پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۰۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های دیروز نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به رویارویی بایدن در برابرترامپ علاقه‌مندتر شدند و چندین نامزد انصرافی این دور از انتخابات حمایت خود را «جو بایدن» اعلام کردند چرا که اولویت آنها شکست ترامپ است

شعار سال: دیروز، سه‌شنبه روز حساس و سرنوشت‌سازی برای دموکرات‌ها بود چرا که آرای درون‌حزبی آنها نشان خواهد داد که چه کسی نامزد نهایی و رقیب دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آبان است؛ «برنی سندرز» یا «جو بایدن».

البته تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های دیروز نشان می‌دهد که دموکرات‌ها به رویارویی بایدن در برابرترامپ علاقه‌مندتر شدند و چندین نامزد انصرافی این دور از انتخابات حمایت خود را «جو بایدن» اعلام کردند چرا که اولویت آنها شکست ترامپ است.
دیروز، سه‌شنبه ۱۴ ایالت در آمریکا صحنه برگزاری انتخابات درون‌حزبی برای مشخص‌شدن نامزد نهایی حزب دموکرات به منظور شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ بود تا به نامزد منتخب خود برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دهند. ایالت‌های کالیفرنیا، مین، یوتا، کلرادو، تگزاس، اوکلاهاما، آرکانزاس، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی، ویرجینیا، مینه‌سوتا، ماساچوست و ساکنان منطقه خودگردان ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام در رأی‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» شرکت داشتند.

حمایت نامزدهای انصرافی از «جو بایدن»
انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» در حالی برگزار شد که دو موضوع سایه سنگینی بر انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها انداخته است؛ یکی کناره‌گیری پیت بوتجج و کلوباچر از ادامه رقابت‌ها و دیگری پیشتازی برنی سندرز در کارزار دموکرات‌ها بود. در این میان گزارش‌هایی نیز درباره حمایت کلوباچر و بوتجج از «جو بایدن» منتشر شد. کناره‌گیری بوتجج و کلوباچر از ادامه رقابت‌ها پساز آن صورت می‌گیرد که جو بایدن توانست درانتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی پیروز شود. این پیروزی امید جو بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر (آبان) را احیا کرد. گفتنی است بوتجج که تا اینجای رقابت، خوش‌درخشیده بود، ناگهان از ادامه حضور در چرخه انتخابات انصراف داد و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این اقدام را در راستای افزایش شانس بایدن انجام داده است. البته «تام استایر» یکی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات امید خود به پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را از دست داد و از ادامه رقابت انصراف داد. «تام استایر» ۶۲ ساله که ۱۹ میلیون دلار صرف تبلیغات تلویزیونی در ایالت کارولینای جنوبی کرده بود و امید به جلب آرای سیاه‌پوستان داشت، بعد از جو بایدن و برنی سندرز در جایگاه سوم قرار گرفت.

هیلاری کلینتون: اولویت من شکست ترامپ است
البته «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا هم در سخنانی اعلام کرد که باوجود تردیدهایی که نسبت به «برنی سندرز» سناتور ایالت ورمونت دارد، از هر فردی که نماینده نهایی حزب دموکرات باشد، حمایت می‌کند. وزیر خارجه سابق و رقیب دموکرات دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در این‌باره گفت: صبر می‌کنم تا ببینم نامزد نهایی چه کسی خواهد بود. از نامزد نهایی حمایت خواهم کرد. به نظرم آنچه اهمیت دارد این است که رییس‌جمهوری فعلی آمریکا را کنار بزنیم. اولویت من شکست دونالد ترامپ است. ازسوی دیگر هری رید، رهبر سابق دموکرات‌ها درمجلس سنای ایالات متحده نیز روز دوشنبه از نامزدی جو بایدن حمایت کرد. حمایت «هری رید» از جو بایدن و انصراف کلوباچر و بوتجج از ادامه رقابت‌ها می‌تواند نشانه تلاش چهره‌های بانفوذ و میانه‌روی حزب دموکرات از جمله «باراک اوباما» برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز، نامزد پیشتاز در انتخابات مقدماتی این حزب باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که سه‌شنبه‌شب همه نگاه‌ها به رقابت جو بایدن و برنی سندرز دوخته شد. هر چند مایکل بلومبرگ، میلیاردر نیویورکی و الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست نیز همچنان در عرصه رقابت‌ها حضور دارند.

سه‌شنبه بزرگ و حساس برای دموکرات‌ها
هرچند برنی سندرز اکنون نامزد پیشتاز در رقابت مقدماتی حزب دموکرات است اما همچنان احتمال تغییر و تحول اساسی صحنه سیاسی این حزب وجود دارد. از سوی دیگر ترکیب جمعیتی برخی از ایالت‌هایی که رأی‌گیری آنها در «سه‌شنبه بزرگ» برگزار می‌شود با ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر تفاوت زیادی دارد. بسیاری از تحلیلگران در انتظار نتیجه رأی‌گیری در ایالت‌های سه‌شنبه بزرگ هستند تا دریابند نتایج رقابت مقدماتی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر منعکس‌کننده یک روند کلی در سراسر آمریکا بوده یا به این دو ایالت محدود بوده است.
هیچ‌کدام از نامزدهای حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات با تکیه بر نتایج آرای سه‌شنبه بزرگ نمی‌توانند نامزدی حزب را کسب کنند. هر کدام از نامزدها برای پیروزی نهایی باید بتوانند براساس نتیجه رأی‌گیری در ایالت‌های مختلف، ۱۹۹۰ نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را تعیین کنند؛ امری که با توجه به اینکه پیش از «سه‌شنبه بزرگ» فقط ۱۵۵ نماینده انتخاب شده‌اند و در رأی‌گیری‌های «سه‌شنبه بزرگ» هم ۱۳۵۷ نماینده مشخص خواهد شد، غیرممکن است. با این حال این احتمال وجود دارد که شماری از نامزدهای مغلوب رأی‌گیری‌های دیروز، از ادامه رقابت کناره‌گیری کنند.
یکی دیگر از دلایل اهمیت رقابت‌های دیروز آمریکا جنبه روانی آن است. نامزد یا نامزدهایی که در «سه‌شنبه بزرگ» نتایج قابل قبولی کسب کنند، پس از آن در جذب حمایت مالی برای کارزار خود مسیر هموارتری در پیش خواهند داشت. این در حالی است که برنده یا برندگان رقابت‌های دیروز می‌توانند با تکیه بر پوشش رسانه‌ای پیروزی خود و کناره‌گیری احتمالی رقبایشان به ادامه روند پیروزی‌های خود یا کسب نتیجه قابل قبول در بقیه ایالت‌ها امیدوار باشند.

تلاش ترامپ برای ایجاد تفرقه در اردوگاه رقیب
نکته‌ای که در این میان نباید فراموش کرد این است که قدرت گرفتن سندرز نه‌تنها موجب وحشت چهره‌های تأثیرگذار حزب دموکرات شده بلکه موجب هراس جمهوریخواهان به ویژه دونالد ترامپ نیز شده است، به‌طوری که ترامپ سعی دارد با انتشار پیامی‌های تخریبی و به تمسخر گرفتن نامزدهای حزب دموکرات نوعی نفاق را در میان آنها ایجاد کند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری اقدام بوتجج به کناره‌گیری از رقابت دموکرات‌ها را تصمیمی هوشمندانه در راستای حذف سندرز دانست.

حمایت اوباما از بایدن
برای مثال رییس‌جمهوری آمریکا در پیامی توییتری به کناره‌گیری همزمان «پیت بوتجج» و «امی کلوباچر» از چرخه رقابت مقدماتی حزب دموکرات واکنش نشان داد و آن را مقدمه‌چینی برای کودتا علیه برنی سندرز از دیگر نامزدهای مطرح این حزب عنوان کرد. وی در ادامه این پیام افزود: هیچ‌ تردیدی وجود ندارد که این اقدامی علیه سندرز است؛ با این حال ترامپ پیش‌بینی کرد که سندرز هنوز فرصت آن را دارد که به خودش بیاید و عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات را از آن خود کند.
ترامپ همچنین مدعی شد بایدن به دو نامزدِ تازه‌منصرف‌شده وعده مناصب دولتی داده است. گفتنی است در سال ۲۰۱۶ نیز، دموکرات‌ها باوجود اقبال بلند سندرز به کسب عنوان نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، با تشکیل ائتلاف به نفع هیلاری کلینتون، او را از چرخه انتخابات بیرون کردند. سندرز عقاید سوسیالیستی دارد و به همین دلیل چندان بین هم‌حزبی‌های خود محبوب نیست. از سوی دیگر اوباما رییس‌جمهوری سابق آمریکا نیز با جدیت بیشتری در حمایت از جو بایدن وارد میدان شده است.

نشست نهادهای امنیتی آمریکا
همچنین، دیروز، سه‌شنبه ایالت ویرجینیای شمالی میزبان کارشناسان امنیت ملی دولت واشنگتن قرار گرفت تا در اقدامی نسبتاً کم‌سابقه و در آستانه رقابت انتخاباتی موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، راهی برای مقابله با تهاجم سایبری و دخالت خارجی علیه روند انتخاباتی آمریکا تدارک ببیند. سازمان امنیت داخلی، اف‌بی‌آی، آژانس امنیت ملی آمریکا و فرماندهی سایبری آمریکا ، نمایندگانی را به این نشست فرستادند و بر اساس ادعای تلاش برای مقابله با نفوذ خارجی در روند انتخاباتی این کشور، با یکدیگر دیدار کردند. گفتنی است ادعای دخالت در روند انتخاباتی آمریکا نخستین بار در سال ۲۰۱۶ و در واکنش به ناکامی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد. دموکرات‌ها مدعی بودند روسیه در راستای به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا مداخله کرده‌است.

پیشتازی 7 درصدی ترامپ از سندرز
نتایج یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها مدعی است که چنانچه انتخابات روز گذشته برگزار شود، ترامپ رقیب احتمالی خود از حزب دموکرات را شکست خواهد داد. بر‌اساس نظرسنجی انجام‌گرفته از سوی مرکز «راسموسن»، چنانچه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه انجام شود، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری فعلی این کشور هفت پله از برنی سندرز، رقیب سوسیال‌دموکرات خود پیش است. نتیجه آنکه تا امروز، چهارشنبه تکلیف نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در انتخابات ماه نوامبر با توجه به اینکه فقط سه چهره تأثیرگذار در میان نامزدهای حزب دموکرات باقی مانده‌اند، تا حد زیادی مشخص می‌شود. در نهایت نباید فراموش کرد که رییس‌جمهوری آمریکا با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود بلکه این افراد بانفوذ و صاحبان ثروت و قدرت در ایالت متحده هستند که مستأجر کاخ سفید را تعیین می‌کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو،تاریخ انتشار:14اسفند1398،کد خبر:36428،sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
0
ترامپ در هر صورت پیروز میشه به نظر قصدشون شکست خوردن سندرز بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین