پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۶۰۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
هادی سلیمی زاده، یک کارشناس اقتصادی صنعت پوشاک را حوزه‌ای دانست که در رکودهای اقتصادی نیز رونق داشته و می‌تواند ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد، گفت: اگر ما بتوانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات پوشاک داشته باشیم، بیش از ۱۵۰ هزار شغل مستقیم و ۲۲ هزار شغل غیر مستقیم در صنعت پوشاک ایجاد می شود.

شعار سال:یک کارشناس اقتصادی صنعت پوشاک را حوزه‌ای دانست که در رکودهای اقتصادی نیز رونق داشته و می‌تواند ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد، گفت: اگر ما بتوانیم ۵۰۰ میلیون دلار صادرات پوشاک داشته باشیم، بیش از ۱۵۰ هزار شغل مستقیم و ۲۲ هزار شغل غیر مستقیم در صنعت پوشاک ایجاد می شود.

 هادی سلیمی زاده، کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه صنعت پوشاک، حوزه ای اشتغالزا است، گفت: حجم بازار صادرات پوشاک در سال ۲۰۱۵ در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است و تخمین زده می شود در سال های آتی به ۲ هزار میلیارد دلار برسد.

وی چین و بنگلادش را دارای رتبه اول و دوم در تولید پوشاک دانست و گفت: کشور ما سهم ناچیزی در صادرات پوشاک دارد. ما در بین کشورها، ارزانترین نیروی کار را در اختیار داریم و صنعت پوشاک نیز حوزه ای که نیروی انسانی محور است. سود دهی همه زنجیره تولید پوشاک، بسیار خوب است. باید در حوزه طراحی پوشاک وارد شد، چرا که طراحی لباس، سودده ترین حوزه تولید است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید در حوزه پوشاک برند سازی کرد، افزود: ترکیه که در لباس معروف است، به دلیل خرید برندهای ایتالیایی بوده است. باید برای خرده فروشی نیز سیاست گذاری کرد تا پوشاک ارزان بدست مردم برسد.

وی ادامه داد: چالش حوزه صنعت پوشاک این است که خرده فروش، از تولید کننده بیشتر سود می برد. دلیل آن هزینه های سرباری است که فروشنده خرده فروش وارد می شود که بخش عمده این هزینه، مربوط به اجازه مغازه است.

سلیمی زاده بانک ها را عامل گرانی اجاره بهای مغازه های تجاری دانست و اظهار کرد: مکان های خوب تجاری شهرها در اختیار بانک ها است و آنها قیمت ها را تعیین می کنند.

کارشناس اقتصادی در برنامه پایش گفت : تولیدی‌های پوشاک در کشور به طور نامتوازن پخش شده‌اند. به گونه ای که ۴۰ درصد تولیدی ها در تهران، ۲۰ درصد در مشهد و ۱۰ درصد در آذربایجان شرقی استقرار دارند. باید به سمتی برویم تا در مناطق محروم نیز تولیدی پوشاک تاسیس شود. زیرا به دلیل نیروی کار ارزان قیمتی که در این مناطق است، هزینه تولید پوشاک کاهش می یابد و به فروش راحت تر آن کمک می کند.

وی افزود: دلیل متمرکز بودن تولید پوشاک در مناطقی با هزینه های زیاد این است که زنجیره ارزش تولید پوشاک در تهران متمرکز می باشد و استقرار در نواحی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

سلیمی زاده ادامه داد: باید در زنجیره ارزش پوشاک سیاست گذاری های صحیحی داشت و از پایین به بالا سیاست گذاری انجام شود. پتانسیل اشتغال زایی صنعت پوشاک ۲ میلیون شغل است که در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

کارشناس اقتصادی گفت: دستمزدهای صنعت پوشاک نیز، مطلوب است. با توجه به اینکه در حال حاضر واردات پوشاک صرفه اقتصادی ندارد، باید به صنعت پوشاک توجه جدی کرد. به نحوی که بتوانیم در حوزه پوشاک نیز ضمن تامین نیازهای داخلی، به صادر کننده ای خوب تبدیل شویم.

وی در پایان افزود: در صنعت پوشاک این ظرفیت وجود دارد که ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارز آوری داشته باشد. ورود فعالانه در صنعت پوشاک می تواند مشکلات اشتغال کشور را حل کند تا آنجا که واردات نیروی کار نیز لازم می شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:19بهمن1398،کد خبر: 98111913366،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
ظزفیت های صنعت پوشاک ایران فقط بروی کاغذ می تونه این همه باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین