پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۴۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
امسال منوچهر هادی لاکچری‌ترین و مهران مدیری پرکنایه‌ترین مجموعه را در نمایش خانگی داشته‌اند.

شعار سال:  سریال «هم‌گناه» آخرین مجموعه‌ای است که در روزهای پایانی سال 98 در شبکه نمایش خانگی منتشر شد، به این ترتیب پرونده سریال‌هایی که امسال در نمایش خانگی توزیع شدند، بسته خواهد شد و بقیه سریال‌هایی که این روزها مراحل تصویربرداری را می‌گذرانند، سال 99 منتشر خواهند شد. اکنون که در آستانه سال نو هستیم، سریال‌های امسال را بررسی کردیم و مروری برترین‌های نمایش خانگی در سال 98 داشتیم.

پرکنایه‌ترین

هیولا

مهران مدیری که در سریال‌هایش، سابقه کنایه و انتقاد از گروه‌های مختلفی از جامعه را دارد، در سریال «هیولا» هم به برخی از مهم‌ترین اتفاقات جامعه و افراد خاصی کنایه‌های طنزآمیزی داشت. فساد مالی بانک سرمایه، مراسم حراج تهران و جنگل‌خواری از موضوعاتی بود که در این سریال مورد انتقاد قرار گرفتند. علاوه بر این‌ها اختلاس گران و آقازاده‌ها هم از جمله افرادی بودند که شوخی‌هایی کنایه‌آمیز زیادی درباره آن‌ها در سریال وجود داشت. البته که معمولا همه سریال‌ها، برای دیده شدن و وایرال شدن در فضای مجازی، حتی شده با استفاده از اشاره‌های سطحی سعی می‌کنند به مسائل مختلف کنایه بزنند اما این انتقادها در سریال «هیولا» بسیار پررنگ و قصه آن نیز به طور کامل به این موضوعات مرتبط بود.

پرحاشیه‌ترین

ممنوعه

باید لقب پرحاشیه‌ترین سریال سال 98 نمایش خانگی را به «ممنوعه» ساخته امیر پورکیان داد. این مجموعه از همان قسمت‌های اول و سپس در طول توزیع و پایان، حاشیه‌های مختلفی را ایجاد کرد. پس از توزیع سه قسمت از سریال، پخش این مجموعه به دلیل اعمال ممیزی و اصلاحات، متوقف و پس از دو ماه توزیع آن از سر گرفته شد. اعتراض نیما شعبان‌نژاد به ممیزی کاراکتر «خلیل» که یک شخصیت ترنس بود و گلایه‌اش از عوامل سریال بابت نادیده گرفتن شخصیت او، انتقادات فراوان مخاطبان به صرف زمان سریال به آن چه گذشت، آن چه خواهید دید، فلاش‌بک‌های تکراری، موزیک‌هایی که روی تصاویر آهسته در میان سریال پخش می‌شد و به ویژه پایان سرهم‌بندی شده آن، از دیگر حواشی این سریال بود.

پرمخاطب‌ترین

مانکن

در میان سریال‌هایی که امسال توزیع شدند، به استناد آمار فیلیمو، سریال «مانکن» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، موفق شد با میانگین 25 میلیون و 130 هزار دقیقه تماشا برای هر قسمت، در نمایش خانگی رکورد بزند و رکورد قبلی را که متعلق به «هیولا» کاری از مهران مدیری بود ، آن هم با اختلاف 8 میلیون دقیقه تماشا بشکند. انتقاداتی به قصه سریال و بازی بعضی بازیگران آن مانند محمدرضا فروتن وارد بود، اما قصه ساده و عامه‌پسند آن و همچنین مضمون عاشقانه سریال باعث شد این سریال بتواند توجه مخاطبان را جلب کند. آخرین قسمت از این سریال 28 بهمن  منتشر شد، مرگ شخصیت اصلی داستان یعنی «کاوه» در انتهای سریال باعث شد جمع زیادی از تماشاگران، به غم‌انگیز بودن پایان آن اعتراض کنند.

پربازیگرترین

هم‌گناه

سریال «هم‌گناه» که به تازگی به نمایش خانگی آمده است، اولین ساخته مصطفی کیایی ویژه نمایش خانگی است. یکی از ویژگی‌های این مجموعه تعدد کاراکترهای آن و تعداد زیاد بازیگران سریال است. «هم‌گناه» با حضور حداقل 15 بازیگر شناخته‌شده، پربازیگرترین سریال نمایش خانگی در سال 98 است. بیشتر شخصیت‌های اصلی و کاراکترهای فرعی سریال در قسمت اول سریال  و تعدادی دیگر از آن‌ها هم در قسمت دوم، معرفی شده‌اند. سریال فعلاً عملکرد خوبی در شناساندن کاراکترها داشته، باید صبر کرد و دید این تعدد شخصیت برای «هم‌گناه» نقطه ضعف به حساب می‌آید یا نقطه قوت. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، حبیب رضایی، هنگامه قاضیانی، مهدی پاکدل و مسعود رایگان از بازیگران سریال هستند.

کشدارترین

دل

هرچند که سریال «ممنوعه» هم از نظر کم‌اتفاق بودن در معرض انتقاد بود، اما سریال «دل» اثر منوچهر هادی در این زمینه از «ممنوعه» سبقت گرفته و با ریتم بسیار کند و کم‌اتفاقی که دارد باعث نارضایتی تماشاگران شده است. مخاطب در طول 12 قسمت ابتدایی شاهد جست وجو برای پیدا کردن «رستا» که شب عروسی غیبش زده بود و انتظار برای صحبت کردن «رستا» درباره علت برهم زدن عروسی‌اش بود. پس از گذشت 12 قسمت از سریال که نام فصل اول روی آن گذاشته شده، به تازگی قصه وارد فصل دوم که در واقع ادامه همان فصل اول است، شده و داستان تازه در حال به جریان افتادن است! «دل» 46 قسمت است، در حالی که بعید به نظر می‌رسد داستان آن ظرفیت داشته باشد که تا این اندازه طولانی شود.

کم‌مخاطب‌ترین

ریکاوری

می‌توان صفت کم‌مخاطب‌ترین سریال امسال را به «ریکاوری» به کارگردانی بهادر اسدی داد. این سریال هشت قسمتی، در سکوت خبری توزیع و در سکوت خبری هم به پایان رسید و نظر مخاطبان را جلب نکرد. گروه بازیگران تلویزیونی سریال چهره‌هایی مانند پوریا پورسرخ، مجید واشقانی، هومن برق‌نورد و شبنم قلی‌خانی  بودند که به اندازه کافی برای مخاطب جذاب نبودند و حضورشان تماشاگر را به تماشای سریال ترغیب نمی‌کرد. علاوه بر گروه بازیگران، کیفیت ضعیف سریال هم باعث شد مخاطبانی که قسمت‌های ابتدایی «ریکاوری» را دیده بودند انگیزه‌ای برای دیدن ادامه آن نداشته باشند. اگرچه که این سریال کلا هشت قسمت بود اما از همان زمانی که قصه به نیمه رسید، دیگر حرف زیادی برای گفتن نداشت.

لاکچری‌ترین

دل

به تازگی نمایش افراطی تجملات و ثروت، یکی از اجزای جدانشدنی سریال‌های نمایش خانگی برای جلب مخاطب شده است و خب سریال «دل» هم از این قاعده مستثنا نیست. این سریال از همان ابتدا با یک عروسی چند صد میلیونی آغاز شد و در ادامه سریال، هم شاهد نمایش خانه‌‌های لوکس، ‌خودروها و جواهرات بسیار گران‌قیمت شخصیت‌های اصلی قصه بودیم. چیزی که باعث شده عنوان «لاکچری‌ترین» به سریال «دل» تعلق بگیرد نمایش افراطی ثروت است. به عنوان مثال، کاراکترهای ثروتمند داستان با لباس‌ رسمی و پوششی که مناسب مهمانی است، در خانه رفت و آمد می‌کنند یا سر میز صبحانه با کراوات حاضر می‌شوند! این موضوع هم از مسائلی بود که درباره «دل» مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت.

متفاوت‌ترین

خواب‌زده

از چند بُعد می‌توان عنوان «متفاوت‌ترین» را کنار سریال «خواب زده» به کارگردانی سیروس مقدم نوشت. این مجموعه بیشتر ویژگی‌هایی را که به تازگی تقریبا در همه سریال‌های نمایش خانگی می‌بینیم، ندارد. سریال برخلاف دیگر مجموعه‌های این مدیوم، نه در سرویس‌های وی‌اودی، بلکه به صورت انحصاری در اپلیکیشن روبیکا، آن هم به صورت رایگان قابل تماشاست، فضای سریال ماورایی‌ است، در گروه بازیگران آن از هیچ ستاره‌ای استفاده نشده و در آن خبری از سبک زندگی لاکچری نیست. علاوه بر همه این‌ها، در داستان سریال موضوعاتی دیده نمی‌شود که برای نمایش آن‌ها در تلویزیون محدودیت وجود داشته باشد و بر خلاف روال معمول سریال‌های نمایش خانگی، پوشش بازیگران هم چندان غیرمتعارف نیست.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 15اسفند1398 ، کدخبر: 2128784: khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین