پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
برخلاف ادعاهای دولت هند در مورد پایان دوران "دفع انسانی در فضای باز" همچنان میلیون‌ها هندی به توالت بهداشتی دسترسی ندارند.

شعار سال: زنان هند همواره با مشکل کمبود یا نبود توالت و سرویس بهداشتی مناسب مواجه‌اند. بسیاری از آنها به بیماری‌هایی مانند اسهال، هپاتیت یا ناراحتی‌های پوستی دچار شده و در برخی مواقع مورد آزار و تعرض جنسی قرار می‌گیرند.

اینک دو کارآفرین هندی با تبدیل اتوبوس به سرویس‌ بهداشتی تلاش دارند برخی از این مشکلات را کاهش دهند و به بهداشت عمومی سراسری هند بیفزایند.

"سوارنا دونگار" دانشجوی یک کالج هندی نیز نگران نبود سرویس بهداشتی در خارج از خانه برای مدتی طولانی است. بنابراین او با دیدن سرویس‌های چرخ‌دار صورتی در حاشیه پارکی در شهر "پونه" شگفت‌زده شد. در این شهرغربی هند،  زوجی کارآفرین اتوبوس‌های متحرک را به سرویس‌های بهداشتی تمیز و امن برای زنان تبدیل کرده‌اند.

دونگار 18 ساله در این باره گفت: من برای دیدن این سرویس‌های بهداشتی سریعا به پارک آمدم. این اتوبوس‌ها تمیز و امن هستند.

هر زنی با پرداخت 5 روپیه (7 سنت آمریکا) می‌تواند سوار این اتوبوس‌های صورتی شده و از دستمال کاغذی،مواد شوینده، فضای شیردهی یا اتاق تعویض پوشک بچه‌ها استفاده کند. سنت پول خرد دلار آمریکا است و هر 100 سنت یک دلار است.

 متقاضیان این سرویس‌ها قادر به استفاده از دستمال بهداشتی و پوشک برای کودکان هستند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

بی‌بی‌سی در سال 2014 در این باره نوشت:  ۴۸ ‌‌‌‌درصد جمعیت بیش از یک میلیاردی هند در خانه‌های خود به سرویس بهداشتی درست و حسابی دسترسی ندارند.

پروژه "تی توالت" در سال 2016 با 12 سرویس بهداشتی متحرک کار خود را آغاز کرد و حدود 200 زن روزانه از آن استفاده می‌کنند. "تی" در زبان محلی "ماراتی" به معنای ضمیر ملکی سوم شخص مونث است و با ( her) در زبان انگلیسی برابری می‌کند. بیش از 60 میلیون نفر از مردم هند با این زبان صحبت می‌کنند. در سقف این اتوبوس‌ها پنل‌های خورشیدی وجود دارد که بخشی از انرژی لازم در اتوبوس را ایجاد می‌کنند.

"اولکا صدلکار" یکی از زوج‌های کارآفرین این پروژه در این باره گفت: ما در قالب یکی از پروژه‌های متمرکز و جدی برای افزایش بهداشت در سطح شهر با این ایده آشنا شدیم.

او با اشاره به خواسته خود برای داشتن هزار اتوبوس بهداشتی زنانه گفت: زنان ما شایسته استفاده از سرویس‌های بهداشتی و امن هستند.

اکثر توالت‌های عمومی هند کثیف و بدبو است و از آنها نگه‌داری نمی‌شود

او در این باره گفت: ما روی زیبایی‌شناسی این اتوبوس‌ها، بازسازی و تعمیر آنها تمرکز کردیم و این مراکز مجهز به صفحات نمایشگر، مانیتورهای تهویه و دما و یک یدک‌کش هستند.

"مانسشا ادوا" 40 ساله که یکی از مراکز اتوبوسی- بهداشتی را اداره می‌کند، در این باره گفت: خوشحالم که به زنان خدمت می‌کنم.

وی افزود: زنان برای من دعا می‌کنند. آنها از مناطقی دور به اینجا می‌آیند زیرا جایی برای شست‌و‌شو و بهداشت آنها وجود ندارد.

هند در سال‌های گذشته ساخت میلیون‌ها توالت را در راستای برنامه "هند پاک" نارندرا مودی نخست وزیر این کشور آغاز کرد. با این حال این برنامه مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت. آنها بر این باورند که کمبود برق و آب بسیاری از این سازه‌ها را بی‌مصرف باقی خواهد گذاشت.

سرویس بهداشتی اتوبوسی در هند فضای خوبی را برای امن و تمیزی را در اختیار زنان قرار می‌دهد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

دولت‌های محلی همچنان تلاش دارند تا سرویس‌های بهداشتی عمومی را که خراب، کثیف و بد بو هستند را حفظ کنند.

بیشتر این سرویس‌ها به مردان اختصاص دارد و زنان به دلیل حفظ امنیت خود، ساعت‌های طولانی از این سرویس‌ها استفاده نمی‌کنند.

دولت مودی در ماه اکتبر اعلام کرد که 600 میلیون نفر به سرویس‌های بهداشتی دسترسی پیدا کردند و دفع انسانی دیگر در فضای باز صورت نمی‌گیرد.

زوج کارآفرین اتوبوس‌‌هایی را به سرویس بهداشتی زنان تبدیل کرده‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

با این حال بسیاری از کارشناسان این ادعا را زیر سوال برده و می‌گویند: بهداشت و ایمنی هزاران زن هندی در هم تنیده است.

هنوز هم پیدا کردن سرویس‌های بهداشتی امن و تمیز برای زنان هند دشوار است.      

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 4اسفند1398 ، کدخبر: 715010: www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین