پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
زمان سیل، زلزله و… که می‌شود اولین پیشنهادی که به ذهن اکثر مردم می‌افتد فرستادن لباس برای مناطق سیل‌زده است. این فکر اگرچه خوب و مفید است اما همیشه کارآمد نیست و در بلندمدت می‌تواند تاثیر منفی هم بگذارد. فعالان اجتماعی که در خیریه‌ها و سازمانهای مردم نهاد سالهاست کار می‌کنند دلایل مختلفی را برای نفرستادن لباس بیان می‌کنند.

شعار سال:زمان سیل، زلزله و… که می‌شود اولین پیشنهادی که به ذهن اکثر مردم می‌افتد فرستادن لباس برای مناطق سیل‌زده است. این فکر اگرچه خوب و مفید است اما همیشه کارآمد نیست و در بلندمدت می‌تواند تاثیر منفی هم بگذارد. فعالان اجتماعی که در خیریه‌ها و سازمانهای مردم نهاد سالهاست کار می‌کنند دلایل مختلفی را برای نفرستادن لباس بیان می‌کنند. سه دلیل اصلی را که نباید در سیل اخیر برای سیستان و بلوچستان لباس فرستاد در ادامه توضیح می‌دهم:

۱.سیستان و بلوچستان از معدود استان‌هایی است که مردم هنوز لباس محلی خودشان را می‌پوشند. فرستادن لباسهای تولیدی‌دوز از تهران و بقیه شهرهای بزرگ فرهنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد. تغییر فرهنگی لزوما اتفاق بدی نیست اما در این مورد می‌شود پرسید چه نیازی است که همه‌ی کشور مردان پیراهن و شلوار و زنان مانتو به سبک مردم تهران بپوشند؟

۲. پوشیدن لباس محلی انتخابی از سر ناچاری نیست. مردم این منطقه انتخاب کرده‌اند که اینگونه لباس بپوشند و چه بهتر که به انتخابشان احترام بگذاریم و پوشش خود را به آنها تحمیل نکنیم. انتخابی که متناسب با فرهنگ و جغرافیای آنجاست و با آن راحت هستند.

۳. لباس‌های مردم سیستان و بلوچستان تولید خودشان است. فرستادن لباس از خارج از استان علاوه بر این که اقتصاد منطقه آسیب می‌زند به طور ویژه به زنان هم آسیب می‌زند. زنانی که تنها راه درآمدشان دوخت لباس و سوزن دوزی بر روی آن است با مد شدن لباسهای غیربومی اندک درآمد خود را از دست میدهند.

در نهایت اگر بنا به فرستادن لباس است باید شرایط را در نظر گرفت مثلا در سیل اخیر به دلیل سرمای هوا به لباس‌های گرم مثل کلاه بافتنی نیاز است نه مانتوهای تابستانی! یادمان هم باشد که آن‌ها لزوما افراد فقیری نیستند که به لباس‌های ما نیاز داشته باشند.

نویسنده: عطیه ملک‌زاهدی

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه انجمن دوستداران کودک،تاریخ انتشار: 20ژانویه2020،کد خبر:،www.pooyeshngo.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین