پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: از بین ۱۹ شهر جهانی ۴ شهر جهانی در ایران داریم که شامل اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی، تبریز شهر جهانی فرش، لارجین شهر جهامی سفال و مشهد شهر جهانی گوهر سنگ‌ها است.

شعارسال: مسعود سلطانی‌فر عصر امروز در مراسم « مشهد؛ شهر جهانی صنایع دستی گوهر سنگ‌ها» که در محل هتل هما مشهد برگزار شد اظهار داشت: جهانی بودن فرهنگ، تمدن، هنر و تجارت ایرانی سابقه دیرینه دارد و مصداق آن سنگ‌های جامانده از هزاران سال گذشته که حاوی تمدن گذشته این سرزمین است.

وی افزود: وضعیت سنگ‌های قیمتی اسناد و اشارات باستان شناختی در ادوار متوالی از جمله اشاره در لوح داریوش هخامنشی به استفاده از سنگ عقیق و فیروزه در کاخ باستانی دارد.

سلطانی‌فر تصریح کرد: خدا را شاکریم که توانستیم شهر مشهد را به تصویب یک مرجع بین‌المللی به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ‌ها برسانیم و آوازه مشهد را در کنار آوازه بلند امام رضا(ع) از جهات و ظرفیت‌های دیگر در جهان مطرح کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نشان می‌دهد که ایران با وجود رقبای جهانی می‌تواند در حوزه ایده پردازی عرض اندام کند گفت: ظرفیت مشهد در تولید و طراحی همواره عامل مهم بوده است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور افزود: تراش و تولید سنگ‌های نیمه قیمتی که سرزمین ایران مقادیر عظیمی در اختیار دارد همانند دیگر منابع فرهنگی ایران نقش اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد که از منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از صنایع کوچک به اندازه صنایع دستی نمی‌تواند به عنوان صنایع سبز در زمینه اشتغال تاثیرگذار باشد و توانمندی تولیدی آن‌ها شاخص مهمی است.

سلطانی‌فر با بیان اینکه فناوری این سنگ‌ها اهمیت بسیار یافته و شاخصه مهمی برای ورود به بازارهای بین المللی دارد گفت: براساس توجه دولت و رصد موضوع و بررسی کارشناسانه، توزیع و تراش سنگ در مشهد به اندازه‌ای مورد توجه قرار گرفت که از استخراج در معدن تا رسیدن به دست مصرف کننده از جانب شورای جهانی مورد بازدید قرار گرفت و به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ‌ها انتخاب شد.

وی تصریح کرد: این ابتدای راه است و اهداف بزرگ و گسترده دیگری داریم مسئولان باید وضع موجود را ارتقا دهند و سازمان میراث فرهنگی این اتفاق خجسته را به ملت ایران، استان خراسان و گوشه‌ای از بهشت مشهدالرضا(ع) تبریک گفته و با تمام توان خود در گسترش این صنعت مهم صیانت و حمایت می‌کند.

رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به راه اندازی هزاران کارگاه جمعی و فردی سنگ قیمتی در 3 سال گذشته گفت: علاوه بر این، افزایش کارگاه‌ها و تولید افزایش صادرات سبب افزایش توجه جهانی به هنرمندان صنایع دستی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از بین 19 شهر جهانی 4 شهر جهانی در ایران داریم که شامل اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی، تبریز شهر جهانی فرش، لارجین شهر جهامی سفال و مشهد شهر جهانی گوهر سنگ‌ها است.

معاون رئیس جمهور افزود: امیدواریم با توجه به دیگر ظرفیت‌ها با استفاده از امکانات سازمان‌های بین المللی بتوانیم این ظرفیت‌ها را به رخ جهانیان بکشیم‌.

وی درباره طرح ویژه اشتغال 140 هزار نفره گفت: این طرح به شورای عالی میراث و اشتغال ارسال و تصویب شد که براساس آن 50 درصد اشتغال برعهده هنرمندان و مسئولان صنایع دستی است.

سلطانی‌فر تصریح کرد: امیدواریم 70 هزار شغل در بخش صنایع دستی و 70 هزار شغل در بخش گردشگری ایجاد کنیم که در بخش گردشگری بر پروژه‌های نیمه تمام تمرکز داریم.

وی با اشاره به اینکه جاذبه غنی صنایع دستی یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی زیارتی و حلال است گفت: کشور ما بقاع متبرکه بسیاری دارد که با وجود این ظرفیت‌ها، باور و استراتژی ما این است که ایران باید از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری حلال در بین مسلمانان شود.

سلطانی‌فر افزود: مسلمانان جهان به دنبال گردشگری امن هستند و برای افق 1404 مدنظر داریم 20 میلیون گردشگر را میزبانی کنیم از این میان مسلمانانی که دنبال مبانی گردشگری حلال در مکانی سالم هستند مورد توجه است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران باید بهشت گردشگران مسلمانان جهان شود و باید از این ظرفیت در توسعه فرهنگی و اقتصادی استفاده کنیم و در همین راستا درصدد برگزاری اجلاس بزرگ راهنمایان گردشگری در تهران و سایر استان‌ها هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 28 مرداد 1395، کدمطلب: 1161782 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین