پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۹۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
معاون فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه فرسودگی60 درصد خوابگاه‌های دانشگاه های علوم پزشکی فرسوده هستند،‌گفت: هیچ یک از خوابگاه‌های دانشجویی ما به لحاظ کیفی و بر اساس شاخص‌های استاندارد از جمله اصول شهرسازی، معماری، عمرانی، تجهیزات و تاسیسات در سطح درجه یک قرار ندارند.

شعار سال: دکتر سیماسادات لاری در یک‌صد و دهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دخالت نهادهای خارج از دانشگاه و تاثیرگذاری بر مصوبات هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشجویی از جمله موانع و مشکلات موجود در حوزه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی در درون دانشگاه‌ها استقلال دارند و همه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که توسط تشکل‌ها در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود با مجوز این هیأت انجام می‌شود و مداخله افراد یا نهادهای خارج دانشگاه غیرقانونی است و باید با اینچنین مواردی برخورد کرده و از دخالت افراد خارج دانشگاه بر تحولات درون دانشگاه جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم حضور رییس برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در جلسات شورای فرهنگی، حضور اعضای غیرعضو در جلسات شورای فرهنگی، نبود نیروی تخصصی در معاونت فرهنگی و دانشجویی برخی دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها، عدم پرداخت به موقع هزینه‌های جاری نهادهای دانشجویی، عدم اختصاص فضای فیزیکی به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها از جمله چالش‌های فرهنگی موجود در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است که باید در راستای رفع آن تلاش کرد.

نرخ ۲۸ درصدی مشارکت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی 

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود آماری از نرخ مشارکت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی‌دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه کرد و افزود: کانون‌های فرهنگی یکی از مهم‌ترین نمادهای همکاری دانشجویان با معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شمار می‌روند و ساماندهی، نظارت و حمایت از کانون‌های فرهنگی همواره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستادی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت است.ما در حال حاضر با نرخ ۲۸ درصدی مشارکت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در کانون‌های فرهنگی مواجه هستیم.

دکترلاری بر اهمیت فعالیت‌های دانشجویی در قالب کانون‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: اهمیت فعالیت‌های دانشجویی در قالب این کانون‌ها، به حدی است که میزان مشارکت و اقبال دانشجویان علوم پزشکی به فعالیت‌های فرهنگی، شاخص ارزشمندی برای درک میزان اعتماد متقابل دانشگاه و دانشجویان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به «صدور مجوز پنج مجمع تخصصی کانون‌های فرهنگی» دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و تاکید کرد: با پیگیری‌های مکرر انجام شده مجوز پنج مجمع تخصصی کانون‌های «هنرهای تجسمی»، «ادبی» ، «هلال احمر»، «مذهبی» و «فعالیت‌های جهادی» در راستای فعالیت هرچه بهتر این کانون‌های فرهنگی، صادر شده است که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و تلاش داریم در آینده نزدیک نسبت به صدور مجوز دیگر مجمع‌های تخصصی کانون‌های فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی تعداد کانون‌های فرهنگی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را ۶۷۳ کانون عنوان کرد و ادامه داد: تعداد قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه‌ها، به صورت فعال در این کانون‌های فرهنگی مشغول به کار هستند که این آمار بیانگر این است که دانشجویان علوم پزشکی نسبت به فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها، اهمیت خاصی قائل هستند.

حضور فعال دانشجویان در نشریات


معاون وزیر بهداشت با اشاره به نرخ ۳.۲ درصدی مشارکت دانشجویان علوم پزشکی در نشریات دانشجویی خاطر نشان کرد: ۶ هزار و ۸۰۹ دانشجوی علوم پزشکی در نشریات دانشجویی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فعال هستند و این رقم، قابل توجه است. ضمن اینکه بر اساس آمارهای موجود، یک‌هزار و ۲۱۳ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت منتشر می‌شود.

وی در خصوص اهمیت تشکل «خانه نشریات دانشجویی» و تحقق این مهم در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: تاسیس و راه‌اندازی «خانه نشریات دانشجویی» با هدف استفاده از نظرات مشورتی و اجرایی نمایندگان دانشجویان در سیاستگذاری حوزه نشریات و پیگیری مشکلات صنفی حوزه نشریات دانشجویی با حضور نمایندگان ده منطقه آمایشی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای وزارت بهداشت در حوزه نشریات دانشجویی بود.

وی همچنین به میزبانی وزارت بهداشت در برگزاری جشنواره تیتر ۱۲ اشاره کرد و گفت: جشنواره تیتر ۱۲ بزرگترین جشنواره مطبوعاتی درون دانشگاه‌های سراسر کشور است که در سال آینده میزبانی آن به وزارت بهداشت سپرده شده است، در این جشنواره علاوه بر دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت، دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم  و دانشگاه آزاد اسلامی نیز شرکت می‌کنند و در تلاش خواهیم کرد این جشنواره نسبت به ادوار گذشته به لحاظ کمی و کیفی در سطح قابل قبولی برگزار شود.

دکترلاری در خصوص فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشجویان نیز گفت: خوشبختانه مسئولان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در چند سال گذشته، حضور فعالی در نشست‌ها، کنگره‌ها، برنامه‌های تشکل‌ها و اتحادیه‌ها داشته و به دنبال تعامل بیشتر با فعالان تشکل‌های اسلامی و گفت وگو درباره دغدغه‌ها، پیشنهادات و مشکلات آنان هستند تا از این طریق، شناخت بهتری از وضع فعالیت‌های تشکل‌ها به دست آورند. ضمن اینکه همواره معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان حمایت مالی داشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود به تاریخچه‌ای از فعالیت انجمن‌های علمی در سطح وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: انجمن‌های علمی- دانشجویی مستند به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۹۴ به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همچنین با هدف تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و نیز فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی و کارگروهی تشکیل شده است.

مشارکت۵.۸ درصدی دانشجویان علوم پزشکی در انجمن‌های علمی- دانشجویی


وی همچنین با اشاره به نرخ مشارکت۵.۸ درصدی دانشجویان علوم پزشکی در انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰۰ انجمن علمی- دانشجویی در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال هستند. همچنین بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر از دانشجویان علوم پزشکی با حضور در این انجمن‌های علمی، مشغول به فعالیت در عرصه‌های علمی و پژوهشی هستند.

معاون وزیر بهداشت همچنین در خصوص دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ نیز افزود: نرخ مشارکت دانشجویان علوم پزشکی در این دوره جشنواره ۹ درصد بود که رقمی قابل توجه است چرا که جشنواره بین‌المللی سیمرغ بزرگترین رویداد فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور  است که دانشجویان همه ساله می‌توانند در بخش‌های مختلف جشنواره از جمله فیلم، تئاتر، موسیقی، ادبی، هنرهای تجسمی و... شرکت کنند.

به گفته وی، امسال شاهد حضور دانشجویان از ۱۰۳ کشور مختلف در دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ بودیم که بیانگر استقبال چشمگیر دانشجویان بین‌الملل از این رویداد بزرگ فرهنگی- دانشجویی است. امسال در دهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز، تبریز، مشهد، اهواز و اصفهان حائز رتبه‌های نخست تا پنجم شدند. ضمن اینکه تعداد آثار شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره ۴۳ هزار و ۸۶۶ اثر بود. همچنین ۱۹ هزار و ۷۵۰ دانشجو ( داخلی و خارجی) در این دوره از جشنواره حضور داشتند.

معاون وزیر بهداشت همچنین به میزان رشد ۳۰ درصدی مشارکت دانشجویان، اساتید و کارکنان علوم پزشکی در جشنواره‌های ۲۳ و ۲۴ قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ۸۲ هزار و ۵۸۲ نفر امسال در بیست و چهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت مشارکت داشته‌اند و این درحالی است که سال گذشته در بیست و سومین دوره جشنواره، ۶۳ هزار و ۹۲۶ نفر از دانشگاهیان در این رویداد قرآنی شرکت کردند که این موضوع، بیانگر استقبال و افزایش مشارکت دانشگاهیان علوم پزشکی از جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت است.

ضرورت جلوگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی
 

دکتر لاری بر اهمیت «مشاوره و سلامت روان » و نیز جلوگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «افسردگی»، «اضطراب»، «وسواس فکری» و... به ترتیب از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی واختلالات روانشناختی رایج در میان دانشجویان علوم پزشکی است که باید با ارائه راهکارهای لازم ، بررسی‌های دقیق و آسیب‌شناسی کارشناسانه وعلمی نسبت به کاهش این اختلالات روانشناختی در میان جامعه آماری خود اقدام کرد.

وی بر لزوم ساماندهی وضعیت منابع انسانی در ادارات مشاوره و سلامت روان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده در حوزه مشاوره و سلامت روان برای هر ۳۵۰ نفر دانشجوی علوم پزشکی نیازمند به یک روانشناس در سطح خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها هستیم.  تعداد مشاوران و نیروهای انسانی در حوزه مشاوره و سلامت روان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۴۴۵ نفر است که بر اساس استاندارد، ما با کمبود بیش از ۱۶۵ نفر روانشناس بالینی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجه هستیم.

لاری به موضوع اهمیت موضوع «پایش سلامت‌روان دانشجویان علوم پزشکی» بخصوص دانشجویان نو ورود اشاره کرد و گفت: هر ساله همه دانشجویان علوم پزشکی از طریق تست‌های غربالگری، مورد پایش سلامت‌روان قرار می‌گیرند که این کار از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس تحلیل تست‌های غربالگری، درصدی از دانشجویان نیاز به مشاوره حضوری داشته و در نهایت برخی از دانشجویان نو ورود نیاز به مداخلات روانشناختی دارند.

آمار خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت
 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، آماری از تعداد خوابگاه‌های دانشجویی مجردی و متاهلی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه کرد و گفت: ۴۷۴ خوابگاه مجردی به مساحت یک‌میلیون و ۸۰ هزار و ۲۷۳ مترمربع و همچنین  ۲۵ خوابگاه متاهلی شامل ۸۸ واحد به متراژ ۶۲ هزار و ۵۶۴ متر مربع، کار اسکان دانشجویان علوم پزشکی در سراسر کشور را برعهده دارند. ضمن اینکه بر اساس آمارهای موجود، ۷۸ هزار و ۹۶۳ دانشجوی علوم پزشکی در خوابگاه‌های دانشجویی ساکن هستند که این رقم شامل ۳۶ درصد کل دانشجویان علوم پزشکی است.

لاری همچنین به سرانه کل فضای خوابگاهی به نسبت هر دانشجوی علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:‌در حال حاضر به ازای هر دانشجوی علوم پزشکی ( ساکن خوابگاه) ۱۳.۷ متر مربع فضای اسکان وجود دارد که تلاش داریم با افزایش فضاهای خوابگاهیاین رقم را به استانداردهای لازم نزدیک‌کنیم.

وی به رتبه‌بندی ۲۸۷ خوابگاه دانشجویی ملکی بر اساس شاخص‌های استاندارد اشاره کرد و گفت: بر اساس اعتبار سنجی‌های صورت گرفته از خوابگاه‌های دانشجویی، تعداد ۱۹۱ خوابگاه دانشجویی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور افزون بر ۳۰ سال قدمت دارند. ضمن اینکه تعداد ۸۷ خوابگاه در سطح کشور فاقد ایمنی لازم برای اسکان دانشجویان است که باید در جهت رفع این نقایص، تلاش کرد.

درجه بندی خوابگاه های دانشجویی

به گفته لاری، بر اساس رتبه‌بندی‌های انجام شده از ۲۸۷ خوابگاه دانشجویی علوم پزشکی، ۱۵ خوابگاه دانشجویی درجه دو، ۱۹۵ خوابگاه دانشجویی درجه سه و ۷۷ خوابگاه دانشجویی درجه چهار هستند و این درحالی است که هیچ یک از خوابگاه‌های دانشجویی ما به لحاظ کیفی و بر اساس شاخص‌های استاندارد از جمله اصول شهرسازی، معماری، عمرانی، تجهیزات و تاسیسات، در سطح درجه یک قرار ندارند.

لاری همچنین به اجرای طرح « الگوی تغذیه سالم بر اساس شاخص‌های اعتبارسنجی» و همچنین آماری از «سرانه فضای غذاخوری‌های دانشجویی» و «استفاده از تجهیزات صنعتی در تهیه، طبخ و توزیع غذا» در سطح دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گزارش آماری در این خصوص ارائه کرد و گفت: ۳۹ درصد از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به لحاظ استفاده از تجهیزات صنعتی در پخت و توزیع غذای در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند و مابقی در سطح متوسط و ضعیف قرار دارند که باید تلاش کرد این دانشگاه‌ها نیز به استانداردهای لازم دست یابند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود به سرانه فضاهای ورزشی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی سرانه ورزشی (به ازای هر دانشجو) یک تا دو متر مربع دارند. همچنین ۲۴ دانشگاه دارای سرانه ورزشی نیم تا یک متر مربع هستند. این درحالی است که هشت دانشگاه علوم پزشکی دارای سرانه ورزشی بین ۰.۳ تا ۰.۵ متر مربع می‌باشند. ضمن اینکه ۲۲ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی فاقد سالن‌ها و فضاهای ورزشی برای دانشجویان هستند که این رقم نگران کننده است.

دکترلاری همچنین ضمن ارائه گزارش آماری از چهاردهمین المپیاد ورزش‌های قهرمانی دانشجویان دختر وزارت بهداشت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مشارکت ۲۵ هزار دانشجو در این رویداد بزرگ ورزشی- دانشگاهی اظهار کرد: اسفند ماه امسال شاهد برگزاری  پنچمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی در خزرآباد ساری هستیم که باید در راستای افزایش سطح کیفی و کمی این المپیاد تلاش کرد و یکی از اهداف برگزاری این المپیادهای ورزشی،  جدا از کسب نتیجه، افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی است.

وی با اشاره به نرخ مشارکت بالای دانشجویان علوم پزشکی در پنجمین دوره المپیاد ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت، اظهار کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت در میان دستگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی، به لحاظ توسعه و گسترش ورزش‌های همگانی در میان جامعه هدف خود توانسته، به توفیقات خوبی دست یابد و امسال شاهد برگزاری پنجمین دوره این المپیاد در سطح وزارت بهداشت برای دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم و این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

دکترلاری گفت: از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل مشارکت‌شان در این رویداد بزرگ ورزشی- دانشجویی تشکر می‌کنم و امیدوارم امسال نیز شاهد مشارکت و حضور چشمگیر دانشجویان دختر و پسر در المپیاد پنجم باشیم؛ بدون شک برگزاری این المپیادها و تشویق و ترغیب دانشجویان علوم پزشکی به ورزش به ویژه ورزش همگانی، مهم‌ترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و این مساله یکی از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

ایجاد ردیف وام ویژه دستیاران و دانشجویان دکتری علوم پزشکی
 

معاون وزیر بهداشت همچنین به موضوع «پیگیری و ایجاد ردیف وام ویژه دستیاران و دانشجویان دکتری علوم پزشکی برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های وزیر بهداشت و مساعدت مسئولان وزارت بهداشت و همچنین رییس جدید صندوق رفاه دانشجویان این وزارتخانه و همکاری مسئولان برنامه و بودجه، با « ایجاد ردیف وام ویژه دستیاران و دانشجویان ph.d موافقت به عمل آمد که این موضوع یکی از دستاوردهای مهم در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به شمار می‌رود.

دکترلاری همچنین به استفاده از ظرفیت‌های تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: بر اساس این ظرفیت، به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و همچنین پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود باتصویب هیات‌های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۹۷ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیارخود اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود و بااولویت احداث خوابگاه‌های متاهلین موضوع بند پ ماده ۱۰۳ قانون برنامه ششم توسعه استفاده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند. صندوق‌های رفاه دانشجویان مکلف هستند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت‌های خود به منظور پرداخت یارانه سود و کارمزد احداث خوابگاه‌های متاهلین اقدام کنند.

تکمیل ۲۴ خوابگاه دانشجویی نیمه‌کاره

وی همچنین به انجام تفاهم‌نامه نهایی با بانک‌های عامل ملت و رفاه در جهت تکمیل ۲۴ خوابگاه دانشجویی نیمه‌کاره در سطح کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از ۶۰ درصد خوابگاه‌های ما فرسوده و مستهلک بوده و از عمر بالایی برخوردار هستند و با ابراز تاسف باید گفت طی سال‌های اخیر به موضوع خوابگاه‌های دانشجویی توجه چندانی نشده است و بیشتر مسئولان، پتانسیل و بودجه خود را صرف توسعه و رشد فضاهای بیمارستانی، مراکز بهداشتی و درمانی کرده‌اند و این رشد ناهمگون، لطمه و آسیب‌های زیادی به حوزه نظام آموزشی وارد کرده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: شاید اگر کمی مسئولان، نیم‌نگاهی به موضوع احداث خوابگاه‌های دانشجویی در سال‌های اخیر می‌کردند، وضعیت‌مان این گونه نبود. واقعا بایدگفت اوضاع خوابگاه‌های ما در خیلی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، مناسب نیست. خیلی از خوابگاه‌های ما به لحاظ استحکام و معماری از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و این آمار نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که باید برای احداث خوابگاه‌های استاندارد دانشجویی گام‌های بزرگی برداشت و از طریق منابع مختلف مالی، تسهیلات بانکی و همچنین وجود خیرین، فکری به حال خوابگاه‌ها کرد البته در این مسیر توافقات و مذاکراتی با چند بانک عامل از جمله بانک رفاه و ملت انجام شده است.

به گزارش وبدا، دکترلاری همچنین به تامین منابع، کارسازی و پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد ریال در قالب هشت نوع تسیهلات به دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال تحصیلی جاری در راستای ارائه خدمات تسهیلاتی به دانشجویان علوم پزشکی از جمله وام شهریه، وام تحصیلی، وام‌های مسکن و خوابگاه، وام استعداد درخشان، ودیعه مسکن، وام ضروری و کمک‌های بلاعوض نهایت تلاش خود را کرده است. ارائه خدمات فرهنگی، رفاهی، ورزشی و آموزشی به ۷۵ هزار نفر از دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت در مجموعه خزرآباد ساری از جمله دیگر تلاش‌های صندوق رفاه دانشجویان بوده است.

وی با بازدیدهای اخیر از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با حضور مسئولان ومدیران ارشد صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در پنج ماه گذشته اشاره کرد و گفت: بدون شک این بازدید و سرکشی‌های از خوابگاه‌ها و فضاهای ورزشی، فرهنگی و آموزشی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی  و همچنین دیدار با نمایندگان نهادهای دانشجویی، سبب می‌شود با کمبودها و مطالبات دانشجویان در حوزه‌های مختلف آشنا شده و در جهت رفع آنها تلاش کنیم.

مشارکت خیرین در ساخت خوابگاه‌های علوم پزشکی
 

لاری به رویکردهای مثبت و  سازنده صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در پنج ماه اخیر اشاره کرد و گفت: تعامل سازنده صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با دانشگاه‌ها و دانشجویان علوم پزشکی کشور، کمک به تعمیر، تجهیز و بهسازی خوابگاه‌های دانشجویی، جذب مشارکت خیرین در حوزه طرح‌های فرهنگی و رفاهی، حمایت از اردوهای جهادی، توجه و حمایت از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، لزوم اصلاح و بازبینی آیین‌نامه پرداخت و بازپرداخت با مشارکت دانشگاه‌ها و بهبود عدالت در اعطای تسهیلات دانشجویی با اجرای طرح هدفمندی ارائه وام‌های دانشجویی از مهم‌ترین رویکردهای صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال جاری بوده است.

معاون وزیر بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کمک هزینه تغذیه دانشجویان اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های مستقیم دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه و همچنین پیگیری‌های وزیر محترم بهداشت و مسئولان معاونت توسعه این وزارتخانه، طی ماه‌های گذشته از محل هدفمندی‌یارانه‌ها، مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای رفع مشکل کمبود شدید بودجه«تغذیه» به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واریز شده است که امیدواریم دانشگاه‌ها این مبلغ را صرف بهبود کیفیت پخت و تهیه غذای دانشجویان کنند.

سه مصوبه پیشنهادی در حوزه فرهنگی و دانشجویی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پایان به سه مصوبه پیشنهادی در حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ما درخواست داریم در اجلاس یک‌صد و دهم روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مصوب شود که در سال آینده مجوز جذب یک نفر روانشاس بالینی در هر یک از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صادر شود، همچنین به دلیل اهمیت بسیار زیاد فعالیت‌های فرهنگی در رشد و بالندگی دانشجویان و نیز مقدار بسیار اندک بودجه فرهنگی، هر گونه کاهش اعتبارات بودجه فرهنگی ممنوع شود. همچنین مصوب شود که رؤسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که خوابگاه ویژه دانشجویان متاهل ندارند، باید تمهیدات لازم را برای ایجاد این‌گونه خوابگاه‌ها اتخاذ کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 12 بهمن 98، کد مطلب: 98111208212: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین