پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۱۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
محله شهیدمصطفی خمینی، یک شهرک اقماری است که اهالی به آن لقب «جزیره» داده‌اند؛ چــرا که شبیه جزیره‌ای، از شهر جـدا افتاده. یک محله 45ساله، واقــع در منطقه 6 شهرداریِ مشهد که از شمال به محمدآباد و بزرگراه غدیر، از جنوب به پایگاه 14 شکاری، از شرق به محله عماریــاسر و از غرب به ایستگاه قطار شهری غدیر، محدود می‌شود و ساکنانی شریف و اصیل دارد. شماره 50 تریبون‌محله «خراسان‌رضوی» به بررسی شرایط این محله، در گفت‌وگو با اهالیِ آن و پاسخ گویی مسئولان مربوط، از جمله معاون اجرایی شهرداری منطقه6، هادی لکزی که در این برخورد چهره به چهره با ساکنان، تریبون‌محله را همراهی می‌کرد، اختصاص دارد. با ما همراه باشید.
  شعارسال: محله شهیدمصطفی خمینی، یک شهرک اقماری است که اهالی به آن لقب «جزیره» داده‌اند؛ چــرا که شبیه جزیره‌ای، از شهر جـدا افتاده. یک محله 45ساله، واقــع در منطقه 6 شهرداریِ مشهد که از شمال به محمدآباد و بزرگراه غدیر، از جنوب به پایگاه 14 شکاری، از شرق به محله عماریــاسر و از غرب به ایستگاه قطار شهری غدیر، محدود می‌شود و ساکنانی شریف و اصیل دارد. شماره 50 تریبون‌محله «خراسان‌رضوی» به بررسی شرایط این محله، در گفت‌وگو با اهالیِ آن و پاسخ گویی مسئولان مربوط، از جمله معاون اجرایی شهرداری منطقه6، هادی لکزی که در این برخورد چهره به چهره با ساکنان، تریبون‌محله را همراهی می‌کرد، اختصاص دارد. با ما همراه باشید.
 
جدول‌های دردسرسازی که توان و ظرفیت

هدایت آب‌های سطحی را ندارند

یکی از مهم‌ترین گلایه‌های اهالی محله شهیدمصطفی‌خمینی، مربوط به جدول‌های حاشیه پیاده‌روهاست که هنگام بارندگی، توان و ظرفیت هدایت آب‌های سطحی را ندارند؛ آب‌ جاری ابتدا به پیاده رو و سپس به زیرزمین خانه‌های محله که معمولا ویلایی هستند، سرازیر می‌شود. آقای «رفیعی»، یکی از اهالی محله، در این باره می‌گوید: «این محله و خیابان‌هایش قبلا جوی داشت. اما جوی‌ها را جمع کردند و به‌جایش جدول گذاشتند. منتها عملا آبی که قبلا از طریق جوی‌ها جمع‌آوری و هدایت می‌شد، حالا نه‌تنها به وسیله جدول مهار نمی‌شود، بلکه به خانه‌هایمان سرازیر و گاهی، تا سقف زیرزمین و درون اتاق‌هایمان هم راه پیدا می‌کند. جوری که با هر باران، تنمان می‌لرزد.» در خیابان بسیج 52 هم، سرعت‌گیری وجود دارد که در مواقع بارندگی، مانع حرکت آب‌های سطحی و باعث تجمع آب می‌شود. «قنبری»، یکی از کسبه محله می‌گوید: «موقع بارندگی، اطراف سرعت‌گیر یک دریاچه تمام‌عیار شکل می‌گیرد و باید باشید و ببینید. همان طور که مشاهده می‌کنید، درست در همین نقطه، یک نانوایی است و چنین روزهایی، سرتاپای مردم برای خرید نان خیس می‌شود.»

    معاون اجرایی شهرداری منطقه6 مشهد، ضمن تایید این گلایه‌ها، توضیح می‌دهد: «در سال 99، طرحی در این محله و خیابان‌هایش اجرا می‌شود که به مدیریت انتقال آب‌های جاری و سطحی اختصاص دارد. برخی جدول‌ها تبدیل به جوی آب‌رو می‌شوند و در برخی نقاط که مشکل با استفاده از پمپ حل می‌شود، از همکارانم می‌خواهم پمپ پیش‌بینی کنند. مشکلاتِ این‌چنینی که اهالی را آزرده، مربوط به بارش‌های پایه‌ای و مفصل است، نه باران‌های عادی. درباره بارش‌های مفصل، حتی اگر جای جدول، کماکان جوی هم بود، باز جواب گو نبود؛ چون جوی هم ظرفیت مشخصی دارد. به‌شکل کلی، چون ارتفاع محله شهیدمصطفی خمینی نسبت به صدمتری پایین‌تر است، هنگام بارندگی، آب به سمت این محله روانه و متوقف می‌شود. برای مدیریت آب در محل سرعت‌گیر هم، حتما دریچه جذب آب تعبیه می‌کنیم تا مشکل حل شود.»
 
چرا اجازه نمی‌دهند از سالن‌ورزشی شهیدمصطفی‌خمینی استفاده کنیم؟

محله شهیدمصطفی‌خمینی، یک سالن ورزشی به همین نام دارد که تنها فضای ورزشی این منطقه به حساب می‌آید. منتها اهالی، انتقاداتی به نحوه مدیریت آن دارنــد. «نیــما» 12ساله، یکی از بچه‌های محله است که گله می‌کند: «مدارس این منطقه، متعلق به ناحیه 2آموزش و پرورش است اما این سالن، متعلق به ناحیه5 آموزش و پرورش است یا در اختیار دانش‌آموزان و کارکنان این ناحیه قرار می‌گیرد یا اجاره داده می‌شود. شاید باورتان نشود اما وقتی ما بچه‌های محله، اصرار می‌کنیم فقط نیم‌ساعت اجازه دهند در این سالن ورزش کنیم، مسئولانش می‌گویند اول ورزشگاه را نظافت و آشغال‌های ریخته شده را جمع کنید، بعد. این انصاف است؟ چرا اجازه نمی‌دهند اهالی محله هم از امکانات این ورزشگاه استفاده کنند؟»

   روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، ضمن رد کردن این حرف، می‌گوید: «واقعا بعید است چنین اتفاقی افتاده باشد؛ آن سالن ورزشی، طبق چارت اداری، یک مدیر دارد و مدیر هم با به خدمت گرفتن نیروهایی، خدمات ضروری ورزشگاه، از جمله نظافت را ارائه می‌کند. منتها حتما موضوع را بررسی می‌کنیم و اگر واقعیت داشت، برخورد جدی می‌شود. اما باید توضیح دهم براساس تکلیف قانونی، مجموعه‌های ورزشی که متعلق به آموزش و پرورش است، باید در اختیار دانش آموزان، چه از همان ناحیه و چه از نواحی دیگر، با هماهنگی مدرسه و سالن و در ساعت مدرسه باشد. این هم که چرا این سالن ورزشی، به‌جای ناحیه 2 به ناحیه 5 آموزش و پرورش تعلق دارد، به سالیان دور و املاک و اموال و ساخت و سازهای نواحی مختلف آموزش و پرورش برمی‌گردد و حرف امسال و پارسال نیست که قابل تغییر باشد. نگهداری این سالن ها، هزینه‌هایی در خصوص نظافت و به سازی به ما تحمیل می‌کند که مجبوریم برای تامین آن، سالن را در ساعاتی که مورداستفاده نیست، اجاره دهیم. پس کودکان و نوجوانان این محله، یا می‌توانند در قالب هماهنگی مدرسه و ورزشگاه یا در قالب اجاره شخصی، از این فضا استفاده کنند.»
 
نبود زمین، دلیل کمبود مدرسه برای دانش آموزانِ محله

محله شهیدمصطفی خمینی، یک منطقه وسیع با کودکان و نوجوانان زیاد است که تنها دو مدرسه برای مقطع دبستان دارد. «شفیعی»، ولی یکی از دانش‌آموزانِ ساکن در محله، درددل می‌کند: «تعداد مدارس این جا، خیلی کم است. بچه‌های دبیرستانیِ ما که مثلا 13-14ساله هستند و سن چندانی ندارند، یا باید به مدارسی در دیگر محله‌ها بروند که دوری راه و مسافت، می‌تواند آسیب‌ها و نگرانی‌هایی به همراه داشته باشد، یا از مدرسه پایگاه نیروهوایی که همین جا قرار دارد، استفاده کنند که فقط برای فرزندان کارکنان نیروهوایی رایگان است و برای دیگر دانش‌آموزان، غیرانتفاعی به حساب می‌آید و باید شهریه پرداخت کنیم».
 
   روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان، درباره این کمبود توضیح می‌دهد: «متاسفانه محدوده نواحی 2 و 5 و تبادکانِ آموزش و پرورش، جزو پرچالش‌ترین مناطق در زمینه کمبود فضای آموزشی به حساب می‌آیند. مهم‌ترین دلیل کمبود مدرسه در این محله خاص، کمبود زمین برای ساخت مدرسه است. یعنی مشکلی برای تامین هزینه ساخت مدرسه توسط خیّر یا دولت نداریم اما دریغ از یک زمین. مطمئن باشید در تلاشیم این مشکل را به هر شکل شده، مرتفع کنیم. تنها نکته مثبت ماجرا این است که خوشبختانه، دانش آموزان محله شهیدمصطفی خمینی از مدارس محدوده نخریسی و بولوار شهید رستمی خیلی دور نیستند و می‌توانند از امکانات آموزشی این مناطق بهره‌مند شوند  منتها این خواسته اهالی کاملا به‌حق و به‌جاست و در فهرست اولویت‌ها قرار دارد.»
 
وعده پلیس برای برخورد با سرقت‌های خرد اما زیادِ محـــله

یک ملک مخروبه در محله، تبدیل شده به محل تجمع معتادان و در نتیجه، افزایش چشمگیر سرقت‌های خرد از خودرو و منازل اهالی، برای تامین هزینه مصرف مواد. آقای «جلالی»، مرد میان سالی که سال‌هاست در این منطقه زندگی می‌کند، می‌گوید: «سرقت ضبط و باتری و دیگر لوازم خودرو و سرقت از منازل، حتی خانه‌ای که قفل ضدسرقت داشته، اهالی این محله را کلافه کرده. مهم است نیروی انتظامی، نظارت و گشت زنیِ خود را در این محله برای کوتاه کردن دست سارقان، بیشتر کند.»

   سرهنگ «محمد طبسی»، جانشین فرمانده نیروی انتظامی مشهد در پاسخ به این گزارش و پیشنهاد، توضیح می‌دهد: «مدتی قبل طرح مثبت و موثری برای برخورد با سارقان که عموما معتادانِ همان حوالی هستند، توسط پلیس در محدوده صدمتری و بسیج انجام شد و تا مدتی رضایت‌مندی از امنیت، خیلی بالا بود. قول می‌دهم خیلی زود، طرح امنیتی دیگری مختص همین محله، اجرا شود. ضمن این که در این منطقه، پیرو اجرای طرحی در زمینه پیشگیری‌های اجتماعی، هر شب سرکلانتری‌ها در یکی از مساجد حوزه استحفاظی شان حاضر می‌شوند و دغدغه‌های مردم را چهره به چهره می‌شنوند و بررسی می‌کنند. از اهالی می‌خواهم از این فرصت برای طرح دغدغه‌هایشان با کلانتری محله استفاده کنند. همچنین از مردم شریف محله شهیدمصطفی‌خمینی می‌خواهم از دزدگیر و قفل فرمان برای خودروهایشان که حتما جای امنی پارک شده، استفاده کنند.»
 
باغچه‌های این جا نیاز به زیباسازی دارد

در پیاده‌روهای این محله هم، مانند برخی دیگر از پیاده‌روهای شهر، باغچه‌هایی وجــود دارد که البته خشک و نازیبا و خالی از شمشاد و درخت است. یکی دیگر از خواسته‌های اهالی این محله، زیباسازی همین باغچه‌هاست. خانم «قمری»، یکی از ساکنان قدیمی و شناخته شده است که می‌گوید: «باغچه‌های محله اصلا ظاهر خوبی ندارند. خواهش می‌کنــم در کنار توجه به کمی و کاستی‌های جدی محله، به این موضوع هم رسیدگی شود.»
 
    معاون اجرایی شهرداری منطقه6 مشهد، در پاسخ به این گلایه می‌گوید: «زیباسازی باغچه‌های محلی، جزو طرح‌های مدنظر ما برای این منطقه است که 300 میلیون تومان بودجه به آن اختصاص یافته و سال 99 اجرا خواهد شد.»
 
مرکز بهداشت محله

با وجود رفت‌وآمد معلولان و سالمندان، رمپ ندارد!
 
مرکز بهداشت شهیدمصطفی خمینی، یک فضای بهداشتی و درمانی است که روزانــه پاسخ گوی تعداد زیادی از اهالی است. «فاطمی» یکی از ساکنان محله گله می‌کند: «در میان مراجعان به این مرکز بهداشت، مادرانی که فرزندانشان را با کالسکه برای چک و معاینه می‌آورند و افراد معلول و سالمند هم وجــود دارد و خیلی عجیب است که این مرکز، نه‌تنها رمپ ندارد، بلکه پله‌هایش از دستگیره برای کمک گرفتن برای بالارفتن هم بی‌بهره است. کاش برای ایجاد یک رمپ برای این مرکز که واقعا ضروری است، قدمی برداشته شود.»
   «مهدی حسن نژاد»، رئیس مرکز بهداشت شماره 5 مشهد که نظارت بر مرکز بهداشت شهیدمصطفی‌خمینی و دیگر مراکز بهداشت منطقه را برعهده دارد، در این‌باره توضیح می‌دهد: «حق با اهالی است. منتها مشکلی که وجود دارد، این است که ارتفاع و تعداد پله‌های این مرکز، طوری است که اگر بخواهیم رمپ تعبیه کنیم، شیب بسیار تندی پیدا می‌کند و اگر بخواهیم شیب را کم کنیم، با ادامه رمپ در پیاده رو سدمعبر می‌شود. اجازه بدهید از مشاور فنی مان بخواهم مجدد شرایط را بررسی کند تا مشخص شود با چه نقشه و مدلی می‌توان رمپ را اجرا کرد که هم استاندارد باشد و هم کارراه‌انداز. برای ایجاد دستگیره پلکان هم در اسرع وقت، اقدام خواهد شد.»
 
تقاضا برای افزایش ناوگان

و اصلاح مسیر خط 63
 
خانــم «سعیدی» هم وقتی متوجه می‌شود برای شنیدن و پیگیری و انعکاس مشکلات محله، حضور داریم، گله می‌کند: «خط اتوبوسی که به این محله خدمات می‌دهد، خیلی دیر به دیر می‌آید و مسیرش هم، بسیار پیچ در پیچ و طولانی است. ای‌کاش اتوبوسرانی، هم مسیر اتوبوس‌ این محله تا مرکز شهر را اصلاح می‌کرد و هم تعداد ناوگان را افزایش می‌داد.»

   روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی پاسخ می‌دهد: «خط 63 در مسیر پایانه انقلاب اسلامی به محله شهیدمصطفی خمینی خدمات رسانی می‌کند. این خط 7 دستگاه اتوبوس فعال دارد، سرفاصله هر اتوبوس 14 دقیقه و تراکنش هر ناوگان 360 مسافر در روز است. پس همه‌چیز نرمال و مناسب است. اگر ساکنان این محله، با تاخیری بیشتر از این زمان مواجه شدند، موضوع را به سامانه پیام کوتاه 30008888 یا شماره تلفن 33235 اداره بازرسی اتوبوسرانی منعکس کنند تا موضوع بررسی و حل شود. همچنین باید توضیح دهم مسیرهای خطوط اتوبوسرانی براساس دسترسی حداکثری تعیین می‌شود تا هم عموم شهروندان بتوانند به نحو احسن از آن بهره ببرند و هم ناوگان ما به شکل موثر در خطوط شهری ارائه خدمات کنند. در دوره‌های مختلف هم به بازنگری و اصلاح مسیرهای خطوط اتوبوسرانی اقدام می‌شود تا رضایت شهروندان تامین شود. لذا پیشنهاد اهالی درباره مسیر خط63، بررسی خواهد شد.»

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه خراسان رضوی   ،تاریخ انتشار:  8  اسفند 1398،کدخبر:   234916 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین