پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
معاون رییس‌جمهور از دیدار با رییس دیوان عدالت اداری برای پیگیری پرونده‌های خروج از ثبت خبر داد و گفت: خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی، حدود یک سال است که از حالت بحرانی و حاد خارج شده است.

شعار سال:

مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به پرسش که درباره‌ی علت پیگیری نکردن موضوع خروج آثار تاریخی از فهرست ملی در شورای عالی میراث فرهنگی و به جای آن پرداختن به موضوعاتی دیگر چون ساماندهی انجمن‌های میراث فرهنگی و یا اعطای پروانه به مجموعه‌داران اموال فرهنگی و تاریخی، با بیان این‌که در یک سال گذشته فقط یک پرونده مربوط به خروج آثار تاریخی از فهرست میراث ملی بوده و دیگر اوضاع مثل گذشته حاد نیست، افزود: در دیداری که با رییس دیوان عدالت اداری حدود دو هفته پیش صورت گرفت، تاکید شد رسیدگی به چنین پرونده‌هایی با حضور کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همراه باشد. ضمن آنکه تا کنون رأی‌های صادره به نفع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است.

پرونده ۴۰۰ صفحه ای از تخریب‌های ناشی از انتقال سازمان میراث

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اعلام نتایج گزارش نهایی تخریب‌های ناشی از انتقال معاونت‌های این سازمان به سایر استان‌ها، اظهار کرد: گزارش و پرونده مفصلی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه توسط این سازمان و پژوهشگاه میراث فرهنگی تهیه شده که به دادستانی تهران نیز ارجاع شده و درخواست رسیدگی داده‌ایم.

شفاف سازی درباره احکام برنامه ششم توسعه

او در نشست خبری سالانه خود پس از آنکه گزارشی از عملکرد این سازمان در سه سال گذشته ارائه کرد، درباره شفاف‌سازی احکام قانونی مربوط به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برخی نمایندگان مجلس گمان می‌کنند برنامه دولت همان ۳۰ ماده‌ای است که تحویل داده شده، در حالیکه بارها توضیح دادیم این‌ها احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه‌ها هستند. استنباط دولت بر این است که با توجه به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اصل برنامه ششم توسعه نیاز به اطلاع دادن دارد و این احکام قانونی است که باید تصویب شود و ما با نظارت نمایندگان آن برنامه را دنبال کنیم. اکنون برای اصلاح این مساله درحال مذاکره با نمایندگان هستیم.

درخواست ۵۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح ضربتی اشتغال

سلطانی‌فر سپس درباره طرح ضربتی اشتغال در بخش گردشگری و صنایع دستی برای ۱۴۰ هزار نفر توضیح داد: سه پروژه در برنامه اقتصاد مقاومتی مصوب شده که توسعه‌ فعالیت‌های صنایع دستی و فرش، ایجاد بسته حمایت از فعالیت‌های گردشگری و ایجاد ظرفیت جدید در مراکز اقامتی و هتل‌ها از آن جمله بوده که جزئیات این برنامه‌ها مشخص و منابع‌شان تبیین شده است.

وی طرح ضربتی اشتغال از طریق بخش‌های گردشگری و صنایع‌دستی را در ادامه این سه پروژه دانست و افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته، اگر برای پروژه‌های گردشگری با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد که تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند تامین اعتبار کنیم، می‌توان حدود ۷۰ هزار شغل ایجاد کرد که مابقی آن از طریق صنایع‌دستی خواهد بود.

معاون رییس جمهور گفت: برای اجرای این طرح تقاضای تامین تسهیلات به مبلغ ۵۴۰۰ میلیارد تومان به سازمان مدیرت و برنامه‌ریزی و بانک مرکزی شده است. همچنین کمیته سه نفره‌ای تشکیل شده که با کار روی جزئیات این پروژه‌ها، به مرور اعتبار مورد نیاز را تامین خواهد کرد. طرح نیز به شورای اشتغال رفته و در دومین جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تصویب رسیده است. باید در شورای عالی اشتغال نیز مطرح شود تا چگونگی تامین اعتبار آن مشخص شود.

منتظر آقای فتاح هستیم

سلطانی‌فر سپس در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اولویت بخشی سازمان میراث فرهنگی برای عقد تفاهمنامه با کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان به منظور شناسایی آثار تاریخی تحت مالکیت آنها و حفاظت از این آثار، به جای بستن تفاهم‌نامه‌های دیگر اظهار کرد: بخشی از اولویت چنین تفاهمنامه‌ها و توافق نامه‌هایی را ما و بخش دیگری را سایر دستگاه‌ها مشخص می‌کنند. ضمن آنکه اولین تفاهم‌نامه ما با سازمان اوقاف بود. با کمیته امداد نیز جلسات زیادی برای تامین اشتغال مددجویان و همکاری با صنایع‌دستی و گردشگری روستایی داشتیم و قرار بود تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که با تغییر مدیریت همراه شد. مدیر جدید نیز مذاکرات قبلی را تایید کرد، اما زمان خواسته بود تا در کمیته امداد جا بیافتد، حالا منتظر آقای فتاح هستیم.

وی ادامه داد: ما با بنیاد مستضعفان هم مذاکراتی با موضوع ساخت هتل‌های ۴ ستاره داشتیم، اما در دوره مدیریت جدید اعلام کردند اولویتی در این‌باره ندارند و حتی می‌خواهند هتل‌های موجودشان را واگذار کنند و اکنون بر استفاده از اماکن تفریحی و سرگرمی متمرکز شده‌اند.

جلسه‌ با وزیر مسکن برای حفظ همه بناهای تاریخی خارج از تملک سازمان میراث

او پس از تکرار دوباره این سوال برای اینکه مشخص شود چه تفاهم‌هایی برای حفظ آثار تاریخی تحت تملک آن بخش‌ها صورت گرفته، گفت: در حال هماهنگی برای برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیر مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران هستیم تا فهرست همه بناهای دارای ارزش معماری و ملی مشخص شود و به مرور آنها را ثبت کنیم.

سلطانی‌فر اضافه کرد: در تهران بناهای واجد ثبت به لحاظ تاریخی و معماری بسیار هستند که اگر بتوانیم در غالب برنامه‌ریزی آنها را فهرست کنیم، بهتر از آن است که موردی پیگیری شود، چون ثبت ملی شرایط خاصی دارد. ثبت فقط یک مُهر نیست که وقتی جار و جنجال درباره تخریب آن به پا شد سریع با یک مُهر زدن آن را ثبت کنیم و نجات دهیم.

معاون رییس جمهور درباره تامین اعتبار میراث فرهنگی برای مرمت آثار تاریخی چون ارگ بم، گفت: تامین بودجه توسط خودمان که انجام نمی‌شود، تخصیص‌ها را سازمان برنامه و بودجه انجام می‌دهد. ضمن آنکه خزانه دولت باید پول داشته باشد تا به ما بدهد. متاسفانه با توجه به کاهش درآمدی دولت در دو سه ماه اول سال، با مشکل جدی در پرداخت‌ها حتی حقوق کارمندان مواجه بودیم. با این حال متناسب با تخصیص‌ها تلاش می‌کنیم کمبودها جبران شود.

وی یادآور شد: وضعیت درآمد کشور خوب نیست، مخصوصاً با کاهش جدی که در درآمد نفت به وجود آمده است. قیمت نفت در سی چهل سال اخیر به کمترین میزان خود رسیده است.

نخستین موضع رسمی سلطانی‌فر درباره مسعودیه

در ادامه سلطانی‌فر به بیان موضع رسمی‌اش درباره وضعیت عمارت مسعودیه که تاکنون اظهارنظری نسبت به بازپس‌گیری آن نداشت، پرداخت و گفت: رویکرد ما درباره بناهای تاریخی با توجه به شمار آنها و منابع مالی در اختیار تغییر نکرده است. منابع ما کمتر از ۵ درصد نیاز هر ساله‌مان است. امکانات دولت در همین حد بوده. بنابراین برای حفظ آثار تاریخی چاره‌ای جز مشارکت با بخش خصوصی و شهرداری‌ها نداریم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ممکن است طرف‌های قراردادِ ما که مسئولیت بهره‌برداری دارند در موعد مقرر به تعهدات خود عمل نکنند. درباره مسعودیه نیز چنین بود. براساس مفاد قرارداد، بهره‌بردار موظف بود ظرف سه سال، بهره‌برداری را انجام دهد، ولی متاسفانه در قراردادی خارج از عرف و روال، زمان بهره‌برداری ۵۹ سال تعیین شد. در حالیکه چنین اقدامی مغایر با اصول موجود بود. بهره‌برداری‌ها معمولا در زمانی بین ۱۰ تا ۲۵ سال صورت می‌گیرد.

سلطانی‌فر گفت: نمی‌دانم در سال ۸۹ چه ضوابط و اهدافی وسط بود، اما در هر حال موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری و رسیدگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی کشور نیز این قرارداد را پیگیری کرده و نظر داده که خارج از روال با عدم رعایت مقررات بوده، برای همین اصلاح، یا لغو آن و یا عمل کردن سرمایه‌گذار به تعهداتش را خواستار شده بود. با این حال بهره‌بردار به تعهدات سه ساله خود عمل نکرد، ضمن آنکه پیش از پایان مرمت بهره‌برداری آغاز شده بود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: با توجه به چنین تخلفاتی فسخ قرارداد را اعمال کردیم که پس از تایید آن و تکمیل مرمت بنا، در شکل مناسب با کاربری هایی چون موزه و مجموعه فرهنگی مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

اعتراض تولیت آستان رضوی به مرتفع سازی در مشهد

وی سپس درباره دیدار با تولیت آستان مقدس رضوی و مذاکره برای حفاظت از بافت تاریخی شهر مشهد اظهار کرد: شاید یکی از اعتراضات حجت‌الاسلام رئیسی درباره بناهای مرتفعی بود که در اطراف حرم ساخته شده و چشم‌انداز را از بین برده. ایشان از ما درخواست کرد بررسی دقیقی در این باره انجام دهیم و معترض بود که چرا در سال‌های گذشته مسئولان استان و شهرداری مشهد اجازه تخریب بافت تاریخی اطراف حرم را صادر کرده‌اند.

ملاحظات، دست و پای ایران را برای جذب گردشگران بیشتر بسته است

سلطانی فر در ادامه درباره جذب گردشگران خارجی با توجه به وضعیت کشورهایی چون عراق، سوریه و ترکیه گفت: بخشی از این گردشگران به ایران جذب شده‌اند، ولی ما ملاحظاتی داریم که نمی‌توانیم همه آنها را جذب کنیم.

او درباره تسهیلات ویزا برای اتباع خارجی نیز اظهار کرد: در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و ایران با چند کشور دیگر در شُرف لغو روادید است. جمهوری آذربایجان هم اکنون با ۱۰ یورو برای اتباع ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می‌کند، در حالی که ما یک طرفه با آنها لغو روادید کردیم. لغو روادید با روسیه خیلی جدی پیگیری می‌شود و تا کنون اقدامات مثبتی از طرف روس‌ها در این زمینه صورت گرفته است.

اصلاح طرح سفر کارت

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه درباره اجرای گسترده طرح سفر کارت، توضیح داد: روش قبلی این طرح را قبول نداریم. در حال حاضر سفر کارت توسط چند مجموعه دولتی با اصلاح روش قبلی اجرا می شود که اگر آن طرح موفق شد به صورت فراگیر سفر کارت را به اجرا می گذاریم.

گردشگری، تنها بخش دارای رونق کشور است

معاون رییس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این ادعا که تنها بخش دارای رونق در کشور گردشگری است، اظهار کرد: برخلاف سایر بخش ها که سرمایه گذاران وارد نمی شوند و یا با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند، ما ۱۷۵۲ پروژه تهیه کرده ایم. علاوه بر این ۸۰۰ میلیارد تومان برای ۷۰ طرح گردشگری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و تقریبا هر روز پیگیر مشکلات این بخش هستیم.

وی گفت: ترکیه در سال ۱۹۸۲ استارت کار گردشگری را زد و از سال ۱۹۹۲ جذب گردشگران بیشتر را آغاز کرد و بعد از ۲۳ سال تلاش به جایگاه کنونی رسید. اکنون استارت آغاز و خیز در کشور ما زده شده است و حالا باید زیر ساخت‌ها را تکمیل کنیم و حدود هشت نه سال وقت لازم داریم تا به جایگاه واقعی برسیم. باید افق‌های بلند مدتی را طبق آنچه سازمان جهانی جهانگردی ترسیم کرده تنظیم کنیم. رسیدن به جایگاه واقعی تنها کار ما نسیت، بلکه مشارکت و همکاری ۲۷ دستگاه دیگر را می طلبد.

او آموزش نیروی انسانی و تربیت نیروهای جدید را برای رسیده به چنین جایگاهی مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر در مقطع کارشناسی، ۹۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۵۰ نفر در دکترا گردشگری مشغول تحصیل هستند که جز این باید آموزش های کوتاه مدتی را برای افراد در حال خدمت ارائه دهد.

آشوراده یک گام تا اجرای پروژه‌های گردشگری

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره واگذاری اراضی منابع طبیعی تحت حفاظت سازمان محیط زیست به گردشگری و به دنبال آن اجرای پروژه‌های گردشگری در منطقه حفاظت شده آشوراده توضیح داد. منابع حفاظت شده مصداق ضرب‌المثل «نه خود خورم نه کَس دهم» نیست. چون بخشی از حفاظت به مدیریت و استفاده درست برمی‌گردد. بر همین اساس در چارچوب تفاهم با سازمان حفاظت محیط زیست، طرح آشوراده با تایید آن سازمان آماده شده و وارد فاز اجرایی در ماه های آینده می شود.

تا ۱۰ سال دیگر ۳ درصد شیعیان جهان را جذب می‌کنیم

سلطانی‌فر سپس با اشاره به اهمیت مشهد در جذب ۵۰ درصد گردشگران ورودی گفت: ما در حال حاضر میزبان یک درصد شیعیان جهان هستیم. دنبال آن هستیم که در ۱۰ سال آینده به جذب ۳ درصد از شیعیان برسیم. چون معتقدیم یکی از ابزارهای صدور ارزش های نظام و انقلاب جذب گردشگر است.

اعلام مراتب اعتراض به پلیس درباره نحوه رفتار با گردشگران خارجی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این پرسش و پاسخ‌ها در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران درباره برخورد نیروی انتظامی و پلیس راهور با اتباع و گردشگران خارجی گفت: در موارد پیش آمده از نیروی انتظامی گزارش خواستیم و مراتب اعتراض خود را درباره چگونگی رفتار با اتباع خارجی مطرح و پیگیری می‌کنیم. این موارد تلخ، اما نادر و کمیاب است. هرچند برای قضاوت و پیگیری کردن باید گزارش های موجود را ملاحظه کرد.

او با یادآوری اینکه بسیاری از مشکلات این چنینی قابل حل شده و تعداد آن به نسبت گذشته کاهش داشته است، افزود: این اتفاقات در همه کشورها رخ می‌دهد، ولی تعجب می‌کنم چرا رسانه‌های ما به اتفاقاتی مثل تحصن ۴۸ ساعته آژانس‌های اسپانیایی به جیب‌بُری از گردشگران و نحوه برخورد پلیس این کشور نپرداختند! البته که این موارد نباید در ایران اتفاق افتد و ما پیگیر مسائلی از این دست هستیم و هنگامی که مطلع شویم از گردشگران دلجویی می کنیم تا ذهنیت منفی آنها از بین برود، ولی باید بدانیم چنین مسائلی در بیشتر کشورها رخ می دهد.

ملاحظات دو وزیر ساماندهی تعطیلات را سخت کرده

معاون رئیس جمهور سپس درباره طرح ساماندهی تعطیلات پایان هفته با بیان این تذکر که این طرح هنوز در دولت بررسی نشده، اما به اشتباه چنین منتشر شده است، گفت: این طرح جزو دستور یکی از کمیسیون‌های دولت است که هنوز بررسی هم نشده و آنهایی هم که تاکنون درباره این موضوع اظهار نظر کرده‌اند مقام مسئول و اجرایی نبوده‌اند، البته که افراد دلسوزی هستند، اما آن ها کاری نمی توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: ساماندهی تعطیلات چندین‌بار در دولت‌های گذشته و تشکل‌های مختلف بحث شد. بنده نیز غیر رسمی ده‌ها بار با وزرایی چون علوم و آموزش و پرورش در این‌باره بحث کردم. از نظر آنها ابهامات جدی‌ای در این طرح وجود دارد، از جمله تداخل فصلی با سال تحصیلی. این ملاحظات کار را سخت کرده است.

پیگیری برای افزایش تعطیلات پایان هفته

سلطانی‌فر گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر اجرای طرح تعطیلات دو روز پایان هفته است، چراکه در برخی استان‌ها فقط یک روز جمعه تعطیلی وجود دارد.

او با اصلاح این نکته که طرح مورد نظر این سازمان تاکید صرفی روی تعطیلات پنجشنبه و جمعه ندارد و حتی با توجه به مبادلات جهانی از تعطیلات روز شنبه استقبال می کند، یادآور شد: بسیاری از کشورهای اسلامی تعطیلات پنجشنبه را به شنبه موکول کرده اند که این طرح غلط نیست و ما نیز آن را می پذیریم و پیگیر هستیم.

ایجاد نظام اقماری شاید تا پایان ۲۰۱۶ و یا نیمه سال ۲۰۱۷

معاون رئیس جمهور درباره نتیجه طرح حساب های اقماری برای روشن شدن درآمدهای گردشگری اظهار کرد: حساب های اقماری جزو کارهای زیربنایی است که تاکنون توافق ها و هماهنگی هایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی انجام شده و با سازمان جهانی جهانگردی نیز تعاملاتی صورت گرفته و امیدواریم تا پایان سال ۲۰۱۶ یا نیمه اول ۲۰۱۷ نظام اقماری ایجاد و وضعیت درآمدها مشخص شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 31 مرداد 95 ، کد مطلب: 95050120033: www. isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین