پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
فدراسیون به صورت تقریبی (و نه کامل) از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دو بازه زمانی آذرماه 95 و 97 تمکین کرده و حالا در آستانه انتخابات باید دید شرایط برای بازنشستگان چطور پیش خواهد رفت.

شعار سال: انتخابات فدراسیون فوتبال درحالی در تاریخ 25 اسفند برگزار می‌شود که موضوع حضور یا منع حضور بازنشستگان در این انتخابات همچنان مساله‌ای مبهم به شمار می‌رود و از آنجا که در اساسنامه فدراسیون فوتبال اسمی از بازنشسته‌ها به میان نیامده، فعلا و در مرحله ابتدایی ثبت‌نام، در این خصوص سختگیری خاصی به عمل نیامده و یک بازنشسته نیز برای رسیدن به صندلی ریاست ثبت‌نام کرده و این درحالی است که طبق قوانین عمومی کشور، این موضوع مغایر با قوانین بوده و در این خصوص حتی احتمالات پیچیده‌ای نیز وجود خواهد داشت.

 یک بام و دو هوای فدراسیون

نکته قابل‌توجه اینکه درحالی صحبت از اساسنامه فدراسیون فوتبال و تطابق آن با فیفا می‌شود که فدراسیون هر زمان که به منابع مالی نیاز دارد به نهادهای بالادستی خود ازجمله وزارت ورزش رو انداخته و پای منافع ملی را وسط می‌کشد و هر زمان که منافع خودش به خطر می‌افتد، پای فیفا را به میان کشیده و سعی می‌کند با چماق فیفا از تهدیدها فرار کند و این درحالی است که خارج از هر بحثی، باید ابتدای به امر به قوانین داخلی کشورها احترام گذاشت.

 بهاروند شانسی برای ریاست ندارد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌‌شنبه، دوم مرداد سال 97 خانه ملت، با اکثریت آرا، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کردند و شورای نگهبان نیز کلیات این مصوبه مجلس را در جلسه روز 17 مرداد این شورا، تایید کرد. بر همین اساس و طبق همین مصوبه بازنشسته‌ها حق حضور در فدراسیون فوتبال به‌عنوان رئیس و دبیرکل را نخواهند داشت و از آنجا که حضور در هیات‌رئیسه، شغل به شمار نمی‌رود، این ایراد به این جایگاه وارد نیست. بنابراین و طبق این قانون از حالا مشخص است حیدر بهاروند که به نظر می‌رسد از همان ابتدا چشم به جایگاه نایب‌رئیسی و ریاست بر سازمان لیگ داشته، برای حضور در انتخابات به‌عنوان نامزد ریاست طبق قوانین کشوری رد صلاحیت شده و نتواند برای سمت ریاست در روز 25 اسفند در مجمع حضور داشته باشد.

موضع رسمی وزارت: دخالت نمی‌کنیم

یکی از موارد دیگر شایعه حمایت وزارت ورزش از برخی کاندیداهاست که جدی بودن گزینه‌های فوق برای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال را مطرح می‌کند. تاکنون یکی دو تن از کاندیداها به وزارت ورزش و جوانان منتسب شده‌اند. یک فرد مسئول در وزارت ورزش در این خصوص گفت: «ما در انتخابات فدراسیون فوتبال دخالتی نمی‌کنیم، اما نظارت داریم تا طبق قوانین عمومی انتخابات و سلامت حاکم بر آن، یک انتخابات سالم و پاک برگزار شود.»

 اعلام جرم علیه بهاروند؟

وی درباره موضع وزارت درخصوص بازنشسته‌ها و ثبت‌نام بهاروند، گفت: «اگر قوانین کشور شامل کاندیداها شود، نمی‌توان برخلاف قانون رفتار کرد، چراکه در این صورت سازمان بازنشستگی می‌تواند علیه این افراد اعلام جرم کند که در این صورت باید دید، آیا باز هم فیفا در دادگاه به فرد خاطی کمک می‌کند یا خیر! ضمن اینکه خود فیفا به قوانین داخلی کشورها احترام گذاشته است. بنابراین ابتدا باید منافع کشور را درنظر گرفت و منافع کشور باید برای فردی که کاندیدا می‌شود اهمیت داشته باشد و درخصوص شرایطی که دارد، صدق کند. به‌طور مثال تاج هم بازنشسته بود، اما چون جانباز بود، از طرف وزارت صنعت و معدن اعاده به خدمت و سپس دوباره به فدراسیون فوتبال مامور به خدمت شد و در این زمینه هیچ چماقی از سمت فیفا به ما نشان داده نشد.»

 تکلیف بازنشسته‌ها روشن است

مهدی تاج یکی از بازنشستگان فدراسیون فوتبال بود که برای ماندن در پست ریاست، به دنبال مجوز رفت و توانست به فعالیت خود ادامه دهد. محمدرضا ساکت مجبور شد از پست دبیرکلی کنار برود، علی کفاشیان مسئولیت کمیته فوتسال را ترک کرد، فریدون اصفهانیان دیگر نتوانست به‌عنوان رئیس کمیته داوران فعالیت کند، اما بهاروند همچنان رئیس سازمان لیگ باقی ماند. در این‌باره گفته شد چون سازمان لیگ خصوصی است بهاروند ماندنی شده است که این دلیل در تضاد در نامه ارسال‌شده تاج به دیوان محاسبات است. میان این اعضا، عبدالکاظم طالقانی و محمود اسلامیان بازنشستگان عضو هیات‌رئیسه بودند. طالقانی رئیس کمیته امور استان‌های فدراسیون فوتبال است و کماکان در این مسئولیت حضور دارد، اما از سوی دیگر افرادی چون غلامرضا بهروان، علی کاظمی یا مصطفی شهبازی که دارای پست‌های اجرایی در فدراسیون فوتبال بودند، با بدنه فوتبال خداحافظی کردند. این در شرایطی بود که فدراسیون فوتبال داوطلبانه این کار را انجام داد و حتی با امضای مهدی تاج نامه‌ای به دیوان محاسبات کشور ارسال کرد تا تکلیف حضور بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال مشخص شود. نکته قابل‌توجه اینکه در زمان مصوب شدن اولیه این قانون ۴۴ نفر از فدراسیون کنار گذاشته شدند، اما وقتی قانون گسترده‌تر شد مقاومت‌هایی از سمت فدراسیون فوتبال شکل گرفت تا سران فدراسیون بر جای خود باقی مانده و به فعالیت ادامه دهند.

در هر صورت فدراسیون به صورت تقریبی (و نه کامل) از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دو بازه زمانی آذرماه 95 و 97 تمکین کرده و حالا در آستانه انتخابات باید دید شرایط برای بازنشستگان چطور پیش خواهد رفت.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 27بهمن1398 ، کدخبر: 37439: farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین