پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۸۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
انتشار خبر محکومیت زندان پدر و مادری به جرم ختنه دختر ۲۱ ماهه‌شان در ایرلند، در آستانه سالروز جهانی رد هرگونه مدارا با مثله کردن جنسی زنان، بار دیگر موضوع انجام اعمال خطرناک بر روی جسم زنان را به‌عنوان یک مسئله رایج در جهان پررنگ کرد.

شعارسال: هرچند ختنه یا مثله کردن جنسی زنان در ایرلند از سال ۲۰۱۲ به‌عنوان یک جرم شناسایی شده و حداکثر ۱۴ سال زندان برای مرتکبان آن تصویب شده ولی پیش‌از این زوج ساکن دوبلین، هیچ فردی به این جرم روانه زندان نشده بود.

 

این در حالی است که مطابق آمار رسمی ثبت شده در سال ۲۰۱۶ میلادی، پنج هزار و ۷۹۰ زن و دختر خردسال ساکن ایرلند مورد عمل ختنه قرار گرفته بودند و همچنان هزار و ۶۳۲ نفر دیگر در معرض ریسک بالای انجام این اقدام قرار داشته‌اند.

 

این آمار گویای این امر است که فراتر آفریقا و خاورمیانه، ختنه زنان بدل به یک مسئله جهانی شده و ابعاد آن از مرز تصورهای اولیه حامیان حقوق زنان فراتر رفته است. به طوری که افزون بر ۳ میلیون دختری که سالانه در آفریقا در معرض ختنه قرار دارند، ۳۵۰ هزار زن و دختری که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند، با ریسک انجام عمل ختنه قرار دارند.

 

با وجود این که متخصصان سازمان جهانی بهداشت بارها تأکید کرده‌اند که این عمل هیچ فایده درمانی و ضرورت پزشکی ندارد ولی انجام آن تاکنون سلامتی ۲۰۰ میلیون زن را در جهان به خطر انداخته است.

 

هرچند که اتحادیه اروپا ختنه زنان را ممنوع کرده و آن را عمل ضد حقوق بشری تشخیص داده ولی مطابق اعلام سازمان جهانی بهداشت، ختنه زنان در کشورهای فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و آلمان بیش از سایر کشورهای اروپایی رایج است.

 

البته دلایل این اقدام بر پایه تفاوت‌های قومی، فرهنگی و جغرافیایی متفاوت است ولی عموماً به دلیل بدل شدن به یک هنجار اجتماعی و تصور تأثیرگذاری آن بر ازدواج زودتر دختران رایج شده است.

 

مطابق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مراقبت‌های لازم برای بسیاری از دختران و زنان ختنه شده تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۱.۴ میلیارد دلار هزینه در برداشته که پیش‌بینی شده این رقم تا سال ۲۰۴۷ به ۲.۳ میلیارد دلار برسد.

 

کمیسیون اروپا اخیراً خواستار محو و ریشه‌ای این اقدام پرمخاطره شد و سازمان بهداشت جهانی نیز که از سال ۲۰۰۳ میلادی، ۶ فوریه (۱۷ بهمن) را به نام روز «رد هرگونه مدارا با مثله کردن جنسی زنان» نام‌گذاری کرده، شعار سال ۲۰۲۰ خود را توقف و پایان دادن به این عمل خطرناک انتخاب کرده است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شانا، تاریخ انتشار: 18بهمن1398 ، کدخبر: 9070: shana.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
متاسفانه در کل دنیا حق دخترها رو ضایع می کنند و تبعیض جنسیتی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین