پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۳۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
همزمان با هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع ویروس کرونا در چین، مقامات پکن پنج‌شنبه سوم بهمن شهر «ووهان» با ۱۱ میلیون نفر جمعیت را قرنطینه کردند.

شعارسال:ویروس مرگبار کرونا روز جمعه جان بیست‌و‌ششمین نفر را هم گرفت. با افزایش تلفات این بیماری تنفسی حال دولت چین تصمیم گرفته است تدابیر لازم را برای ممانعت از گسترش آن افزایش دهد؛ از جمله این اقدامات قرنطینه شدن شهروندان یازده شهر با جمعیتی بیش‌از ۳۲ میلیون نفر است، جشن‌های سال نو چینی لغو شده، فعالیت مراکز تفریحی و فرهنگی نیز به حالت تعلیق درآمده و حرکت قطارها و هواپیما به شهرهای قرنطینه‌شده نیز متوقف شده است.

آخرین برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۸۰۰ نفر در چین و حداقل ۸ کشور دیگر (ویتنام، ژاپن، هنگ‌کنگ، ماکائو، سنگاپور، عربستان، آمریکا و تایوان) به این بیماری مرموز مبتلا شده‌اند. خبرگزاری‌ها از شهر ووهان (مبدا بیماری) گزارش می‌دهند بسیاری عازم بیمارستان‌ها شده‌اند و تیم‌های پزشکی هم با لباس‌های مخصوص در جست‌و‌جوی شناسایی مبتلایان هستند. سازمان بهداشت جهانی ظرف ۱۰ روز آینده بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهد و احتمال اعلام وضعیت اضطراری در جهان وجود دارد. شوک و وحشت ناشی از شیوع این ویروس بازارهای جهانی را نیز درنوردیده است. برآوردها افت بیش از ۵درصدی قیمت نفت طی چهار روز اخیر را نشان می‌دهد. همچنین شاخص ۳۰۰ CSI چین بالغ بر ۳ درصد ارزش خود را از دست داد و شاخص شانگهای کامپوزیت نیز نزدیک به ۳ درصد ریزش داشت. 

همزمان با هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع ویروس کرونا در چین، مقامات پکن پنج‌شنبه سوم بهمن شهر «ووهان» با ۱۱ میلیون نفر جمعیت را قرنطینه کردند. همزمان شهر «هووان گانگ»، واقع در ۷۰ کیلومتری «ووهان» نیز تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت و تردد همه وسایل نقلیه در آن با محدودیت مواجه شد. مراکز تفریحی و فرهنگی در این شهر که بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت دارد نیز تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمد. جشن‌های سال نوی چینی هم لغو شد. مسوولان این دو شهر اعلام کردند ساکنان این شهرها بدون دلایل موجه نمی‌توانند شهر را ترک کنند. دولت چین که نگران شیوع ویروس کرونا است اعلام کرده قرنطینه‌های انجام شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس «خطرناک» است. حرکت قطارها در راه‌آهن شهر Ezhou که سومین شهر نزدیک به ووهان است و بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد نیز متوقف شد. با این حال این ویروس علاوه بر اینکه موجب قرنطینه کردن ساکنان این دو شهر شده اما بسیاری دیگر هم خارج از این دو شهر به این ویروس آلوده شده‌اند. خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس هم اعلام کردند که دولت چین جمعه چهارم بهمن برای جلوگیری از شیوع این ویروس مرگبار، شهروندان ۱۱شهر با جمعیتی بیش‌از ۳۲میلیون نفر را قرنطینه کرد.

«کریس باکلی» و «خاویر. سی. هرناندز» هم در گزارش ۲۴ ژانویه (جمعه ۴ بهمن‌ماه) نوشتند که مقام‌های چینی ممنوعیت سفر را در برخی مناطق مرکزی این کشور برقرار کرده‌اند. این گزارشگران نوشتند هم‌اکنون بیش از ۲۲ میلیون نفر از چینی‌ها در معرض ابتلا به ویروس مذکور بوده و باعث پر شدن بیمارستان و ایجاد ترس و دلهره از شیوع این ویروس در میان چینی‌ها شده است. این محدودیت‌های جدید در حالی برقرار شده که سال جدید چینی نزدیک است و چینی‌ها در حال بستن کوله‌بار سفر بودند. مقام‌های چینی می‌گویند از آغاز و البته شیوع این ویروس به شدت واهمه دارند و این محدودیت‌ها گامی استثنایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است و نشان می‌دهد که حزب کمونیست هم در این باره نگرانی دارد. با این حال، گزارش‌ها از میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس متفاوت است. گزارشگران نیویورک تایمز معتقدند که تاکنون لااقل ۲۶ نفر کشته شده و بیش از ۸۰۰ نفر هم در چین و لااقل ۶ کشور دیگر از جمله ایالات متحده مبتلا شده‌اند.

در «ووهان»، پایتخت استان «هوبی» که این ویروس ابتدا در این شهر ۱۱ میلیون نفری شروع شد، خشم و اضطراب چنان بر ساکنان آن مستولی شد که بسیاری عازم بیمارستان‌ها شدند و تیم‌های پزشکی هم با لباس‌های مخصوص در جست‌وجوی شناسایی مبتلایان هستند. «سان آن شنگ»، مردی که در دهه ۵۰ عمر خود است و خارج از بیمارستان به سر می‌برد و همسرش در حال انجام آزمایش در مورد ابتلا به این بیماری است، می‌گوید: «آنها نمی‌توانند در بیمارستان مراقبت خوبی به عمل آورند. مقام‌های دولت محلی به ما گفتند که یک ویروس است، اما دیگر چیزی در مورد جزئیات آن به ما نگفتند و آگاهمان نکردند که چه باید در برابر آن انجام دهیم». اگرچه مقام‌های چینی محدودیت‌های جدیدی اعمال کردند-مسدود کردن بزرگراه‌ها، متوقف کردن پروازها و هشدار به ساکنان برای خارج نشدن از منطقه قرنطینه- اما کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است خطر «سارس» بار دیگر در این کشور تکرار شود. سارس هم در سال ۲۰۰۲ آغاز شد و چند ماه ادامه یافت در حالی که مقام‌های چینی آن را دست‌کم می‌گرفتند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هنوز زود است یک وضعیت اضطراری در جهان اعلام شود؛ با این حال، این سازمان جهانی اعلام کرد که ظرف ۱۰ روز آینده بار دیگر تشکیل جلسه خواهد داد تا وضعیت را ارزیابی کند. گزارشگران نیویورک تایمز می‌افزایند حسی از ترس و اضطراب در تمام چین در حال گسترش است. در پکن هم اعلام شده که مقام‌ها قصد دارند «شهر ممنوعه» را ببندند. این گزارشگران همچنین به نقل از مقام‌های چینی نوشتند که حمل و نقل در شهرهای «هوانگ گانگ»، « اژو»، «ژی جیانگ» و «چی بی» که روی هم ۹ میلیون نفر جمعیت دارند هم متوقف شده است. محدودیت‌های روز جمعه به شهرهای «شیان تائو» و «کیان جینگ» که دارای جمعیت روستایی زیادی هستند هم رسیده است.

کشورهای ویتنام، ژاپن، هنگ‌کنگ، ماکائو، سنگاپور، عربستان، آمریکا، تایوان و برخی دیگر در زمره مناطق مبتلا به این ویروس هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار:5بهمن ماه 1398، کدخبر:3619315، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
خدا کنه به ایران نرسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین