پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
۷ سرباز ارتش تروریست آمریکا در جریان حمله یک سرباز ارتش افغانستان به هلاکت رسیدند

شعارسال:در ادامه افزایش تلفات بی‌سابقه نظامیان آمریکایی در ۴۰ روز گذشته، ۷ نظامی آمریکایی در حمله یک سرباز افغان در ایالت ننگرهار افغانستان کشته شدند.
به گزارش المیادین، در ۴۰ روز گذشته ارتش آمریکا تلفات بی‌سابقه‌ای را در سوریه، آلمان، سقوط هواپیمای اطلاعاتی آمریکا در افغانستان و... متحمل شده است. علاوه بر این تلفات، ارتش آمریکا حاضر به اعلام تعداد تلفات ارتش این کشور در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد نشده و صرفا طی چند مرحله تعداد زخمی‌ها را در نهایت ۶۴ نفر آن هم با عنوان خودساخته ضربه مغزی خفیف اعلام کرده است. این موضوع در مناظره اخیر دموکرات‌ها مورد انتقاد شدید جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار گرفت و وی صراحتا ضربات وارده را شدید اعلام کرد.
در حمله سرباز افغان به سربازان آمریکایی در افغانستان هم روال آمریکا کما فی‌السابق پنهانکاری بوده است، به گونه‌ای که در واکنشی شتاب‌زده در یک بیانیه تعداد کشته‌ها را ۲ نفر و زخمی‌ها را ۶ نفر اعلام کرد. با این حال اما منابع محلی افغانستان تعداد کشته‌های آمریکا در حمله این سرباز را ۷ نظامی آمریکایی اعلام کرده‌اند. ارتش تروریست آمریکا البته سرباز بودن فرد مهاجم را زیر سوال برده و به این نکته اکتفا کرده که وی لباس سربازان را بر تن کرده بود، با این حال منابع محلی افغانستان وی را سرباز و تحت آموزش ارتش آمریکا دانسته‌اند.
برای اهمیت این حمله کافی است بدانیم کل نظامیان آمریکایی کشته شده در افغانستان از ابتدای اشغال این کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون ۲۴۰۰ نفر بوده است. سال گذشته میلادی نیز سال پرتلفاتی برای سربازان آمریکایی در افغانستان بود، به گونه‌ای که ۲۰ نظامی آمریکایی در سال ۲۰۱۹ کشته شدند.

سالی که نکوست...
اگر تلفات عجیب و غریب و بی‌سابقه سربازان آمریکایی در عراق، آلمان و بقیه نقاط دنیا در ۴۰ روز گذشته را نادیده بگیریم، افغانستان به خودی خود در حال تبدیل به پرونده‌ای بزرگ برای آنها در سال ۲۰۲۰ است. ماه گذشته میلادی سقوط یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در غزنی افغانستان خبرساز شد. به گفته منابع افغانستانی، چند نفر از مقامات ارشد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این هواپیما حضور داشتند که همه کشته شدند. ارتش آمریکا در ابتدا سیاست سکوت را پیش گرفت ولی بعد از مشخص شدن آمریکایی بودن هواپیمای سقوط‌کرده طوری وانمود کرد که گویا هیچ مقام مهمی در این هواپیما حضور نداشته و افراد کشته شده دون‌پایه بوده‌اند. با این حال خیلی زود مشخص شد هواپیمای سقوط‌کرده جزو هواپیماهای خاص سازمان سیا بوده است و افراد دارای رده‌بندی اطلاعاتی خاص مجاز به استفاده از آن بوده‌اند. آمریکایی‌ها همچنین بلافاصله لاشه هواپیمای سقوط‌کرده را هم نابود کردند تا اطلاعاتی از آن به بیرون درز نکند. عصر همان روز که هواپیمای آمریکایی‌ها سقوط کرد رسانه‌های محلی افغانستان و منابع طالبان از هدف قرارگرفتن یک هلیکوپتر متعلق به ارتش آمریکا در یک حمله دیگر خبر دادند که البته با تکذیب ارتش آمریکا مواجه شد.
حمله اخیر سرباز افغان به نظامیان آمریکا سومین حادثه پرتلفات برای آمریکایی‌ها طی ۲۰ روز گذشته محسوب می‌شود که در نوع خود بی‌سابقه است.

مشتی از خروار نارضایتی
حمله سرباز افغان به سربازان آمریکایی بخشی از واکنش مردم افغانستان به اشغال ۱۹ ساله کشورشان توسط آمریکاست. آمریکایی‌ها حالا علاوه بر سایر مشکلات کهنه خود در افغانستان باید حساب ویژه‌ای را برای نارضایتی‌های اینچنینی باز کنند. آمریکایی‌ها در تحلیل خود از وقایع اینچنینی بلافاصله فرد یا افراد مهاجم را به طالبان منتسب می‌کنند تا نارضایتی مردم افغانستان از حضور خود در این کشور را پنهان کنند، حال آنکه بر کسی پوشیده نیست که پروژه اشغال افغانستان اگر چه با وعده آزادی و پایان تسلط طالبان آغاز شد اما حالا نه تنها قدرت طالبان کم نشده است که تازه آمریکایی‌ها با آنها بر سر میز مذاکره نشسته‌اند و از آزادی هم خبر چندانی نیست.
شدت نارضایتی از آمریکایی‌ها در افغانستان کم نیست. با وجود سانسور خبری و گزارش‌های هدف‌دار شبکه‌های پربیننده آمریکایی هرازگاهی یک جمله از میان یک گزارش آنها همه پنهانکاری‌ها را نابود می‌کند. به عنوان مثال دیروز جنیفر گلس، خبرنگار سی‌ان‌ان در واکنش به حمله این سرباز افغان به نظامیان آمریکایی در لفافه به نارضایتی‌های افغان‌ها اشاره کرد و گفت: نظامیان آمریکایی اکنون با این شرایط با نوعی بی‌اعتمادی به نیروهای مسلح دولتی افغانستان مواجه هستند و هر آن در نگرانی و هراس از کشته شدن به دست نیروهایی که خود آموزش داده‌اند به سر می‌برند. گلس ادامه داد: حملات توسط نیروهای مسلح دولتی یک مشکل عمده برای نظامیان آمریکایی است به‌طوری که این موضوع در سال ۲۰۱۲ میلادی در افغانستان به اوج خود رسید و در ۳۶ حمله از این دست ۵۱ نظامی خارجی (آمریکایی و همپیمانان ناتو) کشته شدند.

 عصبانیت افغان‌ها از سخنان بایدن
نه فقط رفتارهای نظامیان آمریکایی و اشغال این کشور، بلکه حتی اظهارنظرهای مقامات آمریکا هم این روزها به دقت مورد رصد و تحلیل مردم افغانستان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال بعد از آنکه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در مناظره اخیر دموکرات‌ها درباره افغانستان سخن گفت، خشم افغانستانی‌ها را برانگیخت. بایدن گفت: امکان ندارد افغانستان متحد شود. وی افزود: من به افغانستان چندین سفر داشته‌ و به این نتیجه رسیده‌ام که امکان ندارد این کشور متحد شود. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرد: من پیش از این نیز مخالف ملت‌سازی در افغانستان بوده‌ام. جو بایدن پیش از این نیز در یک مناظره انتخاباتی تلویحا راه‌حل فدرالیسم را برای افغانستان پیشنهاد کرده بود. وی گفته بود که افغانستان ۳ کشور متفاوت بوده و قابل جمع در یک کشور نیست و در حال حاضر پاکستان ۳ ولایت این کشور را در کنترل دارد.
این در حالی است که وحید عمر، مشاور راهبردی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به این اظهارات خطاب به بایدن گفت: ما نیاز به ملت‌سازی شما نداشته‌ایم! ما از قرن‌ها قبل به این طرف یک ملت بوده و در حال حاضر یک کشور متحد هستیم. وحید عمر تاکید کرد که آمریکا برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی به افغانستان آمده است.

رکوردزنی خودکشی سربازان آمریکا
رکوردزنی خودکشی در میان سربازان آمریکایی هم برای ارتش این کشور به بحران جدیدی تبدیل شده است. دیروز پایگاه اینترنتی ان‌بی‌سی نیوز به نقل از آمار اولیه و رسمی گزارش داد خودکشی در میان نظامیان نیروی هوایی آمریکا به صورت قابل توجهی در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) افزایش یافته که در طول ۳ دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. ان‌بی‌سی نیوز با اشاره به تلاش‌های گسترده در ارتش آمریکا برای مقابله با مشکل خودکشی، نوشت: دلیل افزایش خودکشی در میان افسران نیروی هوایی کاملا مشخص نیست. بر اساس آمارها نیروی هوایی آمریکا در سال گذشته (۲۰۱۹) شاهد ۸۴ مورد خودکشی موفق در میان نظامیان خود بوده است، این در حالی است که در طول ۵ سال گذشته تعداد خودکشی در میان نظامیان نیروی هوایی آمریکا بین ۶۰ الی ۶۴ مورد ثابت بوده است. آمار و مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد تا قبل از سال ۲۰۱۹ بیشترین تعداد خودکشی در میان نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۱۵ ثبت شده که ۶۴ مورد بوده است. بر اساس گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مهم‌ترین عوامل خودکشی به استرس و اضطراب نسبت به اعزام نظامیان به مناطق جنگی در عراق و افغانستان مربوط می‌شود. در همین حال، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد عوامل دیگری مانند مصرف مشروبات الکلی و اختلالات شخصیتی نقش مهمی در خودکشی نظامیان آمریکایی دارد.

سرباز آمریکایی: مافوقم گفت کودک افغان سگ است؛ او را بکش!
کشتار غیرنظامیان در افغانستان و عراق رویه‌ای عادی برای ارتش آمریکاست. آمریکایی‌ها بویژه در افغانستان این مدل از حملات خود را با پهپاد انجام می‌دهند. شنیدن این رویکرد طبیعی ارتش آمریکا وقتی جالب‌تر می‌شود که یک هدایت‌گر پهپادی ارتش آمریکا از عملیات‌های پهپادی آمریکا سخن بگوید. براندون بریانت که زمانی در ارتش آمریکا هدایت‌گر پهپاد بوده، در مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت، برگ دیگری از جنایات انجام شده توسط آمریکایی‌ها در افغانستان را رو کرد. بریانت در توصیف کارهایی که به گفته خودش مجبور بوده در ارتش آمریکا انجام دهد گفت نظامیان آمریکایی از نازی‌ها بدتر هستند. این سرباز آمریکایی به مدت ۶ سال در نیروی دریایی مشغول به کار بوده و در طول این دوره هدایت پهپادهای شکارچی را از پایگاهی در لاس‌وگاس بر عهده داشته است. بریانت درباره علت بیرون آمدنش از ارتش آمریکا گفت زمانی که قرار بود ساختمانی را در افغانستان با موشک مورد هدف قرار دهد، متوجه می‌شود کودکی در حال خروج از آن است. با این حال هنگامی که این موضوع را به مافوقش گزارش کرده، دستور ادامه عملیات را دریافت کرده است. بریانت گفت مافوقش به او گفته: «آن چیزی که دیدی فقط یک سگ لعنتی بود؛ بمب را بینداز». پس از این اتفاق بریانت از ارتش آمریکا استعفا کرد و به روشنگری‌ درباره برنامه‌های پهپادی پنتاگون پرداخت. این سرباز آمریکایی می‌گوید در طول خدمتش در نیروی هوایی آمریکا در کشته شدن دست‌کم ۱۳ نفر به‌ طور مستقیم نقش داشته و جوخه او در مجموع ۱۶۲۶ هدف را منهدم کردند که در میان‌شان زنان و کودکان نیز به چشم می‌خورند. بریانت درباره یکی از مأموریت‌هایش شرح داد: دود حاصل از انفجار پراکنده شد و قطعات بدن ۲ نفر را اطراف گودال ناشی از انفجار دیدم و مردی در آنجا بود که پای راستش از زانو قطع شده بود. او پایش را گرفته بود و روی زمین غلت می‌خورد و خون از پایش بیرون می‌زد. مدت زمان زیادی طول کشید تا بمیرد. من فقط تماشا می‌کردم. وی افزود: تصویری که روی صفحه نمایش بود همچنان در سرم وجود دارد. هر بار که به آن فکر می‌کنم، آزارم می‌دهد. زمانی که ماشه را فشار دادم می‌دانستم این کار اشتباه است. در درونم این حس را داشتم که به یک قاتل تبدیل شده‌ام. بریانت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ عضو نیروی ارتش آمریکا بود، گفت: آنچه در آنجا می‌دیدم کاملا برعکس چیزی بود که درباره افتخار و عدالت و تمرینات جنگی آموخته بودم. اینکه چقدر افراد در ارتش نسبت به تمام این چیزها بی‌تفاوت بودند برایم رعب‌آور بود. ما در آمریکا جای‌مان امن بود ولی برای آنها اینطور نبود. ما بردیم ولی به همین شکل پیش نخواهد رفت. به گزارش فارس، او گفت به‌ خاطر عدم اطمینان از درست بودن کاری که انجام می‌داده است از سوی مافوق خود مورد تنبیه و تحقیر قرار می‌گرفته تا در کارش باقی بماند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار:21 بهمن ماه1398، کدخبر:216278، www.vatanemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
0
0
بیچاره سربازان در هر کجای دنیا همیشه قربانی زیاده خواهی رهبران میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین