه بشار وجود دارد و داشته و این ها باعث شده است که استان و زمین های کشاورزی در سیل اخیر دچار خسارت زیادی شوند با توجه به اینکه مدیران به برخی موارد توجه نمی کنند؟  گفت:حتما بازرسی استان به این مورد ورود کرده، اقداماتی که در این راستا انجام شده است را بررسی می کنم توصیه هایی  که سازمان بازرسی در انجام بازرسی ها به مدیران و مسئولان دارد  برای دستگاه های اجرایی  لازم الاجراست اگر اجرا نکنند تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند.

حجت الاسلام درویشیان بیان کرد: باید بررسی کنیم که چرا اجرا نشده است آیا موانع و مشکلاتی وجود داشته است یا کوتاهی هایی صورت گرفته حتما این را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما معتقد هستیم مردم هم باید به دستگاه های نظارتی کمک کنند، گفت: اگر در زمان خودش گزارشی می آمد که این واحد شن و ماسه در بستر رودخانه است از همان ابتدا جلوی ساخت و اجرایی شدنش  گرفته و این همه خسارت وارد نمی شد در هر صورت این کارخانه که ایجاد شده هم سرمایه ملی است و از امکانات کشور ایجاد شده و از بین بردنش باز هم خسارت است،  ما باید پیشگیری را مد نظر قرار  دهیم و مردم نیز باید کمک کنند.

 درویشیان ادامه داد: یکی از ماموریت های سازمان بازرسی  که به کل کشور ابلاغ شده و گفتیم این است که هیچ کارمند دولت چه مدیر چه کارمند در هیچ سطحی نباید از امکانات اداری یا در وقت اداری برای یک کاندیدا تبلیغ کند، این تخلف و جرم بوده و قابل تعقیب است اگر چنین مواردی گزارش شود  به مرجع قضایی منعکس و قطعا برخورد می شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نظارت بر انتخابات گفت: توصیه من به کارمندان دستگاه های دولتی خصوصا مدیران این است که نظارت کنند، استفاده از امکانات دولتی در تبلیغ کاندیدایی له یا علیه آن یا در وقت اداری ممنوع است، مدیران دقت کنند اگر گزارشی منعکس شود برای رسیدگی به تخلفات منعکس می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اجرای شدن برخی از طرح ها باعث می شود که منابع طبیعی از بین بروند گفت: طرح های ملی در مرکز تصویب می شوند و نحوه اجرایی آن  در طرح ها و قراردادها پیش بینی می شود اگر از طرح ملی تخطی شده باشد برخورد می شود.

حجت الاسلام درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بسیاری از تخلفات و رانت ها ناشی از فعالیت نمایندگان مجلس است و رد صلاحیت شدن حدود 90 نفر از آن ها و وظیفه سازمان بازرسی در مقابل با این تخلفات گفت: نظارت بر نمایندگان در حوزه قانون گذاری و نظارتی وظیفه ما نیست بلکه بر عهده شورای نگهبان است و آیین نامه ای که خود مجلس تصویب کرده و یک معاونت نظارت نیز در تشکیلات مجلس پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: اما فارغ از این هر شخص حقیقی و حقوقی که جرمی مستند شود حتما منعکس و پیگیری می کند هیچ فرقی بین نماینده و غیر نماینده در این موضوع  یعنی جرایم عمومی  و خارج از وظیفه نمایندگی اش وجود ندارد و یکی از مصادیق آن هم فساد اقتصادی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی خبری صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1398، کدخبر: 142691، www.sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
اگه اون انگشت فیلترینگ یکی از انگشت هایی این مچ فساده لطفا زود تر قطع بشه ما هم یه نفس راحتی بکشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین