پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: باید قانونی در رابطه با حضور زنان در انتخابات وجود داشته باشد که احزاب وگروه‌های سیاسی از آن پیروی کنند و از این طریق بتوانیم، حضور زنان را در مجلس افزایش دهیم.

شعار سال: «پروانه مافی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان، در ارزیابی خود از میزان حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی گفت: با همکاری زنان مجلس طرحی مبنی بر افزایش میزان حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی آماده کردیم. در این طرح تاکید داشتیم یک ششم لیست‌های انتخاباتی باید به زنان تعلق بگیرد.

این عضو فراکسیون مجلس با تاکید بر اینکه برای تهیه این طرح بسیار تلاش کردیم، افزود: این طرح الزاماتی را نسبت به جایگاه و حضور زنان در فهرست‌های سیاسی ایجاد می‌کرد اما با وجود لابی‌هایی که نمایندگان زن در صحن مجلس داشتند و وعده‌ نمایندگان مرد مبنی بر رأی دادن به این طرح، با اختلاف حدود 30 رأی طرح مذکور تصوب نشد.

 مافی در توضیح جزئیات طرح الزام حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی تصریح کرد: در حال حاضر احزاب الزامی در قرار دادن زنان در فهرست‌های انتخابی ندارند اما بر اساس طرح مذکور، یک ششم فهرست‌های انتخاباتی احزاب به زنان تعلق می‌گرفت و حضور زنان در لیست‌ها، قانونی می‌شد.

این نماینده مجلس در رابطه با اهمیت این طرح خاطرنشان کرد: طرح الزام حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی واکنشی نسبت به فاصله سیاسی میان تعداد زنان و مردان حاضر در مجلس بود. این طرح کمک می‌کرد این فاصله کمتر شود. لذا امید داریم در مجلس یازدهم طرح مذکور پیگیری شود چراکه باید قانونی برای حضور زنان در عرصه مدیریت‌های سیاسی خصوصا مجلس، داشته باشیم.

مافی در مقایسه متوسط حضور زنان در مجلس ایران با سایر کشورها تبیین کرد: از نظر حضور زنان در مجلس حتی در مقایسه با مجالس کشورهای همسایه در جایگاه ضعیفی، قرار داریم. به عنوان مثال در عراق که از نظر فرهنگی و سایر موارد اشترکات فراوانی با ما دارد، 20 درصد جمعیت نمایندگان در مجلس این کشور را زنان تشکیل می‌دهند، در صورتی که در ایران، طی دوره جاری (مجلس دهم) توانستیم حضور زنان را به 6 درصد برسانیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «تفاوت زیادی میان تعداد زنان در مجلس عراق با تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی ایران وجود دارد» یادآور شد: معلوم نیست بتوانیم در ایران این درصد را برای حضور زنان در مجلس آینده حفظ کنیم و مواردی از این قبیل نشان می‌دهد، باید قانونی در رابطه با حضور زنان در انتخابات وجود داشته باشد که احزاب و گروه‌های سیاسی از آن پیروی کنند تا از این طریق بتوانیم، حضور زنان را در مجلس افزایش دهیم.

مافی با اشاره به احتمال پیروزی اصلاح‌‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم اظهار کرد: با توجه به اینکه تفرق در لیست‌‌های انتخاباتی اصول‌گرایان بسیار زیاد است و در جناح اصلاح‌طلب این تفرق بسیار پایین است و این جبهه از انسجام و وحدت بیشتری برخوردار است، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم پیروز می‌شوند.

این نماینده مجلس در پایان در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین مجلس شوای اسلامی بیان کرد: با توجه به سابقه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی در سال های گذشته و برخی تحلیل‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد میزان مشارکت در سراسر کشور به حدود 50 درصد برسد.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 30بهمن1398 ، کدخبر: 966225: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین