پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۳۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
شیوع کرونا باعث شده است برخی از این آب گل آلود ماهی گرفته و با نگاه کاسب کارانه به این معضل اجتماعی، احتکار و گران فروشی، عرصه را برای مردم که سعی در حفظ سلامتی خود دارند، تنگ کنند.

شعار سال: هنوز دو هفته از شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در کشور نمی‌گذرد که برخی کاسبان سودجو کیسه جدید برای مردم دوخته و در این ایام دسترسی به آنچه را که بیشتر مورد توجه عموم است سخت تر از گذشته کرده‌اند.

ملزومات پیشگیری از کرونا مانند دستکش، ماسک، مواد شست و شو و ضدعفونی کننده و حتی میوه‌هایی که برای افزایش قوای جسمانی افراد از سوی پزشکان توصیه می‌شود، دستمایه عده‌ای سودجو قرار گرفته به طوری که با احتکار، گران فروشی، خودداری از عرضه و هزاران ترفند دیگر درصدد برآمده‌اند پولی به جیب بزنند.

در چند روز اخیر بازار مشهد از یک سو شاهد تخلفات صنفی متعدد در عرضه ملزومات پیشگیری از کرونا و از سوی دیگر گران فروشی میوه‌هایی مانند سیر و لیموترش بوده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی مشهد در باره افزایش قیمت برخی اقلام گفت: به دلیل شیوع کرونا، قیمت چند نوع میوه مانند سیر، زنجبیل، لیمو شیرین و لیمو ترش در بازار این شهر طی هفته جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

حسین مصدق افزود: هم اکنون هر کیلو سیر در عمده فروشی بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار ریال به فروش می‌رسد در حالی که قیمت آن در هفته گذشته ۱۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار ریال بود.

وی ادامه داد: همچنین قیمت هر کیلو لیمو شیرین در عمده فروشی به ۸۰ هزار تا ۱۱۰ هزار ریال رسیده است در حالی که قیمت آن در هفته گذشته بین ۶۰ هزار تا ۸۵ هزار ریال بود.

وی گفت: قیمت هر کیلو لیموترش نیز نسبت به هفته قبل ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده به طوری که هم اکنون هر کیلو لیموترش در خرده فروشی‌ها بین ۳۳۰ هزار تا ۴۰۰ هزار ریال به فروش می‌رسد.

مصدق افزود: قیمت هر کیلو زنجبیل نیز که چهار روز قبل در عمده فروشی‌ها بین ۳۷۰ هزار تا ۴۰۰ هزار ریال بود روز گذشته به یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال رسید.

دلایل گرانی کالا و تشدید بازرسی‌ها

از زمان گران شدن اقلام و ملزومات مورد نیاز مردم برای پیشگیری از کرونا گشت‌های بازرسی از سطح صنوف در شهر مشهد تشدید شده است به طوری که از ابتدای هفته جاری تاکنون چندین مورد تخلف مشاهده و پرونده تعزیراتی در این زمینه تشکیل شده است.

براساس اعلام بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی، کشف محموله‌ احتکار شده با سه هزار و ۸۹۷ عدد گالن و بطری و اسپری حاوی مواد ضدعفونی کننده از خانه‌ای در مشهد، کشف ۶ هزار عدد ماسک از یک فروشگاه تجهیزات پزشکی، گران فروشی تجهیزات پزشکی یک واحد صنفی و خودداری از فروش این ملزومات توسط ۲ واحد صنفی در مشهد از جمله پرونده‌های تشکیل شده تعزیراتی در این زمینه طی چند روز گذشته بوده است.

مدیر نظارت و بازرسی بر اصناف مشهد در این باره گفت: هر کالایی از هر نوع که برای پیشگیری از کرونا مفید باشد، در بازار مشهد به فراوانی یافت می‌شود.

امیر دلداری افزود: کرونا تقاضا برای برخی اقلام را افزایش داده و بر قیمت آنها اثر گذاشته است.

وی ادامه داد: در این میان عده‌ای سودجو اقدام به خودداری از عرضه، گران فروشی و احتکار کالاهای مورد نیاز مردم کرده‌اند که برای مقابله با آنها نظارت و گشت‌های بازرسی مشترک با نهادهای مختلف تشدید شده است.

وی در باره علت گران شدن میوه‌های مورد نیاز در این زمینه گفت: براساس تحقیقات انجام گرفته عرضه کنندگان لیموترش، گران شدن آن از مبدا تولید یعنی استان فارس را علت افزایش قیمت آن می‌دانند.

دلداری افزود: دلیل افزایش قیمت لیموشیرین و سیر و زنجبیل نیز افزایش تقاضاست که در این زمینه سه پرونده تخلف برای گران فروشی سیر در میدان بار مشهد تشکیل شده است.

تمهیدات مسوولان برای کاهش قیمت‌ها 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در باره مقابله با گران فروشی یا خودداری از عرضه ملزومات پیشگیری از کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: تولید، توزیع و نظارت بر عرضه ملزومات پیشگیری از بیماری کرونا در این استان وارد مرحله جدید شده و دامنه فعالیت در این زمینه افزایش یافته است.

علی رسولیان افزود: از آنجا که تقاضا برای ملزومات پیشگیری از کرونا مانند ماسک، ژل یا مواد ضدعفونی کننده در این استان افزایش یافته، این مهم به کمبود و افزایش قیمت آن دامن زده است.

وی ادامه داد: براساس تصمیمات گرفته شده، تولید ملزومات پیشگیری از بیماری کرونا توسط کارخانجات استان افزایش می‌یابد تا از هرگونه کمبود در این زمینه جلوگیری شود.

وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مکلف شده است از واحدهای تولیدی این ملزومات بخواهد که میزان تولید این لوازم را افزایش دهند.

رسولیان افزود: در صورتی که این واحدها سطح تولید خود را افزایش دهند، مشکلات منابع مالی، مالیات و دیگر مشکلات آنها به صورت ویژه و با سرعت پیگیری و برای حل آن چاره جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان به همه نهادهای مستقر در مرزهای استان نیز ابلاغ شده است از خروج یا صادرات ملزومات پیشگیری از کرونا جلوگیری کنند تا هیچ کمبودی در این زمینه در بازار بوجود نیاید.

وی گفت: تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز موظف شده است به صورت ویژه از مراکز توزیع ملزومات یاد شده از جمله داروخانه‌ها و مراکز تولید این اقلام بازدید کرده و در حضور قاضی و نماینده دانشگاه علوم پزشکی با هرگونه گران فروشی و عدم عرضه محصولات برخورد قانونی نموده و در صورت لزوم واحد متخلف را مهر و موم کند.

رسولیان افزود: وزارت بهداشت نیز در حوزه تامین‌، توزیع و نظارت بر عرضه ملزومات بهداشتی و پیشگیرانه برنامه‌هایی را تدوین کرده تا بتواند بازار را در این شرایط به نحو صحیح مدیریت کند و این ملزومات فقط از مسیرهای تعیین شده در اختیار مردم قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 8 اسفند 98، کد مطلب: 83692221: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
0
0
دلالان که تو همه حال دارن سود چندبرابری میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین