پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
مدیرعالی حوزه علمیه قم سوزاندن کتاب مشهور علم پزشکی را ناپسند و جاهلانه خواند.

شعارسال: قرن هاست از حمله مغولان به ایران می گذرد. اگر امروز از تبعات و جزئیات حمله مغولان به ایران چیزی نمی دانیم حداقل این را می دانیم که آن ها کتابخانه ها و کتاب های بسیاری را به آتش کشیدند که پس از قرن ها بعید به نظر می رسید هنوز کسانی باشند که کتابی را به آتش بکشند. آن هم کتاب هاریسون که امروز درجهان یکی از منابع مهم علم پزشکی و مورد احترام بسیاری از دانشمندان است. حتما خبرها و فیلم اش را طی دیروز در فضای مجازی دیده اید که شخصی به نام عباس تبریزیان از مدعیان طب‌اسلامی که هوادارانش او را آیت ا... خطاب می‌کنند، در رفتاری واپس گرایانه این کتاب را به آتش می کشد. این اقدام با واکنش شدید وزارت بهداشت و استادان حوزه و دانشگاه مواجه شد. همچنین در بیانیه ای شدید اللحن آیت ا... اعرافی، مدیرعالی حوزه علمیه قم،
این حرکت را «ناپسند و جاهلانه» خواند.
این رفتار جاهلانه انتسابی به حوزه ندارد
این بیانیه حوزه علمیه قم که تبری جستن از چنین افراد و تفکراتی در حوزه های علمیه است روز گذشته با استقبال گسترده ای در فضای مجازی همراه شد. آیت ا... اعرافی در بیانیه اش چنین آورد: «حوزه‌های علمیه و بزرگان آن با تأکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می‌دانند و حوزه‌های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه آن را محکوم می‌نمایند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.
نکته مهم در بیانیه مدیر عالی حوزه علمیه قم انتظار و توقع وی برای انجام اقدامات و پیگیری های لازم توسط دستگاه‌های ذی ربط برای برخورد با چنین رفتاری است.»
آیت ا... مکارم شیرازی:طب اسلامی نداریم
با وجود دیدگاه های بسیاری از متخصصان علوم اسلامی و علوم پزشکی در رد موضوعی با عنوان «طب اسلامی» اما این فرد خود را «پدر طب اسلامی» می خواند که از همین رو نیز طی چندسال اخیر بساط درآمد و تجارت راه انداخته و افرادی را نیز هوادار خود کرده است. آیت ا... مکارم شیرازی فروردین 97 در اظهارنظری درباره طب سنتی و اسلامی چنین گفته است: «...چیزی به نام طب اسلامی نداریم و باید از طب سنتی حرف بزنید چون اسلام، طب نیاورده است. در روایات و احادیث اهل‌بیت(ع) چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد و برخی با یک مشت خرافات، به اسلام و طب سنتی آسیب می‌زنند.»
(ایسنا-مهر/ ۱۶ فروردین ۱۳۹۷)
این گزارش حاکی است، ضمن این که وزیر سابق بهداشت قاضی زاده هاشمی نیز در این باره فریادهای بسیاری سر داد و شاید آن موقع محدود شدن فعالیت های این فرد در پی اعتراض های قاضی زاده هاشمی بود.
این خود پدرخوانده کیست؟
اجازه بدهید این خودپدر خوانده طب اسلامی را با جمله ای از وی که سال قبل در فضای مجازی منتشر شد، معرفی کنیم: «رئیس انکولوژی هلند که یک خانم است، از من دعوت کرد که بروم هلند درس بدهم؛ آخر کار گفت، اتفاقا من هم شوهر ندارم.»
تبریزیان در حوزه علمیه نجف تحصیل و در مقاطعی نیز درس خارج فقه تدریس کرده است. او می‌گوید، علم پزشکی امروز دروغ و فریب است. وی می‌گوید دست یابی به علم طب همانند فقه است و درمان بیماری‌ها را باید از قرآن و احادیث استخراج کرد.سال 96 وزارت بهداشت فعالیت او را غیرقانونی دانست و خواستار توقف فعالیت‌های او و شاگردانش شد. سال قبل نیز انبار محصولات وی که در فضایی غیر بهداشتی بود در مشهد پلمب شد.
کاسبی با عنوان طب اسلامی
انتشار این فیلم کتاب سوزی در فضای مجازی حرف ها و واکنش های بسیاری در پی داشت که برخی از آن ها نیز از تجربیاتشان درباره طبابت های تبریزیان نوشته اند، مثل این کاربر در توئیتر که چنین نوشت:«۳۵۰ هزارتومان داروی گیاهی ازداروخانه خودش تجویز کرد، داروهای بی‌تاثیری که درعطاری کمتر از ۳۰ هزارتومان بود!»حجت‌الاسلام جعفریان استاد برجسته تاریخ اسلام نیز در اظهارنظری مفصل درباره این اقدام،هواداران تبریزیان را «ساده لوح» خواند و البته معاون وزیر بهداشت نیز از برخورد نکردن با چنین رفتارهایی به شدت انتقاد کرد.




عضو کمیسیون آموزش: این رفتاریادآور چنگیز بود
محمد اکبری- حجت الاسلام علیرضا سلیمی، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بامحکوم کردن سوزاندن کتاب پزشکی توسط یک مدعی به خراسان گفت: حرف علمی را باید با رفتار علمی و مقابله علمی پاسخ داد. این گونه اقدامات تنها یادآوررفتارهایی است که در طول تاریخ از ناحیه افرادی چون چنگیز در برخورد با علم صورت گرفته است.وی افزود: قطعا این اقدام مربوط به نهاد روحانیت نیست و مستقیم به شخص این فرد باز می گردد. با این حال برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات باید با اقداماتی از این دست برخورد شود.


درخواست یک پزشک از وزیر بهداشت
در پی ماجراهای کتاب سوزی، یک پزشک برای وزیر بهداشت در فضای مجازی نوشت: این جانب دکتر...به نمایندگی از انجمن علمی ریه کودکان کشور از جناب عالی تقاضا دارم با توجه به ناتوانی طب جدید در درمان ویروس جدید تنفسی، جناب آقای تبریزیان را که مدعی درمان تمام بیماری ها به روش خاص خودشان هستند، به شهر ووهان چین اعزام فرمایید تا گرهی از مشکلات مردم جهان توسط دانشمندان ما باز شود. مطمئن هستم که با توجه به دانش والای ایشان، خودشان هم از این موضوع استقبال خواهند کرد. تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد!



شکایت نظام پزشکی به مراجع قضایی
رئیس‌ کل نظام‌پزشکی در واکنش به آتش زدن کتاب هاریسون توسط یکی از مدعیان طب اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای گفت: از طریق مراجع قانونی و قضایی، از مسئولان محترم وزارت بهداشت و درمان می‌خواهم به وظیفه قانونی خود در مقابل این فجایع انسانی و علمی عمل کنند. به گزارش ایسنا، در بیانیه وی آمده است: «اگرچه درتاریخ ملل، جهل مقدس هماره قربانیان بی‌شماری را به کام مرگ و نابودی کشیده است ولی در دنیای امروز وجود چنین نگرش و رفتاری نشانه‌ای از غلبه شعار بر شعوراست و موجب عواقب وخساراتی جبران ناپذیر برای مردم و بیماران خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 6 بهمن 1398 ، شماره خبر: 20303  ، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین