پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۵۷۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
در حالی که این سال‌ها سیاست جلوگیری از فرار مغزها دنبال می‌شود، سازمان امور دانشجویان فراخوان تاسیس موسسات اعزام به خارج دانشجویان را در دستور کار قرار داده است!

شعار سال:تبلیغات پر زرق و برق سایت‌های موسسات اعزام دانشجو به کشورهای مختلف توجه هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند. عباراتی نظیر «اخذ پذیرش از مراکز آموزشی معتبر انگلستان و کانادا در حداقل زمان ممکن»، «موسسه ... پلی به سوی آینده روشن‌تر»، «ارائه بهترین گزینه‌ها متناسب با موقعیت شما» و غیره رویای پذیرش در دانشگاه‌های تراز اول بین‌المللی را در ذهن بسیاری حک می‌کند ولی وقتی فعالیت قانونی این موسسات در مقابل سیاست مقابله با فرار مغزها قرار می‌گیرد، جای بسی تعجب دارد.

در این مسیر اخیرا سازمان امور دانشجویان اطلاعیه‌ای صادر کرده که براساس آن موسساتی که قصد آغاز فعالیت در اعزام دانشجو به خارج را دارند می‌توانند مجوزهای لازم را کسب کنند. این در حالی است که براساس اطلاعات سازمان امور دانشجویان در حال حاضر ۱۳۶ موسسه در زمینه اعزام دانشجویان به خارج فعالیت می‌کنند.

جالب است که ایران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه دارد که حدود ۲ هزار و ۳۰۰ واحد دانشگاهی غیردولتی یا شبه دولتی و ۱۴۱ دانشگاه دولتی در ۳۱ استان کشور هستند. در حال حاضر بسیاری از این واحدهای دانشگاهی با وجود کاهش شدید دانشجو مواجه هستند تا جائیکه ظرفیت دوره‌های روزانه (رایگان) خالی می‌ماند.

در این زمینه عطااله کوهیان، معاون مرکز همکاری های علمی بین‌المللی وزارت علوم اظهار کرد: «به نظر بنده بسیاری از دانشگاه‌های کشور باکیفیت هستند و از طرفی هم ظرفیت‌های خوبی برای دانشجویان در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان به تحصیل می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که با وجود برگزاری دوره‌های مطالعاتی از سوی امور بین‌الملل وزارت علوم، چه لزومی برای مهاجرت وجود دارد، گفت: «مسئولیت اعزام دانشجویان به خارج برای مقاطع تحصیلی مختلف برعهده سازمان امور دانشجویان است و در حیطه اختیارات مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم نیست.»

بازگشت مغزها به داخل

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این سال‌ها که در یکی از نهادهای مهم علمی کشور تکیه زده برای جلوگیری از فرار مغزها اقداماتی انجام داده که در توضیح آنها اعلام کرد: «در سه سال گذشته توانسته‌ایم حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر از نخبگان را برگردانیم. حدود ۶ تا ۷ هزار نفر هم آمده‌اند و از تسهیلات استفاده کرده‌اند و کارگاه آموزشی گذاشته‌اند و تدریس داشته‌اند و کارهای دیگری انجام داده‌اند.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: «بیشتر این افراد اکنون در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌ها جذب می‌شوند. بر خلاف آن تصوری که بعضی‌ها فکر می‌کنند این‌ها جذب دانشگاه‌ها می‌شوند، در سه سال گذشته فقط حدود ۴۰۰ نفر عضو هیئت علمی‌ دانشگاه‌ها شده‌اند اما بیشتر آنها جذب شرکت‌ها می‌شوند.»

مهاجرت سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر

شاید جالب باشد که بدانیم هر ساله چه تعداد برای ادامه تحصیل از ایران مهاجرت می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دهه ۸۰ میزان مهاجرت ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر و بیشتر این مهاجرت‌ها به آمریکا و اروپا بوده است. البته میزان دقیق مهاجرت‌ها در دهه ۹۰ مشخص نیست ولی به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری میزان مهاجرت کنونی ۳۲ تا ۴۰ هزار نفر در سال است.

رتبه ایران در میان ۹۱ کشور توسعه یافته یا در حال توسعه

مهاجرت نخبه گان ایرانی به کشورهای غربی

مهاجرت دارندگان تحصیلات عالیه در سال ۱۳۸۷

انتقال سرمایه های ایرانی به صورت منابع انسانی

اول

سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر

روزانه:

۱۵ نفر کارشناس ارشد

۲ تا ۳ نفر دکترا

سالانه: ۵۴۷۵ نفر لیسانسیه

به ایالات متحده: ۴/۵ میلیارد دلا ر

به اروپا: ۶ میلیارد دلار

سایر کشورها: ۱ میلیارد دلار

 

عوامل موثر

خارجی

داخلی

توسعه فناورى

مهیا بودن ابزار تحقیق و پژوهش در کشورها

عدم تعادل نیروى انسانى

درخواست سایر کشورها

مسائل و مشکلات فرهنگى و آموزشى

مشکلات ادارى و سوءمدیریت

فقدان توسعه اقتصادى و سیاسی

 

 

جدول خصوصیات جمعیتی نخبه گان دانشگاهی کشور بر اساس اعلام رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

همچنین مطالعه موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نشان می‌دهد که علاقه به مهاجرت در دختران و پسران به یک میزان است و البته حدود یک میلیون نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز تمایل به مهاجرت داشته‌اند.

تعداد دانشجویان

پسران دانشجو

دختران دانشجو

اعضای هیات علمی

رتبه های علمی اعضا

سه میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۵۹ نفر

یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۸۹۳ نفر معادل ۵/۵۰ درصد جمعیت

یک میلیون و ۸۷۴ هزار و ۹۶۶ نفر معادل ۵/۴۹ درصد جمعیت

مجموعا ۶۳ هزار و ۲۵۵ نفر

استاد: ۲ هزار و ۵۸۸ عضو

دانشیار: ۵ هزار و ۵۶۷ نفر

استادیار: ۲۴ هزار و ۷۸ نفر

مربی: ۲۴ هزار و ۵۹۸ نفر

(منبع: صندوق بین المللی پول و اداره گذرنامه کشور)

حال سوال این است که با افزایش موسسات اعزام دانشجو به خارج در کدام مسیر گام برداشته می‌شود؟ آیا نیازی نیست در برخی از امور بازنگری شود، شاید این توجیه مطرح شود که به جای مواجهه دانشجویان با موسسات غیرقانونی اعزام به خارج، موسسات قانونی با دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج در تعامل خواهند بود ولی غافل از اینکه نفس این عمل محل ایراد است و نیاز به تغییر رویکرد دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:6بهمن ماه 1398، کد خبر: 468207، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین