پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
با شنيدن گزارش فضاي مجازي براي جوانان مملكت گريه كردم / در تلگرام ناهنجاري‌هاي غيراخلاقي به‌ويژه ارتباط نامشروع با محارم ترويج وسيع مي‌شود / حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار با وزير ارتباطات به شدت از پيام‌رسان «تلگرام» انتقاد كرد.
شعارسال: حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي در ديدار با وزير ارتباطات به شدت از پيام‌رسان «تلگرام» انتقاد كرد. تلگرام پركاربردترين پيام‌رساني است كه اين روز‌ها در گوشي‌هاي تلفن همراه ايرانيان وجود دارد. برنامه‌اي با كاربرد راحت كه امكان ايجاد گروه، كانال و چت‌هاي گروهي را مي‌دهد و در آن فايل‌هاي صوتي و تصويري به راحتي انتقال داده مي‌شود. دسترسي آسان و امكانات اين برنامه فضا را براي هرگونه فعاليتي آماده مي‌كند و متأسفانه بخشي از اين فعاليت‌ها نيز ناسالم است.

آلودگي فضاي تلگرام تا به امروز انتقاد‌هاي زيادي را در پي داشته است و حتي درخواست‌هايي براي فيلتر شدن اين پيام‌رسان وجود داشته كه تا به حال محقق نشده است. يكي از دلايل فيلتر نشدن تلگرام را در مقاومت دولت مي‌دانند که از این رسانه تاکنون به عنوان رسانه فراگیر زیرمیزی خود بهره برده است! با وجود اين برخورد‌هاي قضايي با ناهنجاري‌هاي اجتماعي در اين شبكه‌ها صورت مي‌گيرد به‌طوري كه ديروز خبر بازداشت مديران 450 صفحه، كانال يا گروه شبكه‌هاي موبايلي منتشر شد.

اين افراد در تلگرام، واتس‌اپ و اينستاگرام فعاليت داشته‌اند. جديدترين انتقاد به نرم‌افزار تلگرام را حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي از مراجع شهر مقدس قم در ديدار با محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات داشت.

* استفاده دشمن از اطلاعات مردم

آيت‌الله مكارم شيرازي به وزير ارتباطات گفت: تيم مشخصي متشكل از كارشناسان برجسته در حوزه فضاي‌مجازي تشكيل شده است كه براساس گزارش آنها، افراد با عضويت در شبكه اجتماعي تلگرام اطلاعات خود را در اختيار اين شبكه قرار مي‌دهند و تلگرام با دسترسي به اطلاعات مي‌تواند رخدادهاي مختلفی را رقم بزند، همان‌طور كه دشمن در فتنه 88 نيروي مردمي را براي اعلام مخالفت‌ها منسجم كرد.

وي با تأكيد بر اينكه فيلم‌هاي واقعه منا در شبكه اجتماعي تلگرام حذف شده است، عنوان كرد: عربستان با مسئولان غربي ارتباط داشته و از ترويج فيلم‌هاي واقعه منا جلوگيري كرده است؛ بر اساس آمار بخش قابل توجهي از مردم 5 تا 9 ساعت در روز با تلگرام ارتباط دارند در حالي كه كشورهاي غربي در ماه 16 ساعت از اين شبكه استفاده مي‌كنند.استاد برجسته حوزه تأکید کرد که کارشناسان علت اصلی معدل پایین بسیاری از دانش‌آموزان را در امتحانات نهایی امسال، حضور در شبکه های اجتماعی می دانند.

* استفاده از تلگرام براي ترويج ناهنجاري‌هاي غيراخلاقي

مرجع شيعيان جهان، توهين به مقدسات ديني را يكي از آسيب‌هاي شبكه اجتماعي تلگرام دانست و عنوان كرد: در اين شبكه ترويج وسيع ناهنجاري‌هاي غيراخلاقي به ويژه ارتباط نامشروع با محارم مورد توجه قرار گرفته است. آيت‌الله مكارم شيرازي، ايجاد شبكه ملي اطلاعات در فضاي‌مجازي را راهكاري براي رفع مشكل شبكه اجتماعي تلگرام خواند و ادامه داد: پهناي باندي كه در اختيار تلگرام قرار گرفته بايد به شبكه ملي اختصاص يابد تا در اين شبكه مردم به اطلاعات مورد نياز دسترسي مطلوب داشته باشند.

* نگاه درآمدي دولت به تلگرام

اين مرجع تقليد اضافه كرد: روز گذشته با شنيدن گزارش‌هاي فضاي مجازي نسبت به وضعيت جوانان كشور و تهاجم ضدفرهنگي دشمن گريه كردم، اما اين درد بي‌درمان نيست، دولت از پهناي باندي كه در اختيار تلگرام قرار مي‌دهد، درآمدزايي مي‌كند اما اين درآمد ارزش آسيب‌هاي فرهنگي و اجتماعي را ندارد.
آيت‌الله مكارم شيرازي با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي سبب عظمت ايران شده است، مطرح كرد: ايران در سطح دنيا در سطوح نخست قرار دارد و براساس اعتقاد مذهبي توانسته به اين جايگاه برسد. سوريه، عراق و ديگر كشورها اعتقادات مذهبي را دنبال مي‌كنند به همين علت فعاليت‌هاي مذهبي در فضاي مجازي پشتوانه انقلاب براي حفظ كشور است.

* دولت در پي استفاده انتخاباتي از تلگرام!

آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار با وزير دولت يازدهم از نگاه درآمدي دولت به تلگرام انتقاد كرد، اين تنها استفاده‌اي نيست كه دولت از پيام‌رسان تلگرام انتظار دارد. برنامه اصلي دولت نه فقط فروش حجم اينترنت براي استفاده بيشتر از تلگرام، بلكه استفاده از فضاي اين پيام‌رسان براي بهره‌برداري در زمان انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري است.

گفته مي‌شود مشاوران رئيس‌جمهور كه از طيف كارگزاران هستند به وي توصيه كرده‌اند در انتخابات رياست جمهوري سال آينده روي دو نقطه قوت «برجام و تلگرام» تكيه كند. برجام براي برجسته ‌نشان دادن دستاورد‌هاي ديپلماتيك دولت و تلگرام براي آماده كردن فضاي انتخاباتي و بهره‌گيري از فراگيرشدن اين پيام‌رسان تقريباً اين روزها رئيس‌جمهور در سخنراني‌هايش به اين دو موضوع مي‌پردازد. دولت به شدت از گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان‌هاي رايگان گوشي‌هاي هوشمند استقبال مي‌كند. كاهش درآمد مخابرات به خاطر پايين آمدن تماس‌هاي تلفني و ارسال پيامك در حال جبران شدن با افزايش شديد خريد حجمي اينترنت است.

بسته‌هاي اينترنتي تراز مالي مخابرات را مثبت و زمينه را براي حضور و ارتباط مستقيم جناح‌هاي سياسي طرفدار دولت با مردم در فضاي مجازي فراهم مي‌كنند. به نظر مي‌رسد حتي اگر انتقاد‌ها تندتر از آنچه آيت‌الله مكارم شيرازي بيان كرد نيز باشد، دولت نه تنها برنامه‌اي براي مهار فساد اجتماعي در شبكه‌هاي مجازي در پيش نمي‌گيرد، بلكه تلاش مي‌كند مخالفان تلگرام يا برنامه‌هاي مشابه را به بهانه محدودكردن آزادي‌هاي اجتماعي زير سؤال ببرد.

انتقاد آيت‌الله مكارم شيرازي از تلگرام آخرين انتقاد از وضعيت اين شبكه اجتماعي نيست. با روندي كه دولت در مقابل نرم‌افزار‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي در پي گرفته است و نظارت‌نکردن بر محتواي تبادل شده در اين شبكه‌ها بايد منتظر انتقاد‌هاي تندتر از اين نيز بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جوان، صفحه آخر ، تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 شهریور1395، شماره: 4893

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین