پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۶۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱
قائم مقام وزیر علوم گفت: در پارادایم‌های جدید جهانی که چرخه‌های دانش به شدت در حال شکل‌گیری است، باید انجمن‌های علمی ورود و راه‌حل‌هایی برای عبور از تله تحریمی ارائه کنند.

شعار سال: نشست تخصصی چالش‌ها و راهکار‌های گسترش تعاملات بین المللی انجمن‌های علمی برگزار شد. حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل در این برنامه گفت: وزارت علوم سه سیاست کلان را در پیش گرفته است؛ نخست رفع نیاز جامعه در زمینه‌های سیاست، فرهنگ، صنعت و غیره، دوم مسئله فنی و حرفه‌ای و سوم موضوع بین‌المللی‌سازی است.

سالارآملی افزود: وظیفه اصلی همه ما این است که در چرخه علم و فناوری بین المللی قرار بگیریم؛ بر اساس چرخه بین‌المللی علم، یک علم هیچگاه در یک کشور شکل نمی‌گیرد. استکبار جهانی در تلاش است که کشور‌های در حال توسعه را از این چرخه کنار بگذارد. از لحاظ علمی اگر بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید در این چرخه قرار بگیریم.

به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، در چرخه علم بین‌المللی سه گروه وجود دارند. نخست کشور‌های پیشرو که جهت می‌دهند و ظرفیت‌سازی می‌کنند، دوم رهروان که فضای محدودی برای اثرگذاری دارند و سوم جاافتادگان که از چرخه دانایی کنار گذاشته شده‌اند. ما هم اکنون در رده رهروان هستیم. آمریکا تلاش دارد ما را از رده رهروان به رده جاماندگان بیاندازد.

وی خاطرنشان کرد: خط مقدم ما این است که نباید از چرخه تولید علم خارج گذاشته شویم. آموزش عالی کشور امروز دارای چهار دارایی بزرگ است. نخست نیروی انسانی توانا، دوم رشد علمی مناسب، سوم ریشه‌دار بودن علم آموزی در ایران و چهارم اینکه فساد در این بخش بسیار کمتر از سایر بخش‌ها است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: پتانسیل آن را داریم که در رده رهروان قرار داشته و حتی در مواردی پیش‌رو باشیم. در پارادایم‌های جدید جهانی که چرخه‌های دانش به شدت در حال شکل‌گیری است، باید انجمن‌های علمی ورود و راه‌حل‌هایی برای عبور از تله تحریمی ارائه کنند.

وی ادامه داد: در بخش کلان و در شرایط کنونی انجمن‌ها می‌توانند کمک‌های بسیاری به آموزش عالی کنند. در سراسر کشور مراجع ملی وجود دارد. باید انجمن‌ها به همکاری با این مراجع بپردازند. از دیگر زمینه‌هایی که انجمن‌ها می‌توانند ورود کنند در بخش تفاهم‌نامه‌های بین المللی است.

سالار آملی خاطرنشان کرد: اتحادیه انجمن‌های علمی داخلی و خارجی موضوع دیگری است که انجمن‌ها می‌توانند به آن ورود کنند. وزارت علوم نمی‌تواند وارد این حوزه شود و باید انجمن‌ها دنبال آن باشند. وزارت علوم سامانه‌ای به زبان انگلیسی دارد که در سطح جهان منتشر می‌شود و بازدیدکننده‌های بالایی نیز دارد. درباره انجمن‌ها می‌توانیم اخباری در این سامانه داشته باشیم.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 27بهمن1398 ، کدخبر: 827598: snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین