پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
تغییر کاربری «کوچکه ره ش» یکی از تفرجگاه های شهر سنندج از سوی سازمان های مسئول موجب شده یکی از ظرفیت های ارزشمند طبیعی مرکز کردستان در مسیر نابودی قرار گیرد.

شعارسال: «کوچه ره ش» یکی از تفرجگاه‌های مهم در شهر سنندج است و علاوه بر اینکه اهمیت زیادی برای مردم ساکن در این شهر دارد، بخشی از خاطرات مردم سنندج در سالهای دور نیز به این منطقه گره خورده است.

 

هر چند که منطقه کوچه ره ش هیچ گونه امکانات و ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری ندارد و در یکی از محلات حاشیه و البته تاز ساخت در سنندج واقع شده است، ولی در ذهن و خاطر مردم این شهر اهمیت و جایگاه ویژه داشته و حتی در شعر شاعران و آواز هنرمندان سنندجی همواره نام بردن از این منطقه به هویت این شهر تبدیل شده است.

 

سال‌ها است در خصوص بهره برداری از ظرفیت و استعدادهای این تپه مشرف بر سنندج بحث و بررسی می‌شود و علاوه بر مسئولان شهری یعنی شهرداران و اعضای شورای شهر، حتی فرمانداران و استانداران کردستان هم از لزوم برنامه ریزی برای تبدیل کوچه ره ش به منطقه تفریحی و گردشگری سخن به میان آورده اند.

 

با وجود تمامی وعده‌های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی و شهرستانی، کوچکه ره ش نه تنها در مسیر بهبود شرایط قرار نگرفته و از آن به خوبی بهره برداری نمی‌شود که حتی شماری دیگر از مدیران و مسئولان کمر همت به نابودی این ظرفیت مهم بسته اند.

 

حصارکشی ۱۵ هکتار از اراضی «کوچکه ره ش» سنندج

 

داستان از جایی شروع می‌شود که چند سال قبل پارک علم و فناوری کردستان بخشی از وسعت این منطقه را به صورت رسمی تحویل گرفته و مقرر می‌شود که در این منطقه ضمن احداث ساختمان و دیگر زیرساخت‌های لازم، فضای تحقیقاتی را ایجاد کند.

 

اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سایر مراجع ذی صلاح نیز تمامی مجوزهای لازم را برای انجام فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز به پارک علم و فناوری کردستان صادر کرده و پس از اخذ مجوزهای لازم اقدامات و فعالیت‌های عمرانی در این منطقه آغاز می‌شود.

 

بعد از ساخت و سازهای اولیه و همچنین حصارکشی بخشی از کوچکه ره ش، صدای فعالان زیست محیطی و جمعی از سازمان‌های مردم نهاد با همراهی اقشار مختلف مردم بلند می‌شود و آنها مخالف هر گونه ساخت و ساز در این منطقه می‌شوند.

 

علیرغم اینکه هشدارهای لازم از سوی سازمان‌های مردم نهاد و دوست داران محیط زیست داده شد، عملیات عمرانی در این منطقه همچنان ادامه یافت تا اینکه جمعی از مردم سنندج با تجمع در این منطقه و با کوهپیمایی در کوچکه ره ش، بار دیگر مخالفت خود را اعلام کردند.

 

در حالی که اداره کل راه و شهرسازی کردستان با هماهنگی شهرداری سنندج خود مجوز تخریب و ساخت و ساز در این منطقه را صادر کرده بودند، حال از درب مخالفت با این ساخت و سازها وارد شده و خبر از اقدامات قضائی برای متوقف کردن این پروژه می‌دهند.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در واکنش به ساخت و ساز در کوچکه ره ش، اظهار داشت: ۱۵ هکتار از اراضی کوچکه ره ش در اختیار پاک علم و فناوری قرار گرفته است و از سال ۹۵ تاکنون نیز این اراضی در اختیار پارک بوده است.

 

صدیق ثابتی ادامه داد: طی چند هفته اخیر و به دلیل اقدام به ساخت و ساز در کوچکه ره ش و به دنبال اعتراض سازمان‌های مردم نهاد اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان کار را متوقف کرده و از طریق مختلف به دنبال بازگرداندن این زمین به بیت المال است.

 

وی گفت: پارک علم و فناوری موظف است که در مدت زمان یک هفته نسبت به متوقف کردن همه اقدامات مرتبط با ساخت و ساز و بازگرداندن شرایط زمین به حالت اولیه اقدام کند.

 

جلوگیری از ساخت و ساز علیرغم صدور مجوز احداث از سوی شهرداری

 

در حالی که خود اداره کل راه و شهرسازی کردستان متولی واگذاری زمین به پارک علم و فناوری بوده است، این بار نیز خود آنها نسبت به بازپس گیری زمینی که به صورت قانونی واگذار کرده اند، اقدام کرده اند.

 

در همین حال شهرداری سنندج نیز در سال ۹۶ و با طی تمام مراحل مجوز ساخت و ساز در کوچکه ره ش را صادر کرده بودند، امروز خبر از ممانعت برای ساخت و ساز در این منطقه را اعلام می‌کنند.

 

شهردار سنندج در این رابطه اظهار کرد: پروانه حصارکشی از سوی شهرداری منطقه دو سنندج صادر شده بود و بعد از صدور پروانه و آغاز عملیات احداث و حصارکشی، نزدیک به یک سال است که شهرداری مانع انجام کار شده و کار متوقف شده است.

 

حشت صیدی بیان کرد: در این راستا شهرداری سنندج هیچ گونه مسئولیتی ندارد.

 

در حالی که شهردار سنندج خبر از نداشتن مسئولیت از سوی شهرداری را سر می‌دهد که نهاد متولی صدور مجوز برای حصارکشی در منطقه کوچکه ره ش، خود شهرداری سنندج بوده است و پارک علم و فناوری مجوز رسمی از شهرداری در اختیار دارد.

 

افشاگری عضو شورای شهر سنندج در خصوص ماجرای کوچکه ره ش

 

داستان زمان پیچیده‌تر می‌شود که غریب سجادی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی شخصی خود، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و ابعاد جدیدی از این اقدام را روشن می‌کند.

 

این عضو شورای اسلامی شهر سنندج اعلام کرد: از مدتها قبل پارک علم و فناوری با دانشگاه کردستان به توافق رسیدەاند که به جای کۆچکە رەش، پارک علم و فناوری در دانشگاە کردستان احداث شود و امروز این پروژە کلنگ زنی شده است.

 

وی ادامه داد: شرط این توافق تعهد پارک علم و فناوری مبنی بر واگذاری اراضی واگذار شده به آنها در کۆچکه ڕەش به دانشگاه کردستان است و با توجه به نوع کاربری تعریف شده برای محدوده کۆچکەڕەش حدود ۱۵ هکتار از محدوده مذکور چند سال قبل توسط راه و شهر سازی استان به آنها واگذار شده است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر سنندج گفت: اما آنچه امروز اتفاق افتاده تنها پاک کردن صورت مسئله در کوتاە مدت است و هنوز بالغ بر ۲۰۰ هکتار از اراضی این تپه دارای کاربری آموزشی است.

 

وی بیان کرد: لطفاً با مردم صادق باشیم و زمانی می‌توان مدعی حل موضوع شد که بر اساس مصوبه و تاکید شورای عالی شهرسازی اراضی مذکور ابتدا به کاربری فضای سبز تغییر کاربری داده شود و بعد هر گونه طرح و ساخت و ساز در آن صرفاً در راستای مصوبه مذکور و بر اساس مطالعات طرح ساماندهی تپه‌ها باشد.

 

در حالی که شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی کردستان مقصران شرایط و وضعیت فعلی حاکم بر کوچه ره ش در سنندج هستند که امروز با حضور در مقابل دوربین‌های صدا و سیما، ژست دفاع از محیط زیست و منابع طبیعی می‌گیرند.

 

بدون شک بر اساس آنچه این عضو شورای اسلامی شهر سنندج اعلام می‌کند، کمر به همت نابودی کوچکه ره ش، از سوی مدیران مرتبط با موضوع گرفته شده و آنها به جای درمان اساسی آن، به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16بهمن1398 ، کدخبر: 4844180: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین