پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
شامگاه 15 بهمن‌ماه، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در جلسه‌اس از پیش اعلام نشده، رسماً بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران لیست نمی‌دهد و احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند خودشان مستقل در انتخابات شرکت کنند. بهانه‌ی این اقدام شورای سیاست‌گذاری اعتراض به ردصلاحیت برخی کاندیداهای اصلاح‌طلب بود.

شعارسال: بیانیه روزهای گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر لیست ندادن در تهران را می‌توان پایان کار این شورا و بازگشت مدیریت فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان به احزاب باشد.
 
شامگاه 15 بهمن‌ماه، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در جلسه‌اس از پیش اعلام نشده، رسماً بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران لیست نمی‌دهد و احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند خودشان مستقل در انتخابات شرکت کنند. بهانه‌ی این اقدام شورای سیاست‌گذاری اعتراض به ردصلاحیت برخی کاندیداهای اصلاح‌طلب بود.
 
شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از زمان انتخابات مجلس نهم در سال 94 با پیشنهاد سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات و به ریاست محمدرضا عارف شکل گرفت تا برای نحوه ورود جریان اصلاحات و لیست انتخاباتی آنها برنامه‌ریزی کند.
 
 پیش از تشکیل این شورا، در اکثر ادوار انتخابات مجلس یا شورای شهر، نهاد دیگری متکفل امور انتخاباتی اصلاح‌طلبان بود که «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» نام داشت.
 
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات متشکل از حدود 30 حزب اصلاح‌طلب بود که ریاست آن بصورت دوره‌ای هر سه ماه یکبار به یکی از احزاب این شورا واگذار می‌شد. سال 94 تمام این احزاب به‌همراه برخی چهره‌های حقیقی در شورای سیاست‌گذاری وارد شدند که خروجی آن لیست امید در انتخابات مجلس دهم بود.
 
با پایان انتخابات مجلس دهم، این شورا به‌حالت تعلیق درآمد تا اینکه مردادماه 95، جلسه‌ای در بنیاد باران شکل گرفت تا این شورا مجدداً به فعالیت برای انتخابات 96 بپردازد. در این مرحله، برخی احزاب اصلاح‌طلب از همکاری با این شورا سرباز زدند. حزب اعتماد ملی، مردم‌سالاری، اراده ملت، مجمع نیروهای خط امام (ره) و انجمن اسلامی مهندسان و همچنین محسن رهامی دبیرکل سابق انجمن مدرسین دانشگاه‌ها و از چهره‌های سرشناس جبهه اصلاحات از جمله معترضان به سازوکار شورای سیاست‌گذاری بودند.
 
3 مهر سال 95، مجمع نیروهای خط امام (ره)، حزب اعتماد ملی، حزب مردم‌سالاری، حزب اراده ملت ایران، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، انجمن اسلامی مهندسان ایران و حزب وحدت و همکاری ملی با انتشار بیانیه‌ای ماموریت شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی را پایان یافته دانستند و تاکید کردند که "انسجام اصلاح‌طلبان صرفاً از طریق احزاب خواهد بود".
 
اعتراض اصلاح‌طلبان به شورای سیاست‌گذاری به نحوه بستن لیست امید و خط خوردن نام برخی اصلاح‌طلبان با سابقه حزبی و همچنین عملکرد ضعیف نمایندگان فراکسیون امید برمی‌گشت. این اعتراضات موجب شد تا احزاب منتقد شورای سیاست‌گذاری، با تشکیل گروهی با نام "شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب" اقدام به دادن لیستی مجزا برای انتخابات شوراها کنند.
 
در انتخابات سال 96 اصلاح طلبان با دو لیست به عرصه انتخابات آمدند که اگرچه شورای سیاست‌گذاری به رهبری عارف پیروز انتخابات بود اما نشان از شکاف عمیق در احزاب اصلاح‌طلب بر سر این بود که چه نهادی باید متکفل امور انتخاباتی اصلاح‌طلبان باشد؟
 
با پایان انتخابات سال 96، شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت‌های خود را کاهش داد اما در این مرحله انتقادات شدیدتری به سازوکار این شورا وارد شد. حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار و حزب کارگزاران نیز به صف منتقدان "عارف" پیوستند و طرح تشکیل پارلمان اصلاحات را کلید زدند که البته به سرانجام نرسید.

با تشکیل اولین دوره شورای سیاست‌گذاری در آبان ماه 97، تصاویر منتشر شده حاکی از قهر برخی احزاب اصلاح‌طلب از این شورا داشت. حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، حزب کارگزاران، خانه کارگر و حجت‌الاسلام رهامی عضو حقیقی شورای سیاست‌گذاری از غائبان این نشست بودند.
 
علت انتقاداتی که به شورای سیاست‌گذاری می‌شد، حضور افراد حقیقی به‌ویژه وابستگان ه به حزب اتحاد ملت و احزاب منحله‌ای مانند مشارکتن و مجاهدین انقلاب بود که به رادیکال بودن و تندروی مشهورند. محمدعطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با تسنیم به همین مسئله اشاره کرده و گفته بود: "‌ به‌دلیل پیوند عمیقی‌تری که میان برخی دوستان در جریان اصلاح‌طلبی با رئیس‌ دولت اصلاحات وجود دارد، معمولاً آنها از سهم بیشتری در ائتلاف‌ها برخوردار هستند که این مسئله مورد نقد حزب کارگزاران قرار دارد چراکه در کار جمعی تک‌روی حتماً جایی ندارد."
 
امسال و با آغاز ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف که سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات 94 بود و ریاست شورای سیاست‌گذاری را برعهده داشت از ثبت‌نام خودداری کرد و برخلاف دوره قبل، اصلاح‌طلبان کم‌فروغ ظاهر شدند و روز آخر ثبت‌نام، مجید انصاری وارد عرصه شد تا خلأ نبود سرلیست را برای آنها پر کند. این مسئله موجب انتقاد اصلاح طلبان شد و محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی در یادداشتی با اشاره به بی‌کفایتی شورای سیاست‌گذاری نوشت: "آقای عارف فکر کردند چون خودشان نامزد نمی‌شوند نیاز نیست در مقام رییس شورای عالی اصلاح طلبان از دیگران دعوت کنند و دیگر بزرگان..."
 
با اعلام نتیجه اولیه بررسی صلاحیت‌ها، شورای سیاست‌گذاری که طیف وابسته به مشارکت در آن اکثریت را داشتند سازِ لیست ندادن را کوک کردند و در جلسه آخر شورای سیاست‌گذاری اعلام کردند که شورای سیاست‌گذاری لیست نخواهد داد بلکه احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند شخصا اقدام به معرفی کاندیدا کنند.
 
در واقع آنچه در جلسه آخر اصلاح‌طلبان رخ داد، ختم آبرومندانه شورای سیاست‌گذاری به رهبری عارف و بازگشت امور به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود. فردای جلسه اصلاح‌طلبان محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در گفتگو با تسنیم اعلام کرد که 12 حزب اصلاح‌طلب قرار است در یک ائتلاف با یکدیگر برای انتخابات مجلس برنامه‌ریزی کنند.
 
28 مهرماه امسال نیز مصطفی کواکبیان در زمان ریاست بر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اقدام به تشکیل کارگروه‌های استانی برای انتخابات کرده و گفته بود: "اعضای کمیته امور استان‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور به‌منظور ساماندهی شورای هماهنگی استان‌های سراسر کشور و ارسال گزارش به شورای هماهنگی کشور انتخاب شده‌اند و جهت برگزاری جلسات شوراهای استانی به استان‌ها سفر خواهند داشت."
 
با اقدام روزهای گذشته اصلاح‌طلبان، بنظر می‌رسد تجربه شورای سیاست‌گذاری تمام شده و دوباره امور انتخاباتی اصلاح طلبان با محوریت احزاب به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات واگذار شده است.
 
                                           
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تسنیم     ،تاریخ انتشار:  18  بهمن    1398،کدخبر: 2196860  ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین