پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
پروفسور کردوانی گفت: نمی توان به طور یقین گفت که النینو در ایران رخ می دهد و زمستان سردی را برای کشور رقم می زند. تنها می توان امیدوار بود؛ اگر قرار است پدیده النینو در ایران رخ دهد، سبب افزایش بارندگی شود.
شعارسال: پروفسور پرویز کردوانی، پدر کویر شناسی ایران، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، با حضور در غرفه خبرگزاری برنا، در خصوص پدیده النینو گفت: پدیده النینو، یک پدیده همیشگی نیست، گاهی اوقات اتفاق می افتد و گاهی اوقات رخ نمی دهد، مرکز آن اقیانوس آرام است. به طور کلی تمامی طوفان‌های بالای سرعت 200 تا 300 کیلومتر از این منطقه شروع می شود، کشورهای آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در ادامه افزود: زمان رخداد و نقطه اوج و شدت این پدیده، ماه ژانویه است. این پدیده یک جریان بسیار بزرگی است که تمامی سطح کره زمین را در بر می گیرد و سبب می شود بارندگی در یک منطقه بیشتر شود و در مقابل، یک منطقه بر اثر این پدیده خشک شود.و می تواند یکی از دلایل خشکسالی باشد.

کردوانی بیان کرد: اما نکته قابل توجه در رابطه با النینو این است که نمی توان با قطعیت اعلام کرد که قطعا این پدیده رخ خواهد داد و بارندگی ایجاد می کند. تنها می توان امیدوار بود اگر قرار است پدیده النینو در ایران رخ دهد سبب افزایش بارندگی شود، اما به طور یقین نمی توان گفت النینو در ایران رخ می دهد و زمستان سردی را برای کشور رقم می زند.

پدر کویر شناسی ایران افزود: اما باید توجه داشت حتی اگر النینو، باعث بارندگی شود، حتی اگر سیل هم رخ دهد، مشکل کم آبی ایران حل نمی شود. گرم شدن کره زمین سبب شده است مناطقی که بارندگی بیشتری داشته اند، با افزایش بارش موجه شده و مناطق کم بارش، کمبود باران را شاهد باشند. مشکل کم آبی ایران ناشی از کاهش سطح آب‌های زیر زمینی است، نه کاهش بارش. این تصور که بروز النینو افزایش بارش را در پی دارد و در پی آن مشکل کم آبی کشور حل خواهد شد، تصوری اشتباه است، چرا که نمونه کوچکی از آن در سیل اخیر ایلام رخ داد، که نه تنها سبب آبادی نشد، بلکه برای ایلام ویرانی نیز به همراه داشت.

* دلایل بروز باران اسیدی در خوزستان

پرویز کردوانی، در رابطه با باران‌های اسیدی در خوزستان نیز گفت: از بین رفتن آب‌های این استان در نتیجه تکنولوژی های انسانی از جمله حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و سد سازی و کانال سازی سبب شده است رود کارون که زمانی در آن کشتیرانی رواج داشت، امروزه به حدی با کاهش میزان آب مواجه شود که تنها برای سبزی کاری از آن استفاده شود و محلی برای دفع خاکروبه‌ها از طرف شهرداری محل باشد و این امر یکی از دلایل بروز باران‌های اسیدی در این منطقه است.

وی بیان کرد: دلیل دیگر برای بروز باران‌های اسیدی در منطقه خوزستان، استقرار صنایع در بخش جنوب شرقی استان است از جمله بندر ماهشهر و بندر امام است. کارخانه های منطقه دستگاه تصفیه هوا ندارند و دود فراوانی را به محیط می دهند.و جدای از ان هوای گرم از بیایان عربستان به منطقه وارد می شود و روی خلیج فارس از رطوبت اشباع می شود و هوای اشباع از رطوبت با دود کارخانه ها و ریزگردها ترکیب می شود و همین سبب می شود باران اسیدی رخ دهد.

کردوانی در توضیح انواع باران‌های اسیدی گفت: به طور کلی 3 نوع باران اسیدی داریم، یک نوع از آن همراه اسید کربنیک است. علاوه بر آن در هوا نیترات وجود دارد که ترکیب آن با اکسیژن، دی اسکید ازت تشکیل می دهد و این نوع دیگری از باران اسیدی است که حاوی اسید نیتریک است اما این دو نوع باران اسیدی، خطرناک نیستند. نوع خطرناک باران اسیدی، از گوگرد است که ماشین های گازوئیل سوز کشور ما چندین برابر استاندارد جهانی گوگرد وارد هوا می کنند.

پدر کویر شناسی ایران، در خصوص آسیب پذیری تهران در مقابل سیل و زلزله افزود: در منطقه سسموتکتونیک البرز، هر 50 سال باید یک زلزله 7 ریشتری رخ دهد. که این زمین لرزه به دلیل گسل‌های شمال تهران و گسل شهر ری نابود کننده است اما تا کنون این زمین لرزه رخ نداده است. در رابطه با سیل در تهران نیز به دلیل ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه، کوچک بودن کانال ها و ساخت و ساز در بستر رودخانه ها آسیب پذیری در مقابل سیل زیاد می شود و در زمان‌ بارندگی های شدید شاهد راه یافتن آب به شبکه های مترو هستیم. ساخت وسازهای شهرداری روی بستر رودخانه‌ها کار بسیار اشتباهی است، نوعی از زمین خواری است که خطرناک بوده و بلای جان شهروندان می شود و درست بعد از اینکه اتفاق می افتد تازه یادشان م آید که این کارها غلط بوده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری برنا نیوز، تاریخ انتشار: 17 آبان 1394، کد خبر: 337452، www.bornanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طاهان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
اين النينو آدم رو ميترسونه با اين عملكرد مديريت بحران ما و اين پشتيباني بي دريق سازمانهاي ذيمدخل پديده چه از نوع بارش باشه چه خشكسالي فك كنم كلي زحمت و دردسر براي مردم بيچاره بشه
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
0
0
امیدوارم این النینو حداقل با بارش همراه باشه که کمی از خشک سالی این چندوقت اخیر جبران کنه

واقعا متاسفم برای اتفاقات زیست محیطی که برای ایران داره می افته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین