پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
در حالی که شهر امیدیه به عنوان یکی از شهرهای نفت‌خیز استان خوزستان باید در شرایط مناسب مالی، اجتماعی، بهداشتی و ... به‌سر ببرد اما عدم تکمین شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری به وظایف قانونی و اجتماعی‌اش، این شهر را در شرایط بسیار بد اقتصادی و بهداشتی قرار داده و در حقیقت امیدیه را به یک شهر دوقطبی تبدیل کرده که بخش اعظمی از شهروندان در کمبود شدید امکانات بهداشتی و مالی به‌سر‌ می‌برند و بخش کوچکی دارای یک زندگی سالم هستند.

شعار سال: به گفته یکی از مدیران شهری امیدیه، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری علی‌رغم این‌که مالک حدود 40 درصد از املاک شهر امیدیه است اما حاضر به پرداخت عوارض شهری به شهرداری نیست  و علاوه بر آن  فاضلابی را که شرکت نفت تولیدکننده بخش اعظمی از آن است، هیچ اقدامی برای  رفع آلودگی‌های حاصل از آن ندارد و در حال حاضر شهر امیدیه در شرایط کاملا غیربهداشتی به‌سر می‌برد و تمامی این اقدامات در حالیست که قانون‌گذار برای آن مسئولیت اجتماعی و قانونی در نظر گرفته است.

محمدرضا شریفات، شهردار امیدیه در خصوص پرداخت عوارض شهری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب و بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت ایران است که حدودا 22 درصد نفت ایران را این شرکت تولید می‌کند و علاوه بر آن تاسیسات  سایر حوزه‌ها و میادین نفتی برای صادرات از این شرکت به خارک و بندرامام‌حسن انتقال داده می‌شود.


نامه شهردار امیدیه به دادستان کل کشور


شریفات ضمن تاکید بر این‌که تقریبا بیش از 40 درصد املاک امیدیه در مالکیت این شرکت بوده، اظهار کرد: برابر مقررات مالکان باید عوارض و مالیات سالیانه املاک تحت تملک خود را پرداخت کنند. در سال 90 کارشناسان این شرکت املاک تحت مالکیت خود را حدود 5 میلیون و دویست هزار مترمربع اعلام کردند اما در سال 96 به دلیل اختلافاتی که بین شهرداری امیدیه و این شرکت بود، بررسی بر روی املاک تحت مالکیت این شرکت انجام شد که این میزان به بیش از 20  میلیون و پانصد هزار مترمربع رسید.

نظر کمیسیون ماده 77 در خصوص عوارض شهری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری

به گفته شهردار امیدیه، اختلاف نظر بین کارشناسان شرکت نفت و واقعیت حدود 6 میلیارد تومان بوده وباید املاکی را هم که شرکت نفت برای ساخت‌وساز در آن حاضر به گرفتن پروانه ساخت نبوده، اضافه کرد.  این در حالیست که  عالیپور،  مدیریت مناطق نفت جنوب مکرر تاکید داشته که باید تمام زیرمجموعه‌های نفتی پروانه ساخت بگیرند چرا که باید بعد از ساخت جرائم پرداخت شود و عملا یک هزینه اضافه‌ای را صنعت نفت باید متحمل شود. اما شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری حاضر به انجام این کار نبود.

شریفات سکونت تمامی مسئولان شهرستان در منازل شرکت نفت را یکی از دلایل سکوت برخی مسئولان در برابر شرکت نفت دانست و گفت:  علاوه 6 میلیارد سال‌های گذشته، برای سال جدید حدود 35 میلیارد تومان هم عوارض املاک شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری است. حتی مدیریت استانی در سال گذشته اعلام کرده بود که به صورت علی‌الحساب عوارض پرداخت شود تا این شرکت و شهرداری امیدیه به یک توافق قطعی برسند.

تاکید بر دریافت مجوز ساخت برای ساخت‌وساز در سایت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری

این مدیر شهری در ادامه یادآورشد: این عدم پرداخت عوارض در حالیست که شهرداری امیدیه برای هزینه شهری و شهرداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده که شهرداری برای رفع این مشکلات سعی بر تعامل و توافق با شرکت نفت داشته. از طرف دیگر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری پرداخت بخشی از عوارض شهری را مشروط به خاتمه یافتن پرونده فاضلاب و رضایت شهرداری امیدیه اعلام کردند.

شریفات تخلفات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری را محدود به عدم پرداخت عوارض شهری و ساخت‌وساز بدون مجوز ندانست و اظهار کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری دارای واحدهای تاسیساتی و خدماتی و حدود 3 هزار واحد مسکونی در امیدیه است که قبل از انقلاب این‌ها همه سیستم جمع‌آوری فاضلاب و سیستم تصفیه‌خانه داشته است. در سال 64 مدیریت نفت تصمیم به تعطیلی این تصفیه‌خانه می‌گیرد و در نتیجه از سال 64 تا به حال فاضلاب انسانی به وسیله همان سیستم جمع می‌شود اما  با توجه به حضور این‌ها در مرکز شهر، فاضلاب  به کانال‌های روباز انتقال پیدا می‌کند.

تاکید سازمان‌های حوزه بهداشت بر آلودگی شهر امیدیه توسط فاضلاب شرکت نفت

شهردار امیدیه با اشاره به ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر این‌که آلوده‌کردن آب شرب، توزیع آب آلوده و ریختن فضولات انسانی تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم است، تاکید کرد: این مورد با مسئولان حوزه بهداشت بررسی و در دادگستری پیگیری شد. براساس آزمایش‌های انجام شده، در هر ملی‌لیتر آب بیش از یک میلیون باکتری وجود دارد. که این‌ها حامل بیماری‌های مختلف پوستی  و عفونی، بینایی و حتی عصبی و هوشی برای  نوزادان تا سالمندان بوده و بزرگ‌نمایی نیست اگر بگوییم امیدیه بوی فاضلاب می‌دهد.

 

شریفات بر این باور است که اگر قرار بود با یک برنامه‌ریز یک جامعه را با مرگ آرام بکشیم بهتر از این نمی‌شد برنامه‌ریزی کرد.

به گفته این مدیر شهری، با توجه به شیب و اقلیم شهر  امیدیه، آلودگی فاضلاب این شهر به غرب و جنوب غرب امیدیه انتقال پیدا می‌کند. در شرق امیدیه هم رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. 16 درصد گل‌بادهای امیدیه جنوبی غربی بوده و در نتیجه این باد ابتدا از  روی دریاچه 2 هزار هکتاری که بر اثر فاضلاب ایجاد شده، می‌گذرد و همه این‌ها را داخل شهر هدایت کرده که پس از برخورد با رشته کوه‌های زاگرس به شکل کوران به داخل شهر برمی‌گردد.

شهردار امیدیه با انتقاد از عملکرد شرکت نفت برای عدم اجرا قانون و تمکین به آن، گفت: این شرکت حتی مسئولیت‌های اجتماعی را هم که قانون‌گذار برای آن تعیین کرده، انجام نمی‌هد. حضور شرکت نفت در شهر امیدیه باعث گرانی شهر از جمله افزایش قیمت زمین شده و این در حالیست که شهروندان این شهر از رفاه اجتماعی و توانایی مالی بسیار ضعیفی برخوردارند.

شریفات با اعلام این‌که بیش از  50 درصد شهر آقاجری تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است، گفت: استان خوزستان به واسطه منابع نفتی استان ثروتمندی است اما اکثر شهرستان‌ها و مردم این استان در محرومیت به‌سر می‌برند.

تعداد بازدید : 11

فیلم ساخت‌وساز بدون مجوز در حریم سایت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آقاجری

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 5 بهمن 98، کد مطلب: 25304: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین