پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۳۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۵
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران پیش‌بینی کرد، اعضای جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد تلاش خواهند کرد که کرسی ریاست مجلس به دست قالیباف نیافتد و ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی هم گفت: قالیباف در حضور کاندیداهایی مثل میرسلیم، آقاتهرانی و… شانس بیشتری برای این سمت دارد.

شعار سال: انتخابات مجلس یازدهم با مشارکت حدود ۴۲ درصدی درکل و رای ۱۸ درصدی مردم در تهران، در روز دوم اسفند انجام شد. نتیجه انتخابات، مطلوب اصولگرایان شد و اکثریت کرسی‌های مجلس به دست آنها افتاد. مجلس یازدهم از سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد در این بین بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، احزاب اصولگرای برای گرفتن کرسی ریاست مجلس با یکدیگر در حال رقابت هستند. حزب نیروهای ائتلاف انقلابی و جبهه پایداری که پیش از انتخابات برای رسیدن به یک لیست مشترک اختلافاتی داشتند، حالا برای گرفتن کرسی ریاست با یکدیگر مجادله خواهند کرد. برای ریاست مجلس چهره‌هایی مثل محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، سیدمصطفی آقامیرسلیم، مجتبی ذوالنور، علیرضا زاکانی و علی نیکزاد کسانی هستند که اسم‌شان به گوش می‌رسد.

متن کامل گفت‌وگو با صادق زیباکلام و ناصری ایمانی درباره‌ی ریاست مجلس آینده و رفتار این مجلس با دولت رییس جمهور روحانی را در ادامه بخوانید:

صادق زیباکلام: جبهه پایداری و یاران احمدی‌نژاد مخالف ریاست قالیباف

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران درباره‌ی اینکه چه کسی رئیس مجلس یازدهم خواهد بود گفت: همه تدارک اصولگراها در انتخابات برای آقای قالیباف بود. اما اصولگرایان تندرو، هم اعضای جبهه پایداری و هم طرفداران آقای احمدی‌نژاد، اصلا موافق ریاست مجلس آقای قالیباف نیستند؛ دلیلش این است که اولا آن طور که باید و شاید به او اعتماد ندارند، ثانیا اینکه ایشان را به اندازه کافی تندرو و انقلابی نمی‌دانند و ثالثا ابهامات و پرسش‌هایی درباره‌ی بعضی از هزینه‌ها، مخصوصا هزینه‌های مالی و استخدام‌هایی که او در مدت ۱۲ سال شهردار تهران دربار‌ه‌ی ایشان مطرح است، مجموعه این‌ها باعث می‌شود که از طرف تندروها، آقای قالیباف کاندید مناسبی برای ریاست مجلس نباشد. بنابراین اگر هم در ظاهر مخالفت خودشان را آشکار نکنند، یقینا با طرح ریاست ایشان بر مجلس خیلی همراهی نخواهند بود. تندروها کسانی مثل زاکانی، حجت الاسلام ذوالنوری و حجت الاسلام آقاتهرانی و چنین افرادی را خیلی بیشتر برای ریاست مجلس ترجیح می‌دهند.

زیباکلام درباره احتمال ریاست میرسلیم بر مجلس یازدهم هم گفت: احتمال دارد آقای میرسلیم را برای نایب رئیسی، یا رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و یا ریاست یکی از کمیسیون‌های مجلس -مثل کمیسیون امنیت ملی و خارجه- انتخاب می‌کنند.

این استاد دانشگاه تهران درباره وضعیت آینده مجلس یازدهم گفت: مجلس آینده با یک آهنگ بسیار تندی حمله به روحانی را شروع خواهد کرد. تندروها در حال حاضر دو سه سالی است سیاستی را اجرا می‌کنند که همه‌ی ناکامی‌ها و مشکلات و بحرانی که کشور با آن روبروست -از جمله بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- را به پای آقای روحانی بنویسند، مجلس یازدهم این کار را در ابعاد خیلی گسترده‌تر و با صدای خیلی بلندتری ادامه خواهد داد و حتی صحبت از استیضاح و برکناری آقای روحانی خواهد کرد. البته من فکر نمی‌کنم نظام با برکناری آقای روحانی موافقت کند اما به هر حال تندروها این مسئله را مطرح خواهند کرد.

آبرومندانه در چارچوب نرمش قهرمانانه با ترامپ کنار می‌آیند

منتها، اصل کار تندروها بعد از مجلس دهم، یعنی از سه ماه دیگر و بعد از پایان دولت آقای روحانی شروع می‌شود. چون تندروها نه تنها مجلس یازدهم را از آن خودشان کردند بلکه در انتخابات ۱۴۰۰ هم هر کس که نماینده تندروها شود -حالا ممکن است آقایان سعید جلیلی و احمدی‌نژاد باشد- قطعا قوه مجریه هم به دست تندروها خواهد افتاد. اما موضوع این است که دیگر روحانی و فراکسیون امید نیستند که همه‌ی تقصیرها را به گردن آنها بیندازند؛ سوالی که مطرح می‌شود این است تندروها در نبود روحانی و فراکسیون امید و مجلس می‌خواهند مشکلات و تقصیرها را به گردن چه کسی بیندازند؟! آنموقع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه، تورم ۵۰ درصد، رشد اقتصادی ۹-، آمار بیکاری واقعا بالا و.. را واقعا می‌خواهند بر سر کی بریزند وقتی دیگر مجلس دهم و آقای روحانی نیستند؟ لذا من فکر می‌کنم مشکل تندروها تازه از سال ۱۴۰۰ شروع می‌شود و خیلی محترمانه و آبرومندانه و باردیگر در چارچوب نرمش قهرمانانه با ترامپ کنار خواهند آمد.

زیباکلام درباره احتمال مذاکره مجلس آینده با ترامپ گفت: یک جورهایی تحت عنوان نرمش قهرمانانه با ترامپ کنار خواهند آمد چون چاره‌ای ندارند. سیاست را با شعار می‌توان جلو برد ولی اقتصاد را چطور می‌توان با شعار جلو برد؟ وقتی شما یک بشکه نفت را نمی‌توانید بفروشید و اگر هم بتوانید، نمی‌توانید پولش را جا به جا کنید، fatf از یک ماه دیگر شما را در لیست سیاه قرار خواهد داد، چطور می‌توانند اقتصاد وتورم را کنترل کنند؟ حجم پول در گردش به بیش از ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. تندروها با این مشکلات چه کار می‌خواهند بکنند؟ بنابراین بنظر من تندروها چاره‌ی دیگری جز اینکه کنار بیایند و نرمش قهرمانانه انجام بدهند تا فشارتحریم‌ها مقداری کم شود و فرجی در وضع اقتصادی شود ندارند. خود تندروها می‌دانند که امکان فوران مجدد آتشفشان آبان ۹۸ خیلی زیاد است که لایه‌های تهیدست جامعه مجددا طغیان کنند.

همچنین زیباکلام درباره اینکه چقدر احتمال دارد اتفاقات آبان ۹۸ دوباره در مجلس یازدهم اتفاق نیافتد گفت: اگر تندروها در مجلس یازدهم به شعارهایشان ادامه دهند و همین سیاست‌هایی که ظرف چند سال گذشته بوده ادامه دهند و با این تفاوت که دیگر روحانی هم نیست تقصیرها را به گردن او بیاندازند به نظر من دیگر هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که اعتراضات آبان ۹۸ تکرار نشود. ممکن است بهانه‌ای پیدا شود مثلا اتفاق یا واقعه‌ای رخ دهد و باز تکرار شود، بنابراین من بعید نمی‌دانم اگر چاره‌سازی‌هایی صورت نگیرد اعتراضات آبان ۹۸ مجددا اتفاق بیوفتد.

ناصر ایمانی: قالیباف رئیس مجلس آینده است

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی درباره پیش بینی ریاست آینده مجلس با توجه به اختلافات جبهه پایداری و نیروهای ائتلاف انقلابی برای رسیدن به یک لیست مشترک برای انتخابات مجلس یازدهم گفت: اینکه آقای قالیباف به فکر ریاست مجلس است یا نه یک بحث است و اینکه نماینده‌ها چه گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند بحث دیگری است. نمایندگان شاید در فکرش باشند یا نباشند که به هر حال تصمیم با اکثریت آنان است. بالاخره آقای قالیباف یکی از جدی‌ترین گزینه‌هاست و من احتمال بالایی می‌دهم که ایشان رئیس مجلس شود. اما گزینه‌های دیگری هم کاندید خواهند شد و قاعدتا یک رقابت جدی خواهد بود. ولی تصور می‌کنم تمایل بیشتر نمایندگان اعم از بیشتر اصولگراها، مستقلین و اصلاح‌طلبان مجلس این است که آقای قالیباف رئیس مجلس آینده شود.

ایمانی درباره گزینه‌های دیگری چون زاکانی و میرسلیم و… هم گفت: آن‌ها هم جزء گزینه‌ها هستند. مثل آقایان آقاتهرانی، نیکزاد و آقای زاکانی و میرسلیم و… را هم مطرح می‌کنند که بر اساس حدس و گمان این افراد ممکن است تمایل داشته باشند که کاندید شوند. ولی به احتمال زیاد آن چیزی که اتفاق خواهد افتاد آقای قالیباف رئیس مجلس آینده خواهد بود.

حملات به دولت از مجلس دهم کمتر خواهد بود

ایمانی درباره وضعیت مجلس آینده و اینکه آیا اصولگراها طبق شعارهایشان، به حمله کردن به آقای روحانی را ادامه خواهند داد گفت: من تصور می‌کنم که میزان حجم حملات به دولت، کمتر از مجلس دهم باشد، که آن هم دلایل زیادی دارد. از جمله اینکه مجلس می‌داند تا یک سال و چند ماه بعد آقای روحانی رئیس جمهور هستند و به هیچ وجه این دولت کنار نخواهد رفت؛ یعنی مجلس هم می‌داند که به مصلحت کشور نیست آقای روحانی برای یک سال آینده‌ی باقی مانده رئیس جمهور نباشد؛ نظر نظام هم این است که این دولت تا آخر کار ادامه پیدا کند و خود دولت هم بنایی برای استعفا و انصراف ندارد. بنابراین وقتی قطعی شد که روحانی خواهد بود موضوع مقداری متفاوت می شود. موضوعات برسر تصحیح کارهای دولت و وزرا خواهد بود و تصور می‌کنم که مجلس آینده با توجه به این شرایطی که الان هست، یعنی عمق دولت و مجموع مصالح کشور و اینکه یک تصور منفی از اصولگرایان بین مردم نیفتد که مثلا «اصولگرایان وقتی قدرت بگیرند اصطلاحا می‌خواهند قلع و قمع ‌کنند» بنابراین زیاد به دولت حمله نخواهند کرد. ضمن اینکه قاعدتا اصولگراها عقل سیاسی‌شان اقتضا می‌کند که نیم نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند و اگر بخواهند تندروی‌هایی علیه دولت انجام دهند شانس خودشان را برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کمتر خواهند دید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی انصاف، تاریخ: 09 اسفند 98، کد خبر: 218877، www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین